Plýtváme s časem našich dětí ?
Když pozorujeme přírodu a především zvířata, které jsou nám druhově nejblíže - savce, vidíme že všechna mláďata se učí tím, že si hrají a že si sami své dovednosti zdokonalují. Jejich hry jsou postupem času víc a víc zaměřeny na to, co budou potřebovat ve své vlastní dospělosti.
Protože patříme do skupiny savců i naše děti jsou primárně nastavené tak, aby svět kolem sebe poznávaly pomocí her. Prostě řečeno, mláďata savců si rádi hrají a lidské děti nejsou výjimkou. Nejjasnější důkaz dětské kapacity pro samovzdělávání, dostupný každému z nás, pochází ze sledování dětí v prvních čtyřech nebo pěti letech jejich života. Zamyslete se nad tím, kolik se toho za tuto dobu naučí. Naučí se chodit, běhat, skákat, šplhat. Naučí se fyzikální vlastnosti všech objektů v jejich dosahu. Naučí se svůj rodný jazyk, což je jistě jeden z kognitivně nejkomplexnějších úkolů, který jakákoliv lidská bytost zvládne. Naučí se základy psychologie ostatních lidí - jak je potěšit, jak je rozčílit, jak získat to, co od nich potřebují nebo chtějí. Toto vše se naučí ne díky lekcím poskytovaným ostatními, ale díky jejich vlastní hře, jejich nenasytné zvědavosti a jejich přirozené rozené pozornosti k chování ostatních lidí.
Jejich učení je přirozené; je výsledkem jejich instinktů hrát si, zkoumat a pozorovat ostatní okolo nich. Říci, že je to přirozené, neznamená, že je to bez námahy. Nemluvňata a malé děti dávají do svého učení obrovské množství energie. Jejich kapacity pro udržení pozornosti, pro fyzickou a mentální snahu a pro překonání frustrací a bariér jsou mimořádné. Až budete příště v dohledu dítěte mladšího pěti let, posaďte se a chvíli ho pozorujte. Zkuste si představit, co se děje v jeho mysli při každé interakci s okolním světem. Pokud si tento luxus dopřejete, nebudete toho litovat. Díky této zkušenosti budete možná přemýšlet o vzdělávání v úplně jiném světle - ve světle, které vyzařuje z dítěte a ne na něj. Touha zjistit, jak věci fungují a jak je ovládat, nekončí v raném dětství; pokračuje tak dlouho, dokud mají děti a dospělí možnost následovat svou vlastní cestu.
Ohromné množství učení nastává při interakci s ostatními. Když ve školách oddělujeme děti podle věku, ochuzujeme je o příležitosti komunikovat s ostatními, od kterých se toho mohou naučit nejvíce. Ve věkově rozdílných skupinách získávají mladší děti dovednosti, informace, myšlenky a inspiraci od starších. V takových skupinách mohou mladší děti dělat věci, které by byly příliš nebezpečné nebo složité, pokud by je dělaly samy nebo s dětmi stejného věku. Starší děti mají také užitek z věkově rozdílných interakcí. Učí se, jak být vůdci a vychovateli. Vyvinou si smysl zodpovědnosti vůči ostatním. Také si upevní a rozšíří vědomosti díky tomu, že je vysvětlují mladším dětem.
Většinu toho co potřebujeme pro život a pro naši práci a podnikání jsme se nenaučili ve škole ale sami.
Jak tedy školy vznikly a co bylo jejich hlavní úlohou? I když existují ojedinělé příklady povinného školství, které sahají až do antického Řecka, pruské království je pravděpodobně tím nejpodstatnějším krokem. Avšak i systém v Prusku byl jen novou metodou zachovávající praktiky, které existovaly tisíce let; tedy věda o tom, jak přeměnit lidské bytosti do kontrolovatelných a předvídatelných zdrojů. V Prusku byly cíle vojenské; vládci a elity chtěli spolehlivou bojovou sílu s vojáky, kteří by se nestávali méně efektivními otravnými zvyky jako je přemýšlení nebo snaha o sebezachování. Školství, jaké dnes existuje, dává smysl pouze, když na něj nahlédneme z historické perspektivy.
