Letecký deníky 5: Hledání bodu G (7:42 – 15:10)
JEB. JEB! JEB. Menší jeb. „No vidiš! Už by ses nezabila, maximálně bys utrhla příďák nebo křídlo,“ dí instruktor, utře si děsem zpocené čelo do rukávu, slupne další Lexaurin a přátelsky prohodí, že v případě utrženého příďáku mám přistávat na beton, nikoliv na trávu. Skřípe to, ale klouže to, pokusy o hlubokou orbu laskavě přenech jiným. Zatímco moje vzlety se z kategorie „pokus o leteckou katastrofu“ zvolna přesunuly do škatulky „ v příhodném větru uspokojivé“, styl přistání stále silně připomíná nezapomenutelného Rampu McKváka.
Touch and go, znovu nahoru na wokruh, první zatáčka, druhá, třetí. Přiblížení na přistání vypadá přesně jako v počítačové hře. Letadlo udělá čtvrtou zatáčku (PLOCHOUWOE, nebo tě tou petkou v rámci simulace nehody fakt praštim po hlavě!) a vznášejíce se vysoko nad ranvejí snaží se v poryvech větru o různé síle a směru trefit shora relativně úzký pás betonu s čárou uprostřed. Klouzavý let na neutrál, stovka na rychloměru, v očích děs. První klapky, pak druhé – cuk. Z letadla je papírový drak, který jde krom výchylek do stran docela slušně k zemi. Pilot míní, vítr mění a letadlo šněruje ze strany na stranu jak opilec vracející se úzkou ulicí po patnácti rumech. Sleduj rychlost, ať nejde letadlo do pádu, sleduj pytel ukazující směr větru, sleduj tamten Pilatus, který už měl dávno odletět, ale pořád ještě dřepí vprostřed RWY. Nebo sleduj to pako, co si spletlo směr wokruhu 06 a 24 a vzlétá rovnou proti nám. A sleduj dráhu, kul to pěkně do osy, mám ti snad dát dejchnout?
Země se rychle přibližuje a v momentu, kdy to vypadá, že mě i éro užuž sežere (NEBOJ SE TÝ ZEMĚ, WOE!!!), smím přitáhnout knipl lehce k sobě a uvést stroj do přechodového oblouku. Letadlo teď letí těsně nad asfaltem RWY, postupně vytrácí rychlost. Přichází čas bodu G. Bod G zvaný též antiJEB se nachází pár desítek centimetrů od letecké katastrofy. Je to místo v čase a prostoru mezi přechodovým obloukem a vteřinou dosednutí koleček na asfalt, kdy pilot musí překonat strach z proti němu se řítící ranveje, trpělivě počkat na zlatý moment a pak s přesně dávkovanou směsicí citlivosti a razance zapracovat kniplem. Přesně ten moment vidím, ale spolupráce hlava-ruce za touto vidinou dost pokulhává. Takže:
JEB. JEB! JEB s výskokem do vzduchu následovaný dalším JEB o zem (tzv. kozel), JEB, které nadneslo letadlo do takový výšky nad RWY, až instruktor přidal plyn, zakuckal se dalším Lexaurinem a opakoval okruh (tzv. oprava přistání nebo též megakozel). Omlouvám se letadlu, že ho tak trápím a instruktorovi kupuju drobné sladkosti na obalení nervů. Večery přicházejí čím dál dřív, počet pokusů o přistání narůstá a RWY nade mnou stále vyhrává vysoko na body. JEB a efektní jízda po pravém kole (2x za sebou). Já vs. RWY, 3:37. Pro vytažení mého pilotního sebevědomí aspoň trochu výš nad kotníky nacvičujeme pády a glisády, ale o tom jindy. Taky létáme ve větru, zn. „Třeba se konečně pozvracíš, Baruškowoe!“. To aby mi pak přistání ve vzduchu líném jako olej přišla jednoduchá a konečně jsem se trefila.
