Avia BH-5 (+fotoblog)

Předchozí díl seriálu pojednával o prvním letadle společnosti Avia, dvoumístném sportovním dolnoplošníku označeném BH-1. Z jeho konstrukce přímo vycházel typ Avia BH-5. Stejně jako BH-1 byl postaven pouze v jednom exempláři. Nový typ byl aerodynamicky jemnější a hlavně  byl díky vyšší pevnosti a silnějšímu motoru použitelný pro létání základních prvků akrobacie.  K pohonu letadla sloužil hvězdicový šestiválec Anzani 6A3. Na podzim 1923 byl na letadle krátce zkoušen první československý letecký motor Walter NZ-60.

Avii BH-5 proslavil jeden z našich nejlepších meziválečných pilotů Zdeněk Lhota, který byl původně právník. Ale pohyb na čerstvém vzduchu ho lákal více, a tak ukončil slibnou kariéru mezi paragrafy a stal se pilotem. Na mezinárodním leteckém mítinku v Belgii roku 1923 zvítězil v soutěži sportovních letadel o Pohár Belgického krále a také v soutěži o cenu pro turistiku Belgického Aeroklubu. Kvůli přeletu do Bruselu byla v předním pilotním prostoru  namontována přídavná palivová nádrž a celý byl zakryt duralovým plechem.

Samotný let do Belgie byl plný dobrodružství. Při prvním pokusu musel pilot hned za Prahou nouzově přistát, přičemž letoun překlopil na záda o terénní nerovnost tak nešikovně, že se nemohl sám dostat ven. Byl osvobozen až přiběhnuvšími zvědavými domorodci. Pilot i letoun přestáli tuto epizodku bez úhony a druhý pokus již proběhl ke všeobecné spokojenosti všech zainteresovaných.

Přes německé území letěl Zdeněk Lhota bez povolení vzhledem k průtahům s jeho vydáním. Jediné mezipřistání, v německé Mohuči (Mainz), měla pod kontrolou francouzská okupační správa. A jak už víme, tak nakonec vše dobře dopadlo.

Na černobílé fotografii je Avia BH-5 v podobě, v jaké odlétala do Belgie: motor Anzani 6A3 a zakrytovaný přední pilotní prostor. O trup je opřený Zdeněk Lhota.

Replika letadla Avia BH-5

Repliku Avie BH-5 postavil Marcel Sezemský za pomoci dalších členů neziskové organizace "Historická letka republiky Československé". Na leteckých dnech a při jiných příležitostech létá s replikou Milan Mikulecký.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Radek Folprecht | středa 3.3.2010 13:15 | karma článku: 31,48 | přečteno: 6185x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17