Letadlo Metoděje Vlacha (fotoblog)

Metoděj Vlach má významné místo v dějinách českého letectví. Byl prvním Čechem, který postavil funkční letadlo vlastní konstrukce, z tuzemských materiálů a poháněné českým motorem.

Tento opomíjený průkopník českého letectví se narodil 6. července 1887 v Říkovicích u Přerova. V letech 1908 až 1922 pracoval u firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi a v době před první světovou válkou se ve volném čase věnoval konstrukci a stavbě vlastních letadel. První tři jeho konstrukce nebyly úspěšné. Až čtvrtý jeho poslední letoun, dokončený v roce 1912, slavil úspěch. Byl to jednoplošník celodřevěné konstrukce, křídla a ocasní plochy byly potaženy plátnem, trup byl bez potahu. Řadový motor o výkonu 28 kW zapůjčila firma Laurin & Klement.

Na Hospodářské a živnostensko-průmyslové výstavě severních a severovýchodních Čech v roce 1912 bylo letadlo oceněno zlatou medailí. První veřejný let provedl Metoděj Vlach 8. listopadu téhož roku. Tato událost se odehrála za hojné účasti zvědavých občanů i místních celebrit na boleslavském vojenském cvičišti. Z důvodu malého výkonu motoru a nulového leteckého výcviku pilota měly první lety decentní charakter a odehrávaly se ve výškách do cca 20 m a v délce 300 až 500 m. Metoděj Vlach přistával velice jednoduše, vypnul motor a nechal letoun dokončit přistávací manévr bez zásahů do řízení. Své pilotní pokusy s tímto letadlem praktikoval sporadicky do vypuknutí první světové války, kdy byl vyhlášen zákaz létání. Potom letadlo rozebral, dřevo a plátno spálil, drobné díly rozdal řemeslníkům a motor vrátil firmě Laurin & Klement.

Replika letadla Metoděje Vlacha 

Repliku, kterou vlastní a provozuje Nadační fond letadlo Metoděje Vlacha, postavil v měřítku 1:1 pan Václav Vondrášek z Tismic u Českého Brodu.  K pohonu letadla slouží motor Škoda Favorit 1,4 zapůjčený mladoboleslavskou automobilkou.
Hlavní rozdíly repliky oproti originálu:
- jiný a výkonnější motor,
- křidélka na křídlech (u originálu byl náklon letadla řízen nakrucováním konců křídel),
- drobné odchylky v konstrukci a tvarech (např. směrovka, u originálu byla plovoucí),
- umístění palivové nádrže za motorem (u originálu byla nesena na baldachýnu před pilotním prostorem),
- pevnější podvozek.

Replika je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-HUU 50.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Folprecht | středa 2.12.2009 13:24 | karma článku: 31,86 | přečteno: 7545x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17