Za blbost se připlácí

CK, Guess, Gant, Hilfiger, Diesel, Lacoste, Replay, Ralph Lauren…sen českých frikulínů, křídovými časáky zprofanovaná tužba manažérů všehomíra, adorovaný pracovní oděv unifikovaných pražských pindulín. Poznávací značky panáčků a panenek z vyšší střední. Teda třídy. Teda v Čechách. Na západ, jih i sever od našich hranic běžný spotřební zboží, jež je možno umazat při venčení psa nebo pečení nedělního koláče. Na východ od nich zlatý modlitební tele.    

Češi jsou mistři světa ve skoku na reklamní špek. S humorem sobě vlastním se trefují do Rusáků, jež omotáni zlatými řetězy shora a šusťákovkami se třemi pruhy zdola vymetají lázeňské kolonády, zanechávajíc po sobě snobský puch nejnovějšího Chanelu smíšený s tiskařskou barvou new money. Jak směšně buranské! Český elegán přece navlékne na solárkem a squashem vypiglenou hlavohruď triko s krokodýlem a jde si na ples v opeře ulovit nějakou tu kočenu s kompatibilním logem přes půlku ňadra. Že je přitom směšný jako Ind, jež kalhoty od Zary pokládá za nejnovější výstřelek haute couture linie domu Dior, je nasnadě.

Při cestě po Mauriciu jsem zjistila, že kýžené logo vyšije na z Indie nebo z Číny dovezený prefabrikát malý snědý hoch. Sedí jich tam v dílně tucet, jeden vyšívá krokodýly, druhý ftáky Armani, třetí písmenka CK. Trička a košile tahají ze stejné hromádky. Můžete si je koupit v přepočtu za 50 Kč. A malý snědý hoch se ptá: „Nechcete na něj vyšít logo?“. Za dalších dvacet rupií jste značkový český elegán. A bacha – tohle nejsou fejky, totéž tričko koupíte na hlavní třídě Port Louis za tři sta rupií (cca 200 Kč). Po přeletu nad snobským hnízdem za něj Na Příkopech dáte 2 200 Kč. Jak je tohle exaktně vysvětlitelné?  

Za blbost se připlácí. Český elegán, chtivý podtržení své výjimečnosti, nedbá na krizi a cáluje bez rozmyslu. Každá věc má jen takovou hodnotu, jakou je hloupý kupec ochoten zaplatit. Proto jsou u nás zlodějnou prolezlé kamenné prodejny, zlodějnou páchnou internetové obchody.

Právě jsem se vrátila z Miami. Kromě otlaků od ploutví a loupajícího se nosu jsem si  přivezla půl kufru oblečků, některé od výše zmíněných značek. Cenový rozdíl? Asi jako mezi miamským sluncem a českou zimou – padesát procent a výš! Kabátek Guess, 55 dolarů (v Čechách na Fashion Avenue 5 678 Kč). Svetřík CK, 40 dolarů (Na Příkopech orientačně 3 500 Kč). Řasenka Clinique, 390 Kč (tatáž parfumerie Sephora, jen v české odnoži, 590 Kč). Prdelky si dělejte z plastelíny, dámy a pánové z Příkop a Pařížské! Ráda laskavého čtenáře na tomto místě upozorním, že mnou uvedené ceny nejsou duty free, ale normální gute price pro normální obyvatele zámoří. OK, ten svetřík CK je z loňský kolekce, ale i tak jeho cena představuje 400%-ní rozdíl od té, jež mi znuděná vystajlovaná slečna sdělila v sesterském obchodě v Čechách. Na moji žlučí nadouvající se námitku jen mrknutím prodloužených řas parafrázovala známé přísloví, že bez peněz do značkového nelez. Takže já mám jasno. Nákupy v cizině už nejsou výsadou afektovaných celebrit. Je to nutná revolta nás, normálně kalkulujících spotřebitelů.

V Miami na křižovatce jsem potkala jednoho houmlesa. Na sobě měl ležérní směsku co dům dal. Na pozadí vykukujícím ze skejťáckých kalhot měl vytetováno logo LV. Což je přesně to místo, kam všechna tahle loga patřej. Pokud je přesto chcete mít na prsou, doporučuju používat při nákupech zdravý selský rozum. Začněte na Sawgrass Mills, 12801 W Sunset Blvd., Miami FL, ti proevropští pak v Outlet 2000, 201 43 Via Marghera 24, Milano nebo Bicester Village, 50 Pingle Drive, Oxfordshire. Slevy na ošacení, které byste si tady stejně pořídili, pokryjí cenu letenky a ještě si rozšíříte obzory cestováním. Vive la révolution!

 

Autor: Barbora Topinková | pondělí 5.3.2012 15:05 | karma článku: 30,91 | přečteno: 2645x