Letadla pro Izrael
Izraelská armáda trpěla díky embargu nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelské letectvo začínalo s lehkými civilními letouny používanými většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa. Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Kladnou odezvu našli v Československu. Tady Izrael nakupoval kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) také vojenská letadla. Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni izraelští vojáci (včetně pilotů a leteckých mechaniků). Vše probíhalo pod krycím názvem akce DI (Důvěrné Izrael).
První izraelské stíhačky
Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u originálu, hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo). Izrael koupil celkem 25 Avií. Avie byly rozebrány a do Izraele je ilegálně přepravili američtí soukromníci v dopravních Douglasech C-54 a Curtissech C-46. Do země určení nakonec v pořádku dorazilo 23 letadel S-199.
Dne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to právě smontované první 4 kusy dopravené do Izraele. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70 kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident. Čtveřice pilotů zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel-Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel, včetně deseti tanků. 70 kg pumy a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výrazné škody, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Egyptský postup na Tel-Aviv byl zastaven. Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.
Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3.6.1948 pilot Mordechai "Modi" Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot, nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel-Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba "bombardéry" sestřelil.
Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha'Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc. V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Za komplexní dodávku prvních deseti kusů zaplatil celkem 180 000 USD (v ceně byly kromě letadla i náhradní díly, munice, doprava atd.) a to v době, kdy se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus.
Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byl například Spitfire.
Československé Spitfiry s Davidovými hvězdami
Později Československo odprodalo Izraeli stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. Jednalo se o nové stroje zakoupené naší vládou v létě roku 1945. Spitfiry do Izraele, na rozdíl od Avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídly byly zavěšeny dvě další 300 litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina Spitfirů byla dopravena železnicí a po moři. Československo prodalo Izraeli celkem 61 Spitfirů, z toho byly 2 neletuschopné (určené na náhradní díly) a 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.
A na závěr slova prvního ministerského předsedy státu Izrael, Davida Ben-Guriona: „ ... bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."
Zdroje:
http://101squadron.com Oficiální web IAF - www.iaf.org.il Hugo Marom na ct24 Zdroje fotografií:
http://101squadron.com - Avia S-199
http://flickr.com/photos/xnir - Spitfire
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Další články autora |
Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra
Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...
Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení
Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....
Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy
V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...
Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr
Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...
U Máchova jezera vyhořela oblíbená restaurace Bílý Kámen, škoda je 20 milionů
U Máchova jezera v Doksech na Českolipsku vyhořela v noci na středu oblíbená restaurace Bílý Kámen....
Češi sní o dřívější penzi, navíc důstojné. Ale jdou na to špatně
Premium Více než polovina Čechů chce do důchodu odejít nejpozději v 60 letech, což však může znamenat i 30...
Hotely během letní sezony zaplnili hlavně Češi, cizinců výrazně ubylo
Premium Letní měsíce znamenají pro hotely, restaurace a další provozy v cestovním ruchu vrchol sezony....
Čína je cool. Její obliba ve světě roste, mladí jsou oslněni úspěchy, režim je netíží
Premium Čína dostala palec vzhůru, Amerika výstražné pokrčení ramen. Jinými slovy globální popularita Číny...
Rodinné farmy mají konečně definici, výhod zatím moc ne
Po letech diskusí o vytvoření zákona o rodinných farmách prošel na konci června Sněmovnou návrh na...

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...