Skromný, skromný Holiday World

Kdo jednou propadl kouzlu dálek a vyjel za hranice všedních dnů, nemohl vynechat návštěvu právě skončivšího veletrhu cestovního ruchu: Holiday World, v Praze na Výstavišti.

A navštěvuje jej bezesporu rád, protože, pokud mu to kapsa dovolí, určitě si vybere, pokud na to letos zrovna nemá, alespoň se potěší. Pochopitelně je to příležitost pro cestovatelské fantasty a snílky; o sběračích propagačních materiálů nemluvě.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Letos se v řadě případů podepsala na Holiday Worldu beze sporu krize. Pořadatelé se náznaku krize a očividně menšímu počtu vystavovatelů taktně vyhnuli díky tématickému zaměření, udělali tak "z nouze ctnost" a dali veletrhu podnázev "20. středoevropský veletrh cestovního ruchu".  Slovo "středoevropský" jsem zdůraznil záměrně.

Mělo totiž milosrdně zakrýt absenci světových zemí... ale občas se jim to celkově vymklo z rukou, takže zřejmě středoevropskou zemí je i Jamajka, jejíž stánek zcela nelogicky umístili hned vedle Šumavy.

 

Vůbec to bylo letos podivné.

Co totiž návštěvníky bilo do očí, bylo zastoupení neuvěřitelného počtu regionů České republiky. Každý kraj se tu chtěl nějak prezentovat, o jednotlivých turisticky významných oblastech nemluvě. Úroveň a početní převaha propagačních materiálů, maket i artefaktů byla nesmírně bohatá, až to dělalo dojem, že návštěvníci by měli zůstat hlavně doma a necestovat za hranice.

Středoevropské země se zde mohutně prezentovaly v podivném mixu se "zbytkem světa"... jak zní terminus technicus překladu "the rest of the World". Těch opravdu něco málo světových zemí jako Izrael, Sýrie, Maroko, Filipíny, Indonésie se tu nesmyslně smísili s Tureckem, Itálií, Řeckem, Španělskem, Švýcarskem, Německem, Polskem, Maďarskem jihoslovanskými státy i hostitelskou zemí Slovenskem. K mému překvapení, Francile letos nebyla přítomna vůbec, přestože právě ona byla hlavním cílem naší návštěvy veletrhu. Trochu byl člověk z toho paf a marně hledal nějakou výstavní koncepci. Podle mne, jedinou koncepcí bylo, že se prostě země se svými prezentacemi šouply tam, kde zrovna bylo místo.

Nechyběly zde ani občerstvovací stanice a tak došlo i ke komickým situacím, jako že jsem se např. snažil se svým doprovodem vnutit na kávu do pracovních prostor Centra českého turismu. Byli jsme pochopitelně vykázáni, ale tyto prakticky prázdné prostory byly větší než o pár metrů dál arabská kavárnička a mini jidelna pro veřejnost. Soudě podle expozice, Centru peníze opravdu nechybí, stejně jako regionům ČR vůbec. Nejsem si jist, možná že tady byla mohutná finanční podpora ze strany Evropské unie. Každopádně: z hlediska turistického ruchu bych takovéto prezentace českých regionů očekával spíše v zahraničí, než u nás doma.

Kapitolou sama pro sebe byly pochopitelně cestovní prodejní agentury. I tady bylo znát, komu se nelení... Obzvláště smutný byl pohled na ne stánek, ale kiosk velikosti "na prodej párků", s několika letáky druhdy mocné německé cestovní agentury, jejíž český majitel-emigrant dodnes zaštiťuje své aktivity svým jménem.

Úplně jsem postrádal Čedok.  Zato kancelář Firo se rozmáchla. Ale i další turistické agentury se snažily.

