- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Komunisté se stali hrobaři československé železniční dopravy, to ostatně platí i o jiných odvětvích naší ekonomiky. V třicátých letech v éře první republiky urazil motorový rychlík Slovenská strela vzdálenost 255 km mezi Brnem a Prahou přes Českou Třebovou bez zastávky za 2 hodiny 49 minut, v dobách neblahých socialistických v osmdesátých letech minulého století pak rychlík Meridián zvládl tuto trať za 4 hodiny 20 minut. Nejrychlejší byl tenkrát expres Hungaria, který mezi Prahou a Brnem jezdil bez zastavení za asi 3 hodiny a 30 minut. A tak tomu bylo i na jiných tratích.
V zlatých časech Rakouska-Uherska a později i masarykovské Československé republiky se jízdní doby vlaků postupně zkracovaly. Za komunistů, jak je patrné, nastal trend opačný. Pamatuji si, že jako student střední průmyslové školy dopravní v Břeclavi jsem našemu profesovi v předmětu Železniční doprava někdy v roce 1982 předložil spočítané průměrné cestovní rychlosti rychlíků v tehdejší ČSSR, Rakousku a Švýcarsku. Socialistické Československo z toho vyšlo velmi špatně. Zatímco u nás to bylo na hlavních tratích kolem 60 km v hodině v obou západních zemích pak cca 90 km v hodině. Odpověď soudruha profesora nemohla překvapit. „No, u nás jsou ale vlaky levnější,“ řekl. To ovšem nebyla tak úplně pravda.
Neříkám, že se za komunistů železnice vůbec neopravovaly, to samozřejmě ano. Docházelo k výměně kolejí, elektrifikovaly se tratě, zaváděla se nová traťová a staniční zabezpečovací zařízení. Jenomže nedošlo k zásadním rekonstrukcím tratí, které by umožnily zvýšení rychlostí vlaků.
To se děje až v současné době za nynějšího vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Například v úseku Okříšky-Zastávka u Brna na trati Brno-Jihlava se zvýší traťová rychlost z 60 na 100 km. „Na trati České Budějovice – Plzeň pak dojde po její rekonstrukci ke zvýšení traťové rychlosti ze 100 kilometrů místy až na 160 kilometrů v hodině,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Nutno dodat, že železnice se u nás nyní mohutně opravují i zásluhou evropských peněz. Neříkám, že dotace z EU jsou vždy účelně využívány, ale v těchto případech ano.
Další články autora |
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...