Děti potřebují užitečné školy, ne velkovýrobny nezaměstnaných

Je to začarovaný kruh, firmy volají po technických odbornících, ale rodiče raději dávají děti na různé manažérské školy, které akorát produkují další nezaměstnané.

Jedním z řešení je koncepce duálního vzdělávání, které čeští autoři převzali z Rakouska. Jedním ze spoluautorů tohoto návrhu je také europoslanec Tomáš Zdechovský. Stručně řečeno podle něj by vzdělání mělo mít souvislost s požadavky trhu. Čili školy by se měly přizpůsobit požadavkům praxe.

Je známou skutečností, že velké strojírenské firmy tlačí na vládu České republiky, ať nějak zasáhne, protože v zemi začíná být nedostatek kvalitních techniků. Nejsem příznivcem nějakých vládních dekretů, které mají mí blahodárný účinek. Naopak jsem příznivcem, co nejmenších zásahů státu do života občanů. Nejsem proto ani pro nějaké povinné kvóty, které by nařizovaly, kolik studentů smějí které střední školy přijmout.

Co může výrazně pomoci, je změna financování škol. Ty by dále neměly dostávat dotace podle počtu studentů, protože to vede k tomu, že ty méně úspěšné pak přijímají ke studiu i žáky, kteří svými schopnostmi na maturitu nestačí. Takže by měly být placeny i podle úspěšnosti absolventů, kteří se uplatní v praxi.

Je také třeba působit na rodiče, a vysvětlovat jim, že nevadí, když jejich Petříček nebude mít maturitu, protože šikovný štukatér, zedník či malíř pokojů jsou pro společnost užitečnější, než absolvent nějakého pochybného manažérského oboru, o které nikdo nestojí. Rovněž ti, kteří absolvují kvalitní střední a později třeba i vysoké technické školy, to bude mít později v životě jednodušší, protože strojírenské firmy mají o tyto lidi velký zájem.

Takže je třeba přemýšlet o tom, jak si zajistit kvalitní profesní kariéru. Je v podstatě volbou každého, jestli skončí jako nezaměstnaný nebo na dobře placené pozici.   

Autor: Jan Ziegler | pondělí 9.11.2015 10:44 | karma článku: 24,09 | přečteno: 917x