Motorové vozy M262.0 a M262.1

Motorový vůz řady M262.0 byl určen pro přepravu cestujících na hlavních tratích a měl obnovit poválečný vozový park Československých drah, který se tou dobou nacházel v neutěšené situaci, jak z hlediska typové roztříštěnosti, tak špatným technickým stavem.

Motorové vozy M262.0 se vyráběly ve třech sériích, které byly postupně vylepšovány:

Série
I.52
II.38
III.148

 

A jak rozlišíme dle exteriéru vozy jednotlivých výrobních sérií? Na obrázku vpravo (autor a zdroj nevypátrán) vidíme levé boky přídě vozů: přední stanoviště strojvedoucího se strojovnou, a dále částečně dvoukřídlé dveře do zavazadlového prostoru. U I. série byl vstup do předního stanoviště strojvedoucího a do strojovny řešen přes zavazadlový prostor, vozy II. a III. série mají pro tyto prostory již vlastní dveře (pouze na levé straně). Dalším znakem jsou dveře na obou čelech pro přecházení do připojených vozů, I. a II. série má před těmito dveřmi nápadné shrnovací zábradlí, u III. série jsou sklopná dvířka. A nakonec u III. série je stejnoměrně po celé ploše zvýšená střecha, kde jsou umístěny větrací odsávače.

(Bližší technické detaily, jako že vozová skříň je samonosná, svařované ocelové konstrukce, a tvoří s pevným rámem jeden celek uložený na dvou dvounápravových podvozcích, nejsou pro většinu čtenářů důležité, tak je v tomto článku snad ani nebudeme uvádět. Taktéž s tím, že vůz byl poháněn dieselovým motorem o výkonu kolem 300 kW s elektrickým přenosem na hnací nápravy, se zde asi nebudeme zatěžovat. To už je možná zajímavější informace, kolik se tam vešlo cestujících - míst k sezení je 56 a k stání 24.)

V letech 1981 - 1991 provedly ŽOS Šumperk u některých M262.0 výměnu motoru za jiný typ, tak vznikl motorový vůz M262.1.

V roce 1988 provedly ČSD přeznačení svých vozů dle předpisu Mezinárodní železniční unie z roku 1971. Z řady M262.0 se stala řada 830 a z řady M262.1 je řada 831. My se však budeme držet starého značení, které ve svých alfanumerických znacích skrývá pro zasvěcenější veřejnost více informací (detaily např. zde). V našem případě M262.0/M262.1 značí M - motorový vůz, první číslice - 2 hnací nápravy, druhá číslice - (6+3)x10 znamená 90 km/h maximální rychlost, třetí číslice 2+10 znamená hmotnost 12 tun na nápravu, první číslice za tečkou je verze typu a následuje pořadové číslo.

Tyto motorové vozy si vysloužily mezi zaměstnanci drah přezdívky "Kraksna", "Ponorka" nebo "Žhavé trubky". Ta s novým motorem ještě navíc "Loďák", protože dostala lodní motor používaný v tlačných říčních remorkérech.

M262.0  

M262.1  

M262.0  

  

M262.1

 
 

.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Folprecht | úterý 20.12.2011 18:47 | karma článku: 33,35 | přečteno: 10131x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17