Sexy ženské na billboardech
Tento prostor nechci věnovat lamentaci nad etickým rozměrem a společenským vlivem tohoto druhu marketingu. Až příliš dobře si uvědomuji, že by to okamžitě vedlo k protiargumentům o tom, že jde jen o věc vkusu, nadsázky a vtipu, a že jen frustrované a přecitlivělé feministky bez smyslu pro humor to nedokáží pochopit. Smysluplnější mi proto přijde zaujmout více rozumové než citové stanovisko. Business, jehož významnou součástí marketing je, je koneckonců velmi pragmatickou záležitostí. Hlavním cílem je zisk a ne náprava společnosti. Je tedy potřeba položit otázku, zda nahé ženské tělo a sex opravdu bezvýhradně a zaručeně prodávají a zda je marketing, který na ně opakovaní sází, z obchodního hlediska trefou do černého.
Domnívám se, že není. Už jen proto, že si automaticky ze spektra svých potencionálních zákazníků zbytečně vyřazuje jistý segment lidí, na něž reklama zapůsobí negativně a k nákupu výrobku (a s ním i k firemnímu zisku) z jejich strany nedojde. Jen těžko si představuji davy žen, které si s radostí a nadšením koupí například kosmetiku z kozího mléka po shlédnutí reklamy zobrazující bujné ženské poprsí se sloganem „Ty naše kozičky české“. Je mi jasné, že asi jen velmi těžko vzniknou marketingové kampaně, které zaujmou úplně všechny, i proto, že segmentace trhu je jedním z hlavních marketingových nástrojů dneška. Ale nedávalo by z ekonomického hlediska smysl vytvářet „aspoň“ takový typ marketingu, který nikoho neurazí a vysloveně neodradí?
Pokud bychom počítali s tím, že svůdné nahé ženské tělo, které se na billboardu objeví, svou obchodní funkci splnilo, už proto, že jsme si ho vůbec všimli a vizuálně nás, řekněme, potěšilo, tak si uvědomme, že to neplatí až tak nevyhnutelně. Je totiž velmi pravděpodobné, že si s sebou odnášíme mentální obraz krásné ženy bez toho, aniž bychom vůbec tušili, na jaký produkt a od jakého výrobce daná reklama je.
Kreativní oddělení v reklamních agenturách nesou ve svém názvu přídavné jméno „kreativní“, protože tvořivost, kreativita jsou proklamované jako jejich hlavní mise. Tisíckrát zopakovaný recept se sexuálními dvoj – a trojsmysly, recyklací genderových stereotypů a fetišizací nahé ženské tělesnosti asi velmi tvořivé nejsou – spíše pohodlné a na (domnělou) jistotu sázející.
Na závěr chci podotknout, že žijeme ve společnosti, která patří k těm tolerantnějším, co se genderovo necitlivého typu reklamy a marketingu týče. Američtí návštěvníci Prahy mi často s naprostým šokem sdělují své zděšení nad necitlivostí reklam, které vidí v ulicích města a které by u nich doma neměli šanci být zveřejněné.
I když nepopírám jistá specifika americké kultury, která ji výrazně odlišují od té české, těžko USA upřít status ráje konzumní kultury, kde reklamy k prodeji a obchodním ziskům dost určitě spolehlivě vedou...
Pro blog Gender Studies napsala Nina Bosničová, projektová manažerka Gender Studies
Kateřina Dušková
Muži, kteří nenávidí ženy
V sobotu jsme oslavili Mezinárodní den rovnosti žen a mužů. Gender Studies mělo stánek v Praze na Andělu, kde jsme rozdávali noviny Půl na půl, ale také publikaci Pod hladinou: Fakta a mýty o znásilnění. Mezi kolemjdoucími byli i policisté, rozhovor s nimi byl opravdu zdrcující. Když jsme jim publikaci nabízeli, policisté ji odmítli a jeden z nich řekl: „Já jsem nikdy znásilněn nebyl.“ Když jsme na to reagovali, že se ale s potencionálními oběťmi setkává, odpověď zněla: „Ony si to přece zaslouží.“ Takovýto přístup mě prostě děsí a vůbec nepřispívá k tomu, abych se cítila bezpečnější.
