- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Malba pozadí
Při realistické malbě se často používá fotorealistický efekt tzv. hloubkové ostrosti. Motiv, na který se soustředí lidské oko je vnímám ostře, zatímco jeho okolí je viděno spíše okrajově a neostře. Malíř ho napodobuje roztíráním barevné vrstvy, kterou by lidské oko při přímém pohledu na motiv vnímalo okrajově a neostře.
Postup
Pozadí obrázku budeme malovat pomocí tzv. "živé" černé barvy a běloby. Zmačkaný kus látky, na které leží jablko, naznačíme tmavými čarami ve tvaru faldíků tohoto improvizovaného ubrusu. Následně je změkčíme, upravíme jejich tvar a zvýrazníme jednoduchými světlými čarami namalovanými paralelně s tmavými sklady látky.
Obrázek: ukázka barev na paletě.
Nejprve naneste středně velkým plochým štětcem markantní, tmavé detaily pozadí. Nemusíte zde pracovat úplně přesně, stačí, když strukturu pouze naznačíte.
Zaneste stín, který vrhá jablko na podklad, včetně tmavších detailů tam, kde je látka, ležící ve stínu pomačkaná.
Obrázek: tmavé barvou malované části pozadí.
Nyní domalujte ostatní látku titanovou bělobou.
Obrázek: doplněná bílá barva pozadí.
Měkkým štětcem, osazeným kozími chlupy opatrně rozetřete tvrdé přechody mezi oběma barvami. Pracujte jemnými kruhovými pohyby tak, abyste nezničili nanesenou barevnou vrstvu.
Obrázek: změkčená první vrstva pozadí.
Tmavou barvou naneste další tmavé detaily a korektury tvaru skladu látky. Výhodou olejové barvy oproti akrylu je to, že umožňuje tyto korektury i v delším časovém úseku - po dobu několika hodin až dní.
Obrázek: další vrstva pozadí, malovaná alla prima do první, ještě vlhké vrstvy.
Poté znovu měkkým štětcem opatrně rozetřete přechod mezi tmavými a světlými tóny.
Obrázek: druhé změkčení pozadí.
Nyní naneste paralelně s teď již viditelnými tmavými sklady látky, titanovou bělobu, která je zvýrazní.
Obrázek: bílá linka zvýrazňuje tmavé sklady v látce.
Nakonec celé pozadí ještě jednou zpracujte měkkým štětcem, zjemněte přechody a vytvořte lehkým smíšením barev hlubší stupnici šedých tónů.
Obrázek: hotové pozadí.
Později, až tato vrstva barvy zaschne, upravíme vrchní (vzdálenější) část motivu tmavou průsvitnou lazurou, zatímco přední část (která leží dole) dostane lehký světlejší nádech rozředěnou bělobou.
Tento krok zlepší plastické vnímání motivu.
Pokračování příště
Příště: Malujeme zelené jablko
Další díly seriálu:
Malujeme jablko - skicování a příprava
Další články autora |