Proč mají výstražná světla modrou barvu?

 Proč byla pro výstražný signál v silničním provozu zvolena modrá barva? Na vině je (a vás to nepřekvapí) … fyzika (délka blogu 3 min.)

Ať už je to blikající sanitka nebo maják policie - pro výstrahu se dnes používá světlo modré barvy. Na první pohled je situace jasná. V silniční dopravě jsou ostatní barvy už dávno používány k jiným účelům. Spojujeme je tedy s jinými situacemi a pro výstražný signál se nehodí. Situace je ale trochu komplikovanější. 

Červená barva proniká ze všech barev viditelného spektra nejlépe mlhou  - pro výstražný signál se tedy hodí ze všech barev nejlépe. Červená se v dopravě skutečně stala prvním přirozeným varovným signálem. 

Proto svítí i moderní semafory zeleně, žlutě nebo oranžově a při povelu k zastavení červeně. Světla na vozidlech jsou bílá, žlutá a červená. Je to právě červené světlo, co varuje řidiče, který jede za jiným vozidlem, pokud přední řidič brzdí. Podobně jsou na tom značky a světla, která vyznačují staveniště. I ona jsou bílá, žlutá nebo červená. 

Modrá barva byla alespoň na počátku a při vzniku silničního provozu trochu opomíjena. A i dnes se používá jen ve výjimečných případech. Použití modrých světel na soukromých vozidlech je dnes dokonce zakázáno vyhláškou. V Německu například zaplatíte za takový přestupek 20 eur. To platí mimochodem nejen pro světla, která se nacházejí vně vozidla, ale také pro modré blikající předměty v kabině řidiče. 

Proč vlastně modrá?

Varovná světla se začala vyrábět v modré barvě před zhruba 90 roky. A to i přesto, že tuto barvu dnes máme zafixovanou spíše jako barvu, která má svádět k relaxaci. Za toto rozhodnutí vděčíme… nacistickému Německu. 

Bylo to čistě vojenské rozhodnutí. Nacisté se připravovali na válku - a tak roce 1933 v Německu zavedli pro policejní vozidla a krátce poté také pro vozidla hasičského sboru výstražné světlo, které by nebylo moc… vidět. 

V předválečné a válečné době se ale tato vlastnost cenila. Špatně viditelné světlo totiž logicky uniklo pozornosti nepřítele - konkrétně letectva, které pronikalo nad německé území. Policie a hasičské sbory tak byly během použití výstražného světelného signálu trochu lépe chráněny před nepřátelskými útoky. 

Proč je modré světlo špatně vidět

To, co vnímáme jako světlo, jsou fotony - elektromagnetické záření. Jejich kmitání určuje vlnovou délku světla. Očima vidíme jen velmi malý výřez celého spektra. Modrá barva má přitom nejkratší vlnovou délku a červená pro změnu nejdelší. 

V atmosféře se modré světlo rozptyluje nejlépe ze všech barev viditelného spektra. To také mimochodem vysvětluje klasické barvy našeho nebe. Modrá část spektra se rozptyluje na molekulách vzduchu atmosféry nejvíce a je proto zodpovědná za modré nebe, které vidíme přes den. Červená barva se dostává ke slovu až při západu nebo východu Slunce, když světlo musí urazit atmosférou daleko delší cestu než když Slunce stojí v zenitu. 

V praxi to například znamená, že červené světlo určité intenzity je vidět až do výšky 2 km, zatímco oranžové se dá rozpoznat z výšky 1,45 km a zelené světlo stejné intenzity uvidíte až ve výšce 800 metrů. Přitom podobně silné modré světlo rozpoznáte jen do výšky 300 metrů. 

Poválečný úspěch modré barvy

Po skončení druhé světové války už modrá světla policii a hasičskému sboru zůstala. Modrý výstražný signál se osvědčil natolik, že se v padesátých letech začal používat pro podobné účely v celé Evropě. Od roku 1953 pak byla zavedena ještě blikající světla - blikání výstražnou funkci zvýrazňuje. 

Dnešní výstražná světla se od těch původních ale přeci jen trochu liší. Moderní výstraha totiž svítí a bliká dokonce i směrem nahoru - musí být vidět i ze vzduchu. Koneckonců policie i hasičské sbory dnes letectvo neděsí, naopak. Jsou jejich součástí. Helikoptéry se starají o rychlejší dopravu obětí autonehod nebo o policejní průzkum terénu. 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dana Tenzler | pondělí 22.1.2024 8:00 | karma článku: 29,05 | přečteno: 776x