Kateřina Dušková
Znásilnění v médiích: začarovaný kruh
Ať chceme nebo ne, média vstupují do našich životů v podstatě každodenně. Možná si to ani neuvědomujeme, ale jejich působení se zdaleka neomezuje na předávání tzv. „objektivních“ informací. Média samozřejmě selektují, nejen o jakých tématech budou referovat (některá jsou tedy důležitější než jiná), ale také jakým způsobem. Podle mediálních teoretiků tak média v podstatě konstruují společenskou realitu. Proces je ale samozřejmě složitější: novináři a novinářky jsou také ovlivněni veřejným míněním, občas jsou zahlceni předsudky a stereotypy atd. Ty se pak odráží v jejich příspěvcích do médií, a tak se roztáčí spirála, ze které není úplně jednoduché vystoupit.
Kateřina Dušková
Neprověřuj, ale důvěřuj
Na následující věty jsem narazila v diskuzi pod článkem k tématu sexuálního násilí.: „...jako znasilneni si predstavuju hruzyplny zazitek, kdy se zeny zmocni zcela cizi muz nekde v temnem koute a psychicky ji zkazi cely zivot, pripadne jeste ex-partner, ktereho uz nechtela videt, ale takove ty "znasilneni" na party na wc, kam sla dobrovolne s milencem a najednou cukla, nebo dokonce s pravidelnym manzelem, akorat ze se ji zrovna nechce, zadny veleotres nezpusobi... Laicky receno, pokud nedrela nasucho, byla vzrusena a tedy nebyla znasilnena „
Kateřina Dušková
Nepříjemně blízká znásilnění
Znásilnění je děsivý čin. Pochopitelně, již samou svou podstatou, násilným vniknutím do intimní sféry člověka. Je ale děsivý také tím, jak často se děje a jak moc je opředený různými mýty a mylnými představami. Je ambivalentní. Je až příznačné, jak lidé silně odsuzují znásilnění a jejich pachatele, a druhým dechem jsou schopni odsoudit oběti, „protože si o to říkaly“, nebo se prostě jen na ně koukat skrz prsty.
Kateřina Dušková
Bylo by možné věnovat pozornost znásilnění a sexuálnímu násilí?
Právě jsem dočetla blogový příspěvek Meg Stone, ředitelky bostonské organizace IMPACT, která se zabývá prevencí násilí a zneužívání. Ve svém blogu reaguje na odezvu, kterou získala prasečí chřipka v médiích mezi širokou i odbornou veřejností a mezi politiky. Konkrétně přiznává: „Když vidím všechnu tu pozornost, která se dostává prasečí chřipce, žárlím.“ Vypočítává, kolik prostoru bylo věnováno prasečí chřipce v médiích, jaká opatření byla zavedena, aby bylo zabráněno jejímu širokému šíření, kolik význačných osob se k tématu vyjádřilo. A srovnává s prostorem věnovaným znásilnění: kromě krátkých informačních článků o sexuálních deliktech či textů o „prolhaných“ ženách, které ze sexuálního násilí obviňují slavné sportovce (zpěváky, herce atd.), je této problematice věnováno minimum pozornosti. Mimochodem, když si zadáte do googlu prasečí chřipka, vyběhne vám 4 440 000 odkazů. Když si zadáte znásilnění, je jich 188 000. Trochu nepoměr, že?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici
Odstartovaly každoroční oslavy prvního máje. V Praze se koná tradiční studentský majáles a lidé se...
KOMENTÁŘ: Padne-li Ukrajina, migrační pakt uprchlíky nezastaví
Premium Hlavním předvolebním tématem před evropskými volbami do europarlamentu je migrační pakt, migrační...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O jeho smrti...
VIDEO: V jižní Číně se propadla dálnice, o život přišlo nejméně 24 lidí
Nejméně 24 lidí zahynulo při propadu části dálnice na jihu Číny. Informovala o tom dnes agentura AP...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 24
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3283x