Plýtváme s časem našich dětí ?
Když pozorujeme přírodu a především zvířata, které jsou nám druhově nejblíže - savce, vidíme že všechna mláďata se učí tím, že si hrají a že si sami své dovednosti zdokonalují. Jejich hry jsou postupem času víc a víc zaměřeny na to, co budou potřebovat ve své vlastní dospělosti.
Protože patříme do skupiny savců i naše děti jsou primárně nastavené tak, aby svět kolem sebe poznávaly pomocí her. Prostě řečeno, mláďata savců si rádi hrají a lidské děti nejsou výjimkou. Nejjasnější důkaz dětské kapacity pro samovzdělávání, dostupný každému z nás, pochází ze sledování dětí v prvních čtyřech nebo pěti letech jejich života. Zamyslete se nad tím, kolik se toho za tuto dobu naučí. Naučí se chodit, běhat, skákat, šplhat. Naučí se fyzikální vlastnosti všech objektů v jejich dosahu. Naučí se svůj rodný jazyk, což je jistě jeden z kognitivně nejkomplexnějších úkolů, který jakákoliv lidská bytost zvládne. Naučí se základy psychologie ostatních lidí - jak je potěšit, jak je rozčílit, jak získat to, co od nich potřebují nebo chtějí. Toto vše se naučí ne díky lekcím poskytovaným ostatními, ale díky jejich vlastní hře, jejich nenasytné zvědavosti a jejich přirozené rozené pozornosti k chování ostatních lidí.
Jejich učení je přirozené; je výsledkem jejich instinktů hrát si, zkoumat a pozorovat ostatní okolo nich. Říci, že je to přirozené, neznamená, že je to bez námahy. Nemluvňata a malé děti dávají do svého učení obrovské množství energie. Jejich kapacity pro udržení pozornosti, pro fyzickou a mentální snahu a pro překonání frustrací a bariér jsou mimořádné. Až budete příště v dohledu dítěte mladšího pěti let, posaďte se a chvíli ho pozorujte. Zkuste si představit, co se děje v jeho mysli při každé interakci s okolním světem. Pokud si tento luxus dopřejete, nebudete toho litovat. Díky této zkušenosti budete možná přemýšlet o vzdělávání v úplně jiném světle - ve světle, které vyzařuje z dítěte a ne na něj. Touha zjistit, jak věci fungují a jak je ovládat, nekončí v raném dětství; pokračuje tak dlouho, dokud mají děti a dospělí možnost následovat svou vlastní cestu.
Ohromné množství učení nastává při interakci s ostatními. Když ve školách oddělujeme děti podle věku, ochuzujeme je o příležitosti komunikovat s ostatními, od kterých se toho mohou naučit nejvíce. Ve věkově rozdílných skupinách získávají mladší děti dovednosti, informace, myšlenky a inspiraci od starších. V takových skupinách mohou mladší děti dělat věci, které by byly příliš nebezpečné nebo složité, pokud by je dělaly samy nebo s dětmi stejného věku. Starší děti mají také užitek z věkově rozdílných interakcí. Učí se, jak být vůdci a vychovateli. Vyvinou si smysl zodpovědnosti vůči ostatním. Také si upevní a rozšíří vědomosti díky tomu, že je vysvětlují mladším dětem.
Většinu toho co potřebujeme pro život a pro naši práci a podnikání jsme se nenaučili ve škole ale sami.
Jak tedy školy vznikly a co bylo jejich hlavní úlohou? I když existují ojedinělé příklady povinného školství, které sahají až do antického Řecka, pruské království je pravděpodobně tím nejpodstatnějším krokem. Avšak i systém v Prusku byl jen novou metodou zachovávající praktiky, které existovaly tisíce let; tedy věda o tom, jak přeměnit lidské bytosti do kontrolovatelných a předvídatelných zdrojů. V Prusku byly cíle vojenské; vládci a elity chtěli spolehlivou bojovou sílu s vojáky, kteří by se nestávali méně efektivními otravnými zvyky jako je přemýšlení nebo snaha o sebezachování. Školství, jaké dnes existuje, dává smysl pouze, když na něj nahlédneme z historické perspektivy.
Vládci, ovládající velké skupiny lidí, pochopily, že vzdělávání má příliš velký potenciál jako nástroj kontroly, než aby bylo přenecháno jednotlivcům, rodinám a trhům. Jak řekl Brett Veinotte * : " Otevřený útlak má většinou velmi krátkou životnost. Když jsou všude postavena vězení a naplněna lidmi, revoluce začne být nevyhnutelná. Avšak útlak může pokračovat do nekonečna, pokud jsou vězení postavena někde, kde nejsou vidět; v myslích lidí. A to je státní školství."
Existuje tedy cesta jak navrátit vzdělávání k jeho pravému účelu, kterým je osvícení? Ano existuje. Jsou to různé modely vzdělávání, které vznikají mimo státem organizovaného školství. Více se o nich můžete dozvědět v občanské iniciativě která má název Svoboda učení a jejichž stránky snadno najdete pod stejným názvem "Svoboda učení" na internetu.
* Brett Veinotte pracoval v soukromém vzdělávání posledních 10 let v nejrůznějších aktivitách. Jako zakladatel podcastu School Sucks mluví o svých objevech o americkém školském systému k tisícům posluchačům. Nyní je také viceprezidentem společnosti zabývající se doučováním a vzdělávacím poradenstvím v New Hampshire.
František Kšír
Český básník - František Gellner
František Gellner (19.06.1881 v Mladé Boleslavi – asi 13.září 1914, prohlášen za nezvěstného na haličské frontě 1.světové války) byl český básník, prozaik, kreslíř, malíř, karikaturista a ilustrátor.
František Kšír
Zákaz umírání na covid_19 .
Lidé neumírají na stáří, ale na nějakou nemoc, která se dá klinicky diagnostikovat. V současné době smí lidé umírat na cokoliv, jen na covic-19 ne. To máme zakázáno !
František Kšír
Dělejme si navzájem radost.
Smyslem života je, prožít ho v radosti. To znamená rozdáváním radosti ostatním a přijímáním podobných darů od ostatních. Z toho pak vyplývá mé přání všem lidem do nového roku 2020 : "Dělejme si navzájem radost."
František Kšír
Sociální spravedlnost
Sociální spravedlnost nepatří do kategorie omylů, nýbrž do kategorie nesmyslů. (Hayek : Právo, zákonodárství a svoboda.)
František Kšír
Jak jsem se stal imunní vůči nesmyslným pokutám.
Čas od času nás řidiče zastaví policie a snaží se nám vnutit jejich představu o spáchání přestupku.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“
O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...
Novotný je pro vedení ODS nepřijatelný, jeho konec stvrdí výkonná rada
Pro starostu pražských Řeporyjí za ODS Pavla Novotného to nebyl úplně dobrý den. Nejprve mu ráno...
Jeli sklízet melouny, autobus s nimi po srážce s kamionem vyletěl ze silnice
Nejméně osm mrtvých a na 40 zraněných si na Floridě vyžádala nehoda autobusu, který převážel...
Hrozí Gruzii běloruský scénář? Kampaň LGBT fašistů, tepe premiér protestující
Premium Gruzii v posledních týdnech svírají protesty proti zákonu o zahraničním vlivu. Jde však o mnohem...
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...