MiniJEB. S každým okruhem se přibližuji bodu G víc a víc, už je to na pár cenťáků. Občas napíšu pár stesků z letecké mateřské školy jednomu bývalému vojenskému pilotovi. Odpověď: „Tak ty chceš mít všechno hned? Tvůj bod G je trochu dál než si myslíš. Nespěchej!“ Nespěchám. Koupila jsem si svetr s obrázkem letadýlka Stearman, v něm přece musí přistát každá blondýna! Klidný vzduch, podzimní západ slunce z malované kategorie „aeroporno“. První klapky, druhý, křidélka mírně proti větru zleva. Klesám, překonávám strach z rychle se blížící země a podvědomou chutí letadlo zvednout a nenarazit do ní. Vyčkávám na svůj bod G. Jako v jiné oblasti, i tady je to věc napětí a načasování. RWY je kamarád, jen je třeba si na ni trpělivě počkat. Škrt - škrt. Mírné potlačení kniplem způsobující položení příďového kolečka na zem. Škrt. JO!
Instruktor zajásá, až málem upustí zápisník, do kterého mi známkuje poznámky za letecké prohřešky a píše čárky za wokruhy jak vypitá piva. „Zabrzdi to,“ velí a uprostřed RWY mi v jediné tiché vteřině této lekce vlepí na čelo mlaskavou pusu.
40:3 a postupně stahuju náskok hned o 3 samostatná přistání za sebou. Tak první klapky, plyn a jedem nahoru. A PRAVOU, TLAČ PRAVOU!
Než nám zavřou i nebe...
Barbora Topinková
Modlitba za České země, verze 2.0.2.0.

Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, pros za nás Boha, svatého Ducha, a kohokoliv na nebesích potkáš, krom ozónové díry, exkurze z Marsu a Artura C. Clarka! Korona eleison.
Barbora Topinková
Popelnicová proklamace

Setkáte-li se při vyhazování odpadků s člověkem, který současně s vámi obsah popelnice s tyčí v ruce a soustředěným výrazem ve tváři prohledává, získáte dost jasný názor na dopady existující/ neexistující pandemie.
Barbora Topinková
Letecký deníky 4 – Lítá pilot wokolo, nekoukej se na něho (6:47 - 7:42)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je ryzí rozkoš. I když na wokruhu lítá víc pr..lí než vrabčáků.
Barbora Topinková
Letecký deníky 3: Do nebe! (4:09 - 6:47)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je výzva. Takže knipl a odvahu do ruky, a marš nahoru!
Barbora Topinková
Letecký deníky 2: Nakul to tam, Baruškowoe! (1:19 - 4:09)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je nebezpečný. Zvlášť když je třeba uvést letadlo i do ostrých zatáček
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku
Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...
Mohli byste muset mít ruské vlajky, řekla Pazderková propalestinským výtržníkům
Aktualizujeme Zahájení předvolební kampaně koalice SPOLU v Praze narušili propalestinští aktivisté. Místy vypukly...
K tragédii chybělo málo. Pohotový řidič zachránil na D35 své děti před plameny
Tragédii zabránil řidič, který si při jízdě po dálnici D35 všiml, že s jeho vozidlem není něco v...
Z Mapy republiky zbyly už jen Čechy, sněhové pole v Krkonoších brzy roztaje
Do konce května by podle ochranářů mohlo roztát sněhové pole známé jako Mapa republiky. Na úbočí...
Letos jde opravdu o všechno, řekl Fiala. Podpořit ho přišel herec Polívka
Před budovou architektky Zahy Hadid u Masarykova nádraží v centru Prahy odstartovala koalice SPOLU,...
- Počet článků 85
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4264x
Autorka knih "Z lehu k běhu" a "Vánoce na sádle a jiné trable". Redaktorka časopisu Cosmopolitan.
Principiální odpůrkyně pitomců všeho druhu a propagátorka užívání zdravého rozumu ve všech aspektech lidského života.
www.pivaruvpruvodcegalaxii.cz
https://www.facebook.com/barboratopinkovaspisovatelka/
http://www.vecizpolicky.cz