- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Avii BH-5 proslavil jeden z našich nejlepších meziválečných pilotů Zdeněk Lhota, který byl původně právník. Ale pohyb na čerstvém vzduchu ho lákal více, a tak ukončil slibnou kariéru mezi paragrafy a stal se pilotem. Na mezinárodním leteckém mítinku v Belgii roku 1923 zvítězil v soutěži sportovních letadel o Pohár Belgického krále a také v soutěži o cenu pro turistiku Belgického Aeroklubu. Kvůli přeletu do Bruselu byla v předním pilotním prostoru namontována přídavná palivová nádrž a celý byl zakryt duralovým plechem.
Samotný let do Belgie byl plný dobrodružství. Při prvním pokusu musel pilot hned za Prahou nouzově přistát, přičemž letoun překlopil na záda o terénní nerovnost tak nešikovně, že se nemohl sám dostat ven. Byl osvobozen až přiběhnuvšími zvědavými domorodci. Pilot i letoun přestáli tuto epizodku bez úhony a druhý pokus již proběhl ke všeobecné spokojenosti všech zainteresovaných.
Přes německé území letěl Zdeněk Lhota bez povolení vzhledem k průtahům s jeho vydáním. Jediné mezipřistání, v německé Mohuči (Mainz), měla pod kontrolou francouzská okupační správa. A jak už víme, tak nakonec vše dobře dopadlo.
Na černobílé fotografii je Avia BH-5 v podobě, v jaké odlétala do Belgie: motor Anzani 6A3 a zakrytovaný přední pilotní prostor. O trup je opřený Zdeněk Lhota.
Replika letadla Avia BH-5
Repliku Avie BH-5 postavil Marcel Sezemský za pomoci dalších členů neziskové organizace "Historická letka republiky Československé". Na leteckých dnech a při jiných příležitostech létá s replikou Milan Mikulecký.
Další články autora |
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...