Motivace učitelů dobrovolně se otestovat na covid bude malá. Má význam jen pro sběr dat.

Brzy začne dobrovolné testování učitelů. Předpovídám, že zájem nebude velký. V den testování jste sice negativní, ale další den už to může být jinak. Motivace je nízká.

 Jediné, co test totiž ukáže, bude, že je učitel negativní právě v ten daný moment. Další den to už platit nemusí. Antigenní testy, kterými se budou učitelé testovat, jsou totiž vhodné pro opakované testování. Proto se jimi pravidelně testuje například v různých zařízeních sociální péče. Takové testy opakující se každé čtyři, pět dní, mají pro klienty určitě význam (viz text o nové studii z webovek  ČT24) U učitelů to však bude zcela jinak. Jediný význam, který bude jednorázové testování pro kolegy mít, je, že v moment odběru budou vědět zhruba s pravděpodobností 70%, že jsou negativní a tudíž následující 2-3 dny nikoho nenakazí. Už další den totiž může být sám od jednoho ze svých 150 žáků, které za ten den učí, nakažen a za pár dní se stává rozsévačem viru. Do prázdnin ale zbývá dnů zhruba 20 a 3 dny z 20 sice není úplně nula, ale to vše za 70 milionů? Pravidelné testování po 70 milionech každé tři dny (200 000 učitelů krát 350 Kč za test) přitom podle mne ani není reálné. Proto se nedivím, že se nikdo do ničeho takového ani nepouští. Jednak by se zahltil zdravotní systém (uvidíme, jestli vůbec ustojí už toto jednorázové testování učitelů) a navíc bude proti testům hrát ještě další faktor, a to je nutnost dojet (dojít) na odběrové místo s velkou pravděpodobností v době výuky. Tu většina kantorů teď buď vede náročnou kombinovanou formou a nebo dohání učivo z podzimní koroniády. Navíc je mnoho odběrových míst jen ve velkých městech. Tudíž si kantoři častou budou muset brát volno na celý den na cestu za odběrem a někdo jiný za ně bude muset suplovat. Test trvá zhruba 15 - 20 minut, a tak bude testování náročné jak časově, tak z hlediska kapacit. Proto si dovolím předpovědět, že testování pouze odpoledne po výuce určitě nebude možné.

Jediný opravdu poctivý význam takové testování bude dle mého mínění mít tedy ve sběru důležitých dat a také v tom, že se ukáže, které z antigenních testů jsou spolehlivější. Určitě bude pro stát užitečné zjistit, kolik je mezi tisícovkami učitelů momentálně covid pozitivních a jako bonus získají zdravotníci data o spolehlivosti různých antigenních testů (viz rozhovor s Mudr.Hajduchem – vedoucím laboratorní skupiny pro covid-19 při ministerstvu zdravotnictví) . Bude to velký vzorek ze spolehlivého zdroje, který se navíc dobrovolně přihlásí a je v častém a velkém kontaktu s mnoha potencionálními nositeli viru (dětmi). Učitelský vzorek je prostě ve všech ohledech výhodný a také je potencionálně velký. Vždyť učitelů je na 200 tisíc, a i když by se k testování přihlásila jen část z nich, tak to bude mít dostatečnou vypovídací hodnotu. Sice se při tom vlastně můžeme cítit tak trochu jako pokusní králíci, ale myslím, že v současné turbulentní době, kdy se na školství experimentuje nepřetržitě od jara, už to asi přežijeme.

Na závěr dám proto jeden dobrý tip, abych text zakončila pozitivně. Kdy a za jakých okolností by tedy testování mělo vlastně smysl pro samotného učitele? Existuje test, který by měl navíc pro kantora či školu výhodu? Podle mého určitě ten, který prokáže, že máte v těle protilátky. Tedy, že jste nemoc prodělali, a že jste vůči této chorobě sami imunní. To by zcela jistě bylo výhodné jak pro učitele, tak pro školu, takové zaměstnance mít. Jako bonus byste coby kantor obdržel výsadu nenosit roušku při výuce, protože nikoho  nenakazíte. Myslím, že toto testování by pro mnoho kolegů mělo velký význam a ochota se na něj dostavit, by byla daleko větší. Mluvit totiž mnoho hodin přes roušku tak, aby vás slyšeli i žáci v poslední řadě, je opravdu velká zátěž. A to nejen na hlasivky.

Uvidíme tedy za pár dní, jak si učitelé testování vyhodnotí a kolik jich vlastně přijde.Můj soukromý odhad je maximálně 30%.

Autor: Zuzana Růžičková | středa 2.12.2020 19:43 | karma článku: 21,62 | přečteno: 1890x