"Vyplývá to z aktuálního průzkumu..."

Ne, tentokrát to nebude o průzkumu v politice, Sobotkovi, Babišovi, Kalouskovi a spol. - ale o průzkumu v režii jedné banky (a defacto pod taktovkou ČNB) - a sice o průzkumu ekonomicko vánočním.

Když jsem před několika málo týdny klikal na statisitku "Za kolik hodám letos nakoupit vánoční dárky?" netušil jsem, že to je vlastně možná i nenápadně zadaná anketa. Netuším zda jsem se s jejími výsledky setkal dnes. Je to jen nepodložená domněnka, protože takových anket mohlo být po různu více a mohly to být opravdu jen redakční ankety. A co víc, už si ani nepamatuji, v kterém on-line deníku jsem to klikal.

Nicméně výsledek onoho aktuálního průzkumu je: prý 45 procent lidí ještě nepořídilo žádný vánoční dárek. ČNB odborních i prodávající obchodníci jistě při přečtení této informace musejí zaplesat radostí.

Přesně takhle si to všichni představovali!

Sklady jsou vánočně předzásobené, ale ceny se zvednou, protože "zdražilo €uro a klesla CZK koruna"... a tím se rozhýbe pěkně celá hezká česká ekonomika!

Radost asi bude trochu ekonomům kazit to, že prý z dosavadního množství nakoupivších tři pětiny nakoupili dárky do tisícovky. Nicméně je u ještě ona 45% procentní naděje na útraty těch dosud nenakoupivších.

Ale to celé je jen anketní průzkum jedné banky, která si také jistě brousí zuby, aby nám ochotně půjčila na vánoční dárky za levný úrok. Levný - rozuměj: marketingově levný, protože každá půjčka je drahá

Jen aby to nedopadlo tak, že zbylých 45 procent nebude kupovat dárky vůbec, protože na ně nemá ani po výhodné půjčce.

 

Známe totiž ty průzkumy. Vezměte si, jak dopadly průzkumové agentury v odhadech úspěšnosti vybraných politických stran během voleb. Některé teda nic moc. Ono totiž záleží docela na tom, kde a koho se tedy agentura ptá... a kolik je pro ni "reprezentativní vzorek".

Nepleťte si ovšem pojem reprezentativní vzorek s našimi vládními činiteli a jinými mocenskými představiteli. Jedná se o kvantifikační měřítko, nikoli kvalitativní. Někomu stačí sto lidí, jinému 300, pro někoho je málo 1000 - ale to vše potom stojí příslušně větší peníze. A tak se můžeme u nejedné takové statistiky z průzkumů jen domýšlet, koho, že se to agentrury vlastně optaly. A podle toho to potom statisticky "vyjde".

Takže: 45% prý ještě bude nakupovat. No, dejme tomu. Nebudu pesimista. Nejbližší bronzová, stříbrná i zlatá neděle rozhodnou. Statistika průzkumů, ne-statistika.

 

Možná, že by nakonec stálo za to, aby se některé z bulvárnějších médií pod hlavičkou serióznosti vypravilo do právě přísahavšího parlamentu a položilo ji tam stejnou otázku. Myslím, že by to zahýbalo s každou statistikou. Statisticky by to byl především obraz toho, jak si nahoře představují, jak žijeme my dole.

 

Možná tak, jak je to v té anekdotě, jak milionářská holčička píše za domácí úkol pohádku o chudé rodině:

 

"Byla jednou jedna rodina a ta byla hrozně chudá.

Všichni byli chudí.

Tatínek bych chudý,

maminka byla chudá,

děti byly chudé,

chůva byla chudá, kuchařka byla chudá, šofér i zahradník byli také chudí..."

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Faltýn | pátek 29.11.2013 12:20 | karma článku: 12,89 | přečteno: 857x