Výzkumy veřejného mínění jsou podvod, podvrh nebo to agentury neumí

Jak se ukázalo v krajských volbách, výzkumy veřejného mínění totálně selhaly oproti realitě. Zatímco pravicovým stranám zaručovaly nadhodnocené výsledky kampaň ve veřejnoprávních a jiných médiích zdarma, malé strany výzkumy totálně zařízly. 

Výsledky volebních výzkumů v Libereckém kraji ze září 2012internet

A výsledek? Ve třech krajích, kde rozhlas předpokládal, že se KDU-ČSL nedostane do krajského zastupitelstva, lidovci uspěli a získali minimálně dvojnásobek odhadovaného výsledku.  V dalších třech krajích, kde výzkumy lidovce posílaly ke dnu postupových stran, získali třetí nebo druhé místo. KSČM, kterou výzkumy podhodnocovaly, má volební výsledek nejlepší v historii a Starostové pro Liberecký kraj volby v kraji nakonec vyhráli.

Poučme se z historie

Není to zas tak dávno, kdy se najednou z ničeho nic objevila Strana zelených nebo Věci veřejné. Naprosto podobný scénář výzkumů, kdy jedna nebo dvě agentury přijdou se zaručeně nezpochybnitelným výzkumem o tom, jak lidé chtějí „změnu“, by nás už měl poučit.

Staří Římané totiž tvrdí, že ten kdo platí, mluví. Připomenout bychom mohli i výzkumy STEM, které do médií pouštěl Jiří Paroubek o svých zdrcujících vítězstvích. A výsledek? Ani omylem. V roce 2006 vyhrála ODS, a přestože poměry sil byly 100 na 100, výzkumy tehdy odhadovaly vítězství levice. A to nesmíme zapomenout na to, jak výzkumy tehdy tzv. vymazaly lidovce, kteří nakonec získali přes 7 procent.

Proto se usmívám pondělnímu výzkumu výše zmíněné agentury, podle kterého KDU-ČSL opět nedostala přes 5 procent. A ten výzkum jste, milá agenturo, dělali kde, s kým a za kolik?

Co z toho plyne?

Většina agentur v Česku neumí dělat výzkumy veřejného mínění. Pokud by je uměla, uměla by predikovat i to, jak budou volit naštvaní nebo nerozhodnutí voliči. V žádné kampani neuděláte za měsíc rozdíl ve volbách 8 a více procent.

            Osobně se domnívám, že by se tak veřejnoprávní média neměla výzkumy veřejného mínění řídit při pozvánkách stran a kandidátů do studia. Je to hodně zavádějící a ničí to pluralismus v této zemi. Navíc by se média měla domluvit na konsensu, že nebudou zveřejňovat výzkumy agentur, které dělají své výzkumy na zakázku některým stranám a kandidátům. Možná poté se otevře prostor pro objektivní výzkumy a větší otevřenost zkostnatělého politického prostoru v Česku, kde chybí větší názorová pluralita. Ale o tom snad někdy příště.

Přeji hezký den a veselou mysl!

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Tomáš Zdechovský | středa 17.10.2012 13:53 | karma článku: 35,60 | přečteno: 4440x