Česká republika dětem ve škole úplně zakáže mobily, tablety i chytré hodinky

Tak by to mohlo vypadat, pokud bychom se rozhodli jít ve šlépějích zákonodárců z Francie. Mladí Francouzi do 15 let mají s mobily od září utrum nejen v hodině, ale i o přestávkách. Co na to čeští kantoři?

Téma mobilů a dalších chytrých udělátek je velmi třaskavé i mezi českými učiteli. Jak se sejdou více jak dva a začnou se o tom bavit, garantuji, že to bude na dlouho. Sama jsem sdílela článek o mobilním detoxu na několika učitelských fórech a během jednoho dne se přidalo do diskuse několik desítek kolegů. Při velkém množství diametrálně odlišných názorů (vlastní zkušenost ze školy) se ale zatím k radikálnímu kroku zákazu odvážilo jen pár českých škol. Jak je možné, že se tedy Francie, tradiční demokracie a liberální stát, uchyluje k tak tvrdým zákazům? Představte si, že Macronova partaj dokonce požadovala zákaz mobilů i u dospělých ve škole (The Guardian). Nakonec však zákon zmírnila, ale malý Piere nesmí mobilovat ani na školní zahradě, ani na hřišti, prostě na školních pozemcích vůbec nikde.

Ale zpět do Česka. Nejvíce by do toho všeho měli mluvit učitelé. Těch se to přeci týká. Co si tedy čeští kantoři o používání mobilů ve škole myslí? Jsou rozděleni na dva tábory a těžko odhadnout z několika stovek diskusních příspěvků, který je v celém Česku početnější. Počty učitelů ZŠ a SŠ, kterých se případné vymáhání zákazu týká, jdou totiž do desítek tisíc. Alespoň malý obrázek si ale udělat lze, a tak vyberu názory (zkrácené) z učitelských fór, a to z obou táborů.

Argumenty a názory PRO MOBILDETOX :

„My už to na škole máme. Děcka vlastně zjistila, že jim to nechybí.“ „U nás dají děti mobily při vstupu do školy do své skříňky. Je to posvěceno školskou radou. Rodiče jsou nadšení.“ „Pařením her o přestávkách se toho moc nenaučí, možná jen prohloubí svoji závislost a popoženou nástup artrózy kloubu u palců. (smajlík)“ „Ráda bych žákům dala prostor, aby využívali moderní technologie, ale když vidím, jak jsou nervní, když jim pípne mobil, jak musí každých 5 minut vyřídit sms, tak raději bez mobilů.“ „Zavedla jsem 3krát a dost. Pak postupuji podle školního řádu.“ „Ani dospělí se bez mobilu neobjedou. Pokud na komisi kolegyně hledí na mobil, tiše zuřím.“ „Pokud žák neumí z matiky nic, jelikož si bude něco řešit na mobilu, já jsem špatný učitel. Tady jde o to, aby mě vůbec vnímali.“ „O přestávkách je to taky špatně. Děcko hraje hru, zvoněním ji nedohraje a část hodiny je vnitřně napružené a vzrušené, že o další přestávce ji už dohraje. Ve škole tak podporujeme jejich závislost.“ „U nás se děti ani nestačily kvůli mobilům připravit na hodinu, dokonce ani vymočit. Mobily jsou u nás omezené. Děti se spolu baví a hrají různé hry.“ „Zvažovali jsme odkládací kastlíky ve třídě, jenže jsme u některých kolegů narazili. Problém není ve využívání technologií žáky, ale v jejich zneužívání.“ „Po několik návštěvách policie kvůli sextingu a kyberšikaně jsem k zákazu musel přistoupit.“ „Oponuji naivní myšlence, že zajímavá výuka musí jednoznačně mobily přebít. Podle mě nemusí.“

Argumenty a názory PROTI MOBILDETOXU :

