Kdo se zbláznil?

Se zájmem sleduji v médiích nejrůznější debaty na současné téma "oživení ekonomiky". Balíčky, příspěvky, nabídky, vouchery... Jen mi to celé přijde, že vše to směruje jen k tomu jednomu.

Pominu teď různá vyjádření politiků, v čele s paní Schillerovou. Nejsem ekonom, abych sdílel nebo rozporoval, případně coby politický oponent rozpáral její optimismus.

I jinak jsme totiž masírováni (ne)oživením ekonomiky.

Ohledně cestování se již dost nabrečel mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež, kterému kdysi dokonce konkuroval Tomio Okamura svou "proti-asociací". Páně Papežovy výroky mi ovšem připomínají spíše otáčející se obrtlík. Tak máme jet? Nemáme jet? A kam? Domů, jak původně propagovali všichni v rámci hry na podporu domácího turistického ruchu, nebo nakonec jet tedy do ciziny (protože z ciziny mají cestovky větší kšeft)?

Dočkali jsme se v rámci toho i oslavného Jančurova žlutého vlaku do Chorvatska.

Dokonce i AE letadla do Dubaje se nám vracejí 3x týdně, i když jak oni tak Smartwinds propouštějí.

Zachytil jsem na internetu také článek o restauracích. Připlatíme si, zákazníků je málo. A protože všechno zdražuje, tak se restaurace potřebují zachránit. No jak? Prostřednictvím zákazníků. Ti jsou ovšem stavěni jednoznačně do role "oslíčku, otřes se". - Hezky to upřesnil v diskusi jeden pán. Zdražili u nich polední menu. O dost. Jenže zákazníci nebyli hloupí a přestali chodit. A ejhle! Ceny jsou najednou opět původní ... a zákazníci to vzali na vědomí a vrátili se.

 

Jedním z posledních pobídkových hitů, který má zachránit ekonomiku je tzv. lázeňský voucher. To by bylo príma, ovšem kdyby...

Jak dlouho ta nabídka vydržela? Tři dny?

Nicméně ani jinak nejsou klienti lázní ušetřeni triků. Jeden nejmenovaný hotel v populárních lázních nabízí výhodné balíčky. A rovnou uvádí cenu. Dokonce si můžete rovnou za tu cenu provést rezervaci. JENŽE pak vám odpovědí, že sezonní cena je jiná a náhle je balíček o 1,500Kč vyšší. Je sice pravda, že ve vedlejším tlačítku, u tlačítka rezervace, máte přehlednou tabulku cen. Ale na objednávku balíčku vás lákají na nejnižší cenu, která na vás vyskočí při prvotní rezervaci. Že je to "nečestné a nesportovní"? Ano! Ale kolik lidí si toho všimne tak do důsledku a nezaplatí automaticky?

 

Že rostou ceny v obchodech, snad nemusím ani zmiňovat. Nejčerstvěji mne "pobavil" nejmenovaný supermarket. Chtěl jsem zakoupit hotové jídlo. Den před tím jsem byl u jiné konkurence; ta je ovšem poněkud dál a tak jsem šel tam, kam jsem šel. Ano, chápu, že rozdíl v ceně byl jaksi 15 korun. Jenže nejmenovaný supermarket to vyřešil jaksi šmahem. Zatímco konkurenční supermarket stanovuje cenu podle obsahu masa a jíných složek, tady nasadili jednotnou cenu na všechno: 74,90Kč. Ať si dáte vepřové výpečky, obrácený španělský ptáček nebo "jen" šunkofleky... 74,90 Kč. Vícekrát mne tam neuvidí, to je jasné.

 

Co mi to celé připomíná? Snad jen chobotnici. A vy víte, kterou myslím.

 

Nevím tedy, KDO se zbláznil. A jestli je TOTO ono živení ekonomiky. Každopádně, spíše než oživení mi to přijde jako příživa na peněženkách lidí. A obávám se, že onen ekonomický optimismus, tváří v tvář nárůstu nezaměstnanosti - to celé je nejen všepožírající chobotnice, ale i jiná bájná příšera - a sice "chiméra".

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 16.7.2020 12:31 | karma článku: 23,60 | přečteno: 830x