Olejomalba - 13 - Malujeme kovový předmět - skicování motivu

Realistická malba spočívá v zobrazování motivu tak, aby byl na plátně podobný realitě. Tomu napomáhá jednak použití tzv. perspektivy - řady pravidel přenosu 3D objektů na 2D plátno, jednak využití triků a technik ke zobrazení různých povrchů a struktur předmětů prostou barvou.  Jedním z nich je technika zobrazení kovu bez použití "metalických" barev. 

V barevné paletě mnohých výrobců se nacházejí tzv. "metalické" barvy, napodobující efekt kovu - zlata, stříbra nebo bronzu. Pokusíte-li se malovat například mosaznou nádobu metalickou barvou, bude ale výsledek spíše žalostný. Kovové předměty, například části zátiší, se vždy malují obyčejnými barevnými tóny. Efekt pak spočívá v jejich rozmístění, které se řídí přesnými pravidly. 

Stejně jako u ostatních zobrazovaných předmětů, jsou kovové objekty v malbě definovány svými obrysy a povrchem materiálu, případně druhem osvětlení (světelné a stínové efekty).

Rozdíl spočívá pouze v tom, že kovový předmět není definován jen svou barvou, strukturou, nasvětlením nebo stínem, ve kterém leží, ale také odrazem obrazu okolí na svém povrchu. Čím přesněji tento odraz zachytíme, tím realističtěji bude malba vypadat.

"Trik č. 2" - kovový efekt vytvoříme nanesením příslušné základní barvy (nazlátlý okr při malbě zlata, bílé při malbě stříbra, šedé při malbě oceli a teracotta při malbě mědi), do které malujeme ostré obrysy zrcadlení okolí objektu a ostře ohraničené světelné nebo stínové efekty. 

Příkladem může být obraz mosazné konvice na následující fotografii. V několikanásobném zvětšení vidíte strukturu malby, volbu jednotlivých barevných odstínů, ostré obrysy, které od sebe tyto odstíny dělí i jednotlivé tahy štětcem. 

Pro srovnání - tento obraz má velikost 40x40 cm a je malován s přesností, která si vyžádala 80 hodin práce. 

Ne vždy ale potřebuje malíř využít dojmu hyperrealismu. Svému účelu často poslouží ji jednodušší zpracování motivu.

V následujícím návodu probereme jednoduchý způsob, jakým se dají namalovat kovové předměty. Jako motiv jsem vybrala konvici z neleštěné mosazi. Odrazy okolí na jejím povrchu nebývají tak ostré, mnohdy chybí úplně a proto jsou nároky na jejich malbu nižší než u plně zrcadlících objektů.

Jako vždy začneme práci skicováním předmětu na plochu plátna. Konvice, šálky, vázy a podobné, v zátiších často zobrazované předměty, vykazují oproti jablku, které jsme malovali minule, symetrii, kterou je potřeba zachovat, aby náš obraz vypadal profesionálně.

Jednoduchým trikem docílíme správného umístění jednotlivých objektů na ploše obrazu a zároveň si ulehčíme vytvoření potřebné symetrie. 

Trik č. 3 - symetrie v zobrazeném objektu docílíme nanesením pomocných čar ve skice. Svislou čarou naznačíme výšku objektu a jeho umístění. Několika vodorovnými čarami pak označíme odpovídající šířku objektu. Propojením jejich konců získáme obrys předmětu.

Obrázek: svislou linií naznačíme výšku a pozici předmětu. Vodorovné linie označují šířku předmětu v dané místě. 

O správném umístění jediného předmětu v jednoduchém zátiší jsme si povídali při skicování motivu jablka. Optimálním se zdá být lehce asymetrické umístění, které nevyvolá ani pocit přílišné jednolitosti, ani přílišnou nerovnováhu v kompozici obrazu.

 

Obrázek: Spojením konců pomocných linií získáme obrysy předmětu.

Dno konvice má tvar oblejšího oválu než je ovál, znázorňující její hrdlo. Důvodem je rozdílná perspektiva obou elementů. Dodržíte-li správnou perspektivu konvice, bude její obraz věrohodnější a realističtější. Způsob, jakým můžete odhadnout odpovídající tvar oválu, je znázorněn v následujícím obrázku.

Každý ovál je umístěn v lichoběžníku, jehož dvě strany se sbíhají v bodě, ležícím na linii Horizontu. Čím blíže k horizontu leží daný lichoběžník, tím spíše dělá ovál plochý dojem. 

Horizont je přitom pomyslná "výška", ze které se na motiv díváme a hlavní bod na něm znázorňuje pozici pozorovatele objektu. 

TIP: 

Vyzkoušejte si několik různých pozic pozorovatele cvičně na papíře - nechte ho dívat na motiv z prava i zleva, uložte horizont nízko i vysoko - a sledujte přitom, jak se mění perspektiva oválu, který budete malovat.

Obrázek: znázornění oválů předmětů, ležících v různých částech obrazu. Spodní ovál vidíte pod jiným úhlem než horní, proto je jeho tvar jiný - "bachratější". 

 

Nakonec dokreslíme ke konvici tvar ucha. 

Obrázek: hotová skica konvice, na které budeme zkoušet vytvořit kovový efekt. 

 

V příštím díle začneme nanášet barvu - podobně jako u obrazu jablka, začneme malbou pozadí. 

Pokračování příště:

Příště - kovová konvice, malba pozadí obrazu

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dana Tenzler | středa 23.4.2014 7:31 | karma článku: 12,87 | přečteno: 861x