„Místo abychom učili žít od 1.třídy s technologiemi, tak je zakážeme.“ „Nezakazovat, ale vychovávat. Zanedbali jsme v rámci technologií prevenci.“ „Záleží, jak si to nastavíte. Například ve výuce jazyků jsou telefony velmi dobrou pomůckou.“ „Je potřeba vědět, kdy telefony používat a kdy ne. A respektovat se. Ve školním řádu máme, že mobilní telefon je používán jen po dohodě s učitelem.“ „V matematice je používáme jako kalkulačky. Pokud vydám zákaz, musím ho u 700 dětí kontrolovat, a to neuhlídám. Mobil nevidím jako to nejhorší zlo.“ „Řeším to tak, že žákům udělám krátkou přednášku o  slušnosti, potom jich pár posadím za učitelský stůl, aby zjistili, jak je čitelné z obličeje, když hledí do monitoru a dělají něco jiného, než mají, když na FB reagují na něco vtipného.“ „Já je používám místo slovníků.“ „..že se musí pořád něco zakazovat, místo toho, aby se ty moderní věci nějak uchopily. Taky chodím na školení, když to má hlavu a patu, tak mě nenapadne vytáhnout telefon.“ „Legislativní zákaz je zoufalé gesto.“ „Kyberšikana se děje i za zdmi školy. Zákazem mobilů ve škole jí nezabráníme, spíš ztratíme možnost s ní něco dělat.“ „Chcete, aby lidé spolu komunikovali, a když to dělají hodně, tak to je špatně. Zákazem uděláte jen „digital gap“ mezi těmi, co je používají přirozeně a těmi, co to nezvládají.“ „Právě školy by měl vést k zodpovědnému používání technologií. Inspirovat, ukazovat pozitivní příklady.“ „Telefon je pouze nástroj, který je k šikaně zneužíván. Místo mobilů by agresoři volili jiný prostředek.“ „Všechno zakažme a přivažme děti ke stolu!“ „Francie právě udělala krok zpět.“ „Kdyby učitelé nebyli nudní, tak by si děti nemusely hrát na mobilech.“ „Dokud bude školství plné příkazů a zákazů, nemůžeme se divit, že budou mít děti ke škole přístup, jaký mají. Připadá mi pokrytecké dětem zakazovat něco, co sami občas také uděláme.“ „ Proč studenti (s mobilem) podvádějí? Protože chtějí dobré známky. Je třeba naučit žáky i rodiče, že chybovat je normální.“ „Nechal jsem studenty různá témata najít na mobilu. Bylo zajímavé sledovat různou efektivitu studentů, jejich prezentační dovednosti.“

A teď, babo, raď! A nebo ne, babo…Zapojte se vy a řekněte svůj názor. Téměř každý čtenář blogu je přeci prarodič, rodič, učitel, spolužák a nebo ho téma jen zajímá z různých důvodů. Téma je to opravdu zajímavé, někdy třaskavé, a protože školu máme v každé druhé vísce, tak i celospolečenské.  

Já osobně jsem zatím na velkých vážkách. Kromě otázky mobil ano/ne je tu totiž i spoustu dalších podotázek. Takže je jen nastíním (zatím jen ve vztahu k Francii, ale podobné se mohou vyrojit i u nás), aby bystré mozky mohly přemýšlet :  1. Co když dítě neposlechne a poruší zákon o mobilním detoxu? (A bude mu 15 let…) 2. Co s mobilem, který zabavím na základě tohoto zákona? (Aktivisté ve Francii používají ještě tvrdší výraz konfiskace mobilu.)  3. Pokud nebudou mít školy skříňky na zámek, co pak s mobilem dítěte? 4. A dá na tyto uzamykatelné skříňky stát peníze tak, aby v září byly k dispozici všude? 5. Co když se učitel dohodne s žáky na používání mobilu na nějakou aktivitu (napadá mě třeba fotografování a nahrávání fotek do počítače v rámci ICT)? 6. A co aktivity mimo budovu a pozemky školy? Třeba kurzy, výlety. Je nad čím přemýšlet.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Růžičková | čtvrtek 2.8.2018 18:54 | karma článku: 18,41 | přečteno: 1392x