OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát... 

Ten výrazný přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka na montáž modelu T, jehož výroba tou dobou běžela už pátým rokem. Tím se skokově zvýšil objem výroby a mohla být snížena již tak příznivá cena vozu. Ta se snižovala ostatně v průběhu celého období výroby. V absolutních číslech to vypadalo takto:  Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy klesla z 850 $ v roce 1909 na hodnotu menší než 300 $ ke konci výroby. Automobil byl výrazně cenově dostupnější oproti srovnatelným produktům ostatních značek. Kromě USA probíhala výroba či montáž také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku.

V letech 1915 až 1925 bylo Téčko vyráběno pouze v černé barvě Japan Black Enamel (jen v USA?), což opět zlevnilo výrobu (jak cenou samotné barvy, tak zjednodušením logistiky a práce v lakovně). Zároveň měla z celé palety nejlepší kryvost a trvanlivost. Někdy se také uvádí, že nejkratší dobu zasychala a tím se výroba ještě urychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.

K pohonu sloužil čtyřválcový benzínový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dokázal za příznivých podmínek jet maximální rychlostí mírně převyšující hodnotu 70 km/h. Průměrná spotřeba byla z dnešního pohledu závratných 15 l / 100 km. Jako alternativní palivo jste mohli použít petrolej nebo etanol. Etanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzínu a nástupem prohibice v USA.

Plechovou Lízu, jak byla tato Fordka také familiérně přezdívána, jste si prý mohli sami opravit pomocí  šroubováku, kousku drátu a použité žvýkačky a navíc k tomu stačila pouze jedna ruka. Ta druhá mohla tleskat. Tedy v případě, že se to povedlo. Automobil se vyznačoval vysokou spolehlivostí a hravě si poradil s tehdejšími nekvalitními komunikacemi.

Ford model T se vyráběl v mnoha variantách: dvou až šesti- či sedmimístné osobní vozy, bez střechy nebo se střechou, se střechou plátěnou nebo plechovou, dále také malé nákladní vozy, sanitní a hasičské vozy a v neposlední řadě  mikrobusy . Během velké války a někdy i po ní (Polsko při bojích s Rudou armádou) vznikaly v Evropě v malém množství přestavby ve formě obrněných vozů vyzbrojených kulomety a někdy jen kulometné vozy bez pancéřové ochrany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Radek Folprecht | čtvrtek 5.3.2015 18:30 | karma článku: 21,10 | přečteno: 747x

Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3633x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4923x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1004x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma: 26,65 | Přečteno: 3459x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 771x | Diskuse | Fotoblogy

Nejčtenější

Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra

16. července 2025

Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

10. července 2025  14:06

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....

Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy

13. července 2025  11:34,  aktualizováno  18:47

V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...

Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr

12. července 2025  6:02

Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...

U Máchova jezera vyhořela oblíbená restaurace Bílý Kámen, škoda je 20 milionů

16. července 2025  7:44,  aktualizováno  15:11

U Máchova jezera v Doksech na Českolipsku vyhořela v noci na středu oblíbená restaurace Bílý Kámen....

Češi sní o dřívější penzi, navíc důstojné. Ale jdou na to špatně

18. července 2025

Premium Více než polovina Čechů chce do důchodu odejít nejpozději v 60 letech, což však může znamenat i 30...

Hotely během letní sezony zaplnili hlavně Češi, cizinců výrazně ubylo

18. července 2025

Premium Letní měsíce znamenají pro hotely, restaurace a další provozy v cestovním ruchu vrchol sezony....

Čína je cool. Její obliba ve světě roste, mladí jsou oslněni úspěchy, režim je netíží

18. července 2025

Premium Čína dostala palec vzhůru, Amerika výstražné pokrčení ramen. Jinými slovy globální popularita Číny...

Rodinné farmy mají konečně definici, výhod zatím moc ne

18. července 2025

Po letech diskusí o vytvoření zákona o rodinných farmách prošel na konci června Sněmovnou návrh na...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3211x
 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.