Vládci, ovládající velké skupiny lidí, pochopily, že vzdělávání má příliš velký potenciál jako nástroj kontroly, než aby bylo přenecháno jednotlivcům, rodinám a trhům. Jak řekl Brett Veinotte * : " Otevřený útlak má většinou velmi krátkou životnost. Když jsou všude postavena vězení a naplněna lidmi, revoluce začne být nevyhnutelná. Avšak útlak může pokračovat do nekonečna, pokud jsou vězení postavena někde, kde nejsou vidět; v myslích lidí. A to je státní školství."
Existuje tedy cesta jak navrátit vzdělávání k jeho pravému účelu, kterým je osvícení? Ano existuje. Jsou to různé modely vzdělávání, které vznikají mimo státem organizovaného školství. Více se o nich můžete dozvědět v občanské iniciativě která má název Svoboda učení a jejichž stránky snadno najdete pod stejným názvem "Svoboda učení" na internetu.
* Brett Veinotte pracoval v soukromém vzdělávání posledních 10 let v nejrůznějších aktivitách. Jako zakladatel podcastu School Sucks mluví o svých objevech o americkém školském systému k tisícům posluchačům. Nyní je také viceprezidentem společnosti zabývající se doučováním a vzdělávacím poradenstvím v New Hampshire.
František Kšír
Český básník - František Gellner
František Gellner (19.06.1881 v Mladé Boleslavi – asi 13.září 1914, prohlášen za nezvěstného na haličské frontě 1.světové války) byl český básník, prozaik, kreslíř, malíř, karikaturista a ilustrátor.
František Kšír
Zákaz umírání na covid_19 .
Lidé neumírají na stáří, ale na nějakou nemoc, která se dá klinicky diagnostikovat. V současné době smí lidé umírat na cokoliv, jen na covic-19 ne. To máme zakázáno !
František Kšír
Dělejme si navzájem radost.
Smyslem života je, prožít ho v radosti. To znamená rozdáváním radosti ostatním a přijímáním podobných darů od ostatních. Z toho pak vyplývá mé přání všem lidem do nového roku 2020 : "Dělejme si navzájem radost."
František Kšír
Sociální spravedlnost
Sociální spravedlnost nepatří do kategorie omylů, nýbrž do kategorie nesmyslů. (Hayek : Právo, zákonodárství a svoboda.)
František Kšír
Jak jsem se stal imunní vůči nesmyslným pokutám.
Čas od času nás řidiče zastaví policie a snaží se nám vnutit jejich představu o spáchání přestupku.
Další články autora |
Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu
Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...
Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám
Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...
V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod
V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...
Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů
Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...
Mlátící komando na Václaváku. Hledá se mladičký esenbák ze slavné fotky
Seriál Klidně by spolu mohli chodit, ale každý se postavil na opačnou stranu barikády. Slavný snímek...
Konsolidace se nekoná. Státní rozpočet na příští rok postrádá oporu v realitě
Premium Vláda se v rozpočtu na příští rok přepočítala o desítky miliard. Podle Národní rozpočtové rady,...
Pepco vrací kabinky. Zákazníci si oblečení zase vyzkoušejí v prodejně
Polský řetězec oděvních a průmyslových diskontních obchodů Pepco po dvou letech vrací zpátky...
GLOSA: Tři skvělé animáky. Byla by škoda nejít tento podzim s dětmi do kina
Podzimní prázdniny nejspíše zase pohnuly návštěvnickými žebříčky, protože „uklidit“ děti do kina je...
Stát zruší 1 100 přejezdů. Chce zrychlit vlaky, stovky lidí však odřízne od světa
Premium Stovky lidí budou odříznuty od světa. V Raspenavě v Libereckém kraji plánuje Správa železnic zrušit...
Nabízíme stavební pozemek v žádané lokalitě Pardubice – Srnojedy
Popkovická, Srnojedy, okres Pardubice
4 400 000 Kč