- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kniha je jakousi zpovědí věřícího člověka, který se poctivě vyrovnává se současnou katolickou teologií a prožívá dilema hledajícího člověka. Prožívá střet složitého dnešního člověka s teologií vycházející z potřeb člověka středověkého. Stojí u vchodové mříže a hledá někoho, kdo by ho uvedl do Boží lásky. Ostýchá se jít ke zpovědi, která ztratila svůj psychoterapeutický náboj a tedy smysl jako takový pro současného člověka.
Probírá i manželské konflikty a jejich biologické příčiny a jejich střet s rigidní katolickou morálkou. Probírá i střet přirozených biologických vztahů s morální teologií. Klade morálním teologům otázku jejich vztahu k rozvedeným a znovu sezdaným párům, zda vyloučení těchto párů ze svátostného života by nemělo být řešeno více cestou milosrdenství Ježíše Krista a cestou milosrdenství současného papeže Františka.
Aristotelsko-tomistická filosofie, na které je vystavěna středověká teologie, začíná být pro současného člověka příliš těsná. V postmoderní současnosti dochází k relativizaci pravdy. Jsme si vědomi, že svým poznáním se můžeme Pravdě jen přibližovat, ale nedokážeme ji bezezbytku pojmout.
Hlásání jediné pravdy bylo ve středověku příčinou někdy i těžkých bojů o pravdu. Kromě islámského fundamentalismu jsou naše boje již dávno otupené. Jsme si vědomi, že i různé protichůdné pravdy mohou mít svoji věrohodnost, protože závisí na našem úhlu pohledu.
Proto i Boha vnímáme v různých teologiích různě a je zcela neproduktivní vzhledem k potenciálnímu dialogu stavět svoji pravdu jako axiom. Tím bychom znemožnili dialog, jak čteme na mnoha místech u Tomáše Halíka. Předpokladem dialogu však není opuštění náboženství, ve kterém jsme byli vychováni, ale naopak zachování si svého přístupu v úsilí obohatit jej dalším zorným úhlem. To samozřejmě platí i o víře, že Bůh není.
Je legitimní otázka, zda na současné fenomenologii jednou vykrystalizuje moderní teologie. Zatím se to tak nejeví. Zatím se musíme učit od Ježíše Krista úctě k pravdě, úctě ke druhému člověku, úctě ke svobodě druhého a úctě ke spravedlnosti. Ale především se musíme učit lásce k Bohu a druhému člověku.
Další články autora |
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...