Rušení poboček finančních úřadů – tragédie pokračuje

Opozice se z toho může málem zbláznit, podobně jako u rušení poboček pošt. Mají ale velmi krátkou paměť.

Již v roce 2015 tehdejší ministr financí Andrej Babiš: Plánované rušení 23 pracovišť finančních úřadů v menších městech se občanů nedotkne. Podle něj tento krok naopak přinese úspory až 100 milionů korun.

Tehdejší opozice, dnešní koalice, to tenkrát kritizovala: Senátor Jan Horník (STAN) poukázal například na to, že pokud bude muset poplatník cestovat místo do Kraslic, kde se má úřad zrušit, do Sokolova, bude to v zimě představovat až půldenní cestu.

No a dnešní koalice, tehdejší opozice, zrušení poboček FÚ navrhuje. A tehdejší koalice, dnešní opozice, to kritizuje: „Chybí koncepce dalšího fungování finanční správy. Kdyby bylo rušení doprovázeno pokrokem v digitalizaci, byl by to správný krok, takto je to krok slona v porcelánu,“ tvrdí Schillerová. Tenkrát to zjevně problém nebyl.

To mozkový trust naší politické scény, SPD, jde ještě dál. Jejich poslanec Jan Hrnčíř brání pobočky Finančních úřadů zuby nehty a vyslovil geniální myšlenku: „Typicky třeba velmi složitá administrace daně z nemovitostí, jejíž výpočet je pro většinu lidí nesrozumitelný.“

Tak to je opravdu duševní gigant, říkám si. Kolikrát za rok, spíše za život, člověk musí vyplnit přiznání k dani z nemovitosti? Normální smrtelník párkrát, když něco koupí, prodá, nebo zdědí. Kolikrát to za život uděláte? A kolikrát to udělají ti nebozí důchodci, co chudáci neovládají počítače a musí se vším chodit na úřady? Kvůli nim se má zachovávat přebujelá síť poboček? Nebylo by v takovém případě (který je opravdu velmi mimořádný) jednodušší a levnější kdyby úředník FÚ za tím důchodcem zajel?

Pojďme dál. Na co proboha potřebujeme pobočku Finančního úřadu? Jsem vlastníkem a jednatelem s.r.o. Podnikám jako OSVČ. Jsem plátcem DPH. Bydlíme ve vlastním domku a vlastníme chalupu. Žena podědila nějaké ty zemědělské pozemky. Kdo tedy asi komunikuje více s finančním úřadem než naše rodina? Přesto někdo z nás dvou byl fyzicky něco vyřizovat na úřadě možná tak před 15 lety. A kdo tu agendu nezvládá elektronicky, tak nemá podnikat. Řemeslník (určitě se bude argumentovat dědou od fochu z vesnice, co v životě neviděl počítač) se má nechat zaměstnat u schopné firmy, nebo si nechat poradit od souseda. A v nouzi nejvyšší by to šlo i telefonicky. A kdyby ten chudák děda neměl na dopravu do města, neovládal by telefonování a nikoho kolem sebe neměl, tak by v takovém případě snad stát mohl ten dojezd úředníka na konzultaci zaplatit. Určitě levnější, než držet pobočky, platit údržbu, opravy a energie na každém rohu.

Ano, občas se tvoří na finančních úřadech fronta. Ale to je pouze českou povahou – dělat vše na poslední chvíli. Podání daňového přiznání v poslední den lhůty lze jen na finančním úřadu. To teď u drtivé většiny plátců zřízením datových schránek odpadne. Podobně daně zaplatit. A šlo by to řešit o dva dny dříve převodem, nebo poštou. Těchto zoufalců mi vůbec líto není.

Takže to srdceryvné kritizování ze strany opozice je jen postoj pro postoj, který byl dokonce před pár lety opačný. Ať se jdou bodnout.

Autor: Tomáš Flaška | čtvrtek 13.4.2023 8:46 | karma článku: 35,84 | přečteno: 2700x