A mezi námi, jak z řad prezentérů národních států, tak cestovních agentur to u návštěvníků vždy vyhrál ten, kdo nabízel něco víc než jen unylé letáky a multimediální či maketové prezentace.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jakkoli Řecko vykročilo správným směrem pro přilákání turistů a mělo letos na Holiday Worldu snad největší výstavní plochu, poměrně nápaditě členěné prostory stylem v jednoduchosti je síla, tak tyto prostory byly bohužel poloprázdné. Tedy z hlediska zájmu návštěvníků. Nic víc než letáky a ochotné promotéry totiž nenabízelo. A to bylo poněkud málo. Pro mne to byla výhoda v tom, že jsem s milou promotérkou zavzpomínal na mé návštěvy na ostrově Korfu. Času na to bylo tím pádem dost.

To jiné jak země, tak agentury lákaly hudební produkcí, maskoty, soutěžemi, kvizy, ochutnávkami... obzvláště hlavní letošní, tzv. hostitelská země výstavy, Slovensko, se snažila ze všech sil. Její soutěžící při běhu o závod proti jinému soupeři mi pěkně přišlápl nohu.

Věřte mi nebo ne, byl jsem na Holiday Worldu již po čtvrté a po každé "mám smůlu", že se k prostorám jisté cestovky zájezdů do Jižní a Střední, ale i Severní Ameriky natrefím vždy, když je hlavním hostem okouzlující showman a zlatíčko Dan Nekonečný. Problém je v tom, že ho poněkud nesnáším. Osud si asi přeje, abych si ho zamiloval, protože se opravdu trefím do jeho přítomnosti vždycky! Stejně tak i letos a tak jsem kolem prostor cestovky jen prosvištěl.

V rámci vystavovatelů nechyběla ale ani "přidružená výroba" - stánky časopisu National Geographic, tři výrobci šperků, v průchodu mezi pavilony se krčili nezbytní prodavači krémů na kůži a prodavači krémů z olivových produktů; z nabídky národních poživatin jste mohli ochutnat či zakoupit vína, medoviny, sýry, maďarskou obdobu českého trdelníku, plzeňské pivo, švýcarskou čokoládu, indo-nepálské textilní výrobky a dát i arabský oběd v mini-jídelně... pochopitelně zakoupit i knižní cestovní průvodce a jazykové kursy a to jsem určitě na spoustu maličkostí zapomněl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyvrcholením pak každou hodinu bylo slosování vstupenek, pokud jste jejich číslo zaslali placenou SMSkou. Při naší Štěstěně o čísla našich vstupenek losování ani nezavadilo a tím naše šťastná chvíle definitivně propadla, protože vstupenky bylo možno přihlásit pouze do jednoho losovacího kola. I tak si myslím, že sleva 5,000Kč z evropských a 9,900Kč z ostatních světových zájezdů nebyla zas až tak zásadní, i když byla jistě příjemná. Takže jako vždy, mně osobně zůstala jen píle a platit vše z vlastní kapsy.

 

Nakonec mi přála Štěstěna alespoň v tom, že jsem narazil na tři cestovky, které měly v nabídce Francii, z toho jedna poznávací zájezdy (které nesnáším) a dva pobytové zájezdy (které prozkoumám a uvidíme). V prvé řadě mi ale Štěstěna musí přihrát nějaký přivýdelek, který by takový zájezd zaplatil. Přinejmenším nějaký skromný, alespon tak skromný, v jakém duchu se konal letošní Holiday World.

 

 

P.S.: Souběžně s Holiday World se v propojených prostorách konaly o další dvě veletržní výstavy "Top Gastro" a "Golf World Prague". Trochu to dělalo dojem, že to bylo opět účelové propojení a každopádně tyto dvě výstavy by samostatně asi mnoho návštěvníků krom odborníků a fanoušků nepřilákaly. Takto je shlédla většina návštěvníků Holiday Worldu a možná je shledala i jako zajímavé.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Faltýn | neděle 13.2.2011 17:17 | karma článku: 11,13 | přečteno: 1124x