Hlavně žádný kanál pro děti!

Stále se vedou všemožné kampaně na podporu dětského čtenářství, na podporu aktivního trávení volného času dětí apod. Má pak smysl, aby Česká televize zaváděla „nízkorozpočtový dětsko-vzdělávací kanál ČT3“? Není sporu, že zodpovědnost za trávení volného času nesou rodiče dětí. Ti rozhodují, zda jejich dítko před televizí vysedí důlek, nebo zda se podívá pouze na předem zvolený pořad. Ale pokud si většina z nás nemyslí, že by děti měly dostat ještě další záminku, proč rychle odbýt domácí úkoly a spěchat k obrazovce, tak je asi myšlenka zavedení dětského kanálu energií napřenou špatným směrem (o vyhozených penězích nemluvě).

Jeden z kandidátů na generálního ředitele České televize přichází ve své koncepci mimo jiné s myšlenkou vytvořit speciální „nízkorozpočtový dětsko-vzdělávací kanál ČT3“, který by své programové schéma naplňoval prostřednictvím archivu a nákupem zahraničních pořadů. Předpokládané náklady na provoz tohoto kanálu činí 120 milionů korun ročně (+ náklady na spuštění mezi 35 a 45 miliony), ale podle názorů některých odborníků jsou podhodnocené. Nechci tady rozebírat konkrétní koncepce a hodnotit kandidáty (proto ani neuvádím jméno autora - kdo sleduje zpravodajství, ten stejně ví), ale zamyslet se nad nápadem zavést kanál pro děti.

Proti specializovaným kanálům se obecně jistě nedá nic namítat, jen si myslím, že zrovna ten dětský patří do komerčního sektoru. Cílem České televize by nemělo být připoutat co nejvíce dětí k televizní obrazovce. Protože vždycky jde o sledovanost. Pokud ne, tak pak tento kanál nemá smysl, pokud ano, tak pak je to na úkor dětského publika. A pokud by na tomto programu byla zařazována reklama nepochybně nabízející produkty pro děti, pak by na to dopláceli i rodiče. Nezaplácával by se čas nekvalitními programy, výškrabky z archivů a nekonečnými seriály? Odpovězte si sami. Kdo má zájem na tom, aby děti proseděly celý den před televizí? Různých dětských kanálů jsou mraky, ale jsou placené. Kdo chce, zajistí si je. Ale je v našem zájmu, aby podobný program cílící na děti provozovala veřejnoprávní televize?

V případě ČT bych upřednostňovala kvalitu před kvantitou. Česká televize je institucí, která má usilovat o udržování co nejvyšší kulturní úrovně programu (o což se dost pochybně snaží například zařazováním různých „zábavných večerů“). Obávám se, že po zavedení dětského kanálu by došlo pouze k dalšímu rozmělnění kvality stejně jako po vzniku kanálu sportovního, kde některé vrcholy sportovního dění nakonec ani nejsou k vidění (nebo až po vzedmutí emocí neuspokojených diváků). Jako důvod jsou zpravidla uváděny vysoké náklady na nákup těchto přenosů.

Očekávala jsem, že trend bude spíš opačný, tedy ke specializaci České televize na zpravodajství a kvalitní publicistiku. Zpravodajství v České televizi, přestože je často kritizované, stále převyšuje úroveň komerčních televizí (mám na mysli obzvláště televizi Nova), kde se honí za skandálností a z tragických událostí dělají události ještě tragičtější, čímž vytvářejí neuvěřitelný kýč. Jazyková kultura (především) a profesionalita většiny redaktorů na ČT je také výrazně vyšší, přestože je stále co zlepšovat. To, že sledovanost je poměrně slabá, vypovídá spíše o publiku, které tyto relace sleduje. Pokud budu srovnávat počet čtenářů Lidových novin a Blesku, tak taky srovnávám jiné sporty, přestože se v obou případech jedná o deníky.

Koncepce jednotlivých kandidátů na generálního ředitele ČT:

http://www.ceskatelevize.cz/rada-ct/dokumenty/

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Klára Budilová | pátek 9.9.2011 10:41 | karma článku: 16,59 | přečteno: 1452x