Socialismus jako doktrína II.
Církev svatá, katolická, je také známa svým konzervatismem. Neměnností svých dogmat. Odvažuji se říci, že současný papež František si dovoluje strašně moc, a je jen otázkou času, kdy se nějakému katolickému fanatikovi vzpříčí bomba v kapse nad tím, co Papa hlasitě vyslovuje a nabude pocitu, že takového kacíře je třeba z víry svaté, čisté, odstranit.
Jelikož zamýšlený článek se má zabývat socialismem, nerozvinu otázku, nakolik se fanatický islám liší od fanatického katolicismu.
Takže zpět k tématu: již starověký Platón hovořil o komunitním vlastnictví (dokonce o komunitním vlastnictví žen a dětí). Není zcela bez zajímavosti, že podobný názor zastávali v šedesátých letech minulého století i význační umělci (pokud si dobře vzpomínám, tak třeba pan Otakar Brousek), podobné pokusy se pokoušeli uplatnit i Husité ve starém Táboře – vlastnictví žen musí být socializováno, stejně, jako majetek. A abych nebyl jednostranný, co jiného dělalo hnutí Hippies v šedesátých letech? Na obou případech můžeme identifikovat jednak vlastnický postoj (žena, dítě, je vlastněna) a na druhé zpochybnění vlastnictví tak, že je vlastněna, ale všemi. Takto k osobní svobodě přistupují i socialismy. Nejprve vysloví, že je chybné cokoliv vlastnit, aby hned druhou větou vyslovily, že to vlastnictví je legitimní, ale musí být veřejné.
Na Platóna navazoval i myslitel Thomas More, který vypracoval dílo Utopie, kde podrobně popsal mechanismy absolutního socialismu, ačkoliv poměrně dobře vnímá, že základní jednotkou organizace společnosti je rodina, ale hned za tím začíná určovat, kdy rodina musí ustupovat povaze celku a podřizovat se obecným socialistickým zájmům.
Podobné utopie popisuje i Ital Campanella (1600), který se domnívá, že odstraněním soukromého vlastnictví nutně musí dojít k blahobytu celé společnosti. Za ním samozřejmě následovali další, ať šlo o Babeufa, Münzera, Saint-Simona, Fouriera, Owena, a nakonec i Marxe. Vlastně ten poslední a jeho korepetitor F. Engels navazovali na práci starého socialisty Proudhona a dokonce stanovili, že se jedná o vědeckou disciplínu jménem socialismus. Jistě, jakmile je něco stanoveno za vědecký pojem, pak je rázem stanovena nezpochybnitelnost pojmu (viz Fabiánský socialismus).
Pod posledním článkem se mi pokoušel posmívat nějaký socialistický dogmatik, že neodborně zařazuji sociální demokracii do skupiny socialistických stran usilujících od základu o plný socialismus. Sociálně demokratická strana v Německu 1880 nevznikla jinak, než konglomerací marxistů a zastánců dílčího družstevního vlastnictví. Ano, to je třeba uznat, sociální demokracie se pak štěpila pod nátlakem ortodoxních vlivů na skupiny, ať už šlo o tvrdé marxisty zastoupené třeba Kautskym, nebo na revizionisty zastoupené třeba Bernsteinem. Obě se lišily jediným, a tím bylo, zda je lepší zavést socialismus poklidněji (fabianismus), anebo naráz, revolucí.
Bez nesnází ale můžeme říci, že všechny socialismy, revoluční, reformní, fabiánské, mají jediný cíl, a tím je zavedení socialismu. Ozkoušel si to už Leninistický směr, potom Stalinistický model, pokusily se najít variantu v Trockém, Mao Ce Tung také se pokoušel najít vynucení socialismu.
A všichni, a bez výjimky, nakonec zjistili, že všechny socialismy stojí na předpokladu liberálního kapitalismu, jinak nemají co socializovat. Tedy, jedná se pouze o utopické názory, jejichž výsledkem sice bude destrukce liberálního kapitalismu, ale zároveň hospodářský úpadek celé společnosti.
Jediný směr, který dosud není dobře dokumentován, je stav dnešní Číny, kdy si politický vliv zachovala monopolistická Komunistická strana lidové Číny, ale zároveň připustila praktické provozování funkčního kapitalismu. Jde o jakési schizma odporu k funkčnímu ekonomickému směru, ale zároveň o uznání jeho funkčnosti. Monopolismus politického názoru, který je ve střetu s fungujícím nástrojem. Nevím, jak to nazvat politicky, patrně oportunismus. Lidsky tomu říkáme schizofrenie, nebo neodstranitelná touha po moci omezeného počtu jedinců, anebo jen obyčejně: osobní vychcanost jakýchkoliv papalášů.
Uzavírám to téma, protože už mě nebaví psát donekonečna stejné věci. Socialismus nefunguje, ale mnoho lidí po něm touží. Liberální kapitalismus funguje, ale nemá dostatek zastánců.
Vychází mi z toho buď občanská neposlušnost, což není špatné řešení, nebo setrvalé volby s výsledky, které budou (vis maior) vždy socialistické.
Nebo změna volebního principu, což si současná mocenská oligarchie nenechá líbit a nedá k tomu nikdy nástroje.
Petr Závladský
K poučení z krizového polistopadového vývoje ve straně a společnosti
Úspěšně znormalizovaný Ústav pro studium totalitních režimů vydal ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci na sklonku roku 2015 sborník odborných prací „Každodenní život v Československu 1945/48–1989“.
Petr Závladský
Dobrý den, můj přítel,
Je to občas veselé, když člověk někde zveřejní svou mailovou adresu, jak se dobré duše celého světa hned starají, aby člověk neživořil, nedřel tady za nějaký mrzký peníz, ...
Petr Závladský
Zálohování dat
Před pár dny tady uveřejnila paní Zuzana Součková článek o nutnosti zálohování dat. Jak pod jejím původním článkem, tak i na FB se objevila řada podnětů typu: „zálohoval bych, ale nevím kam“. Stručný přehled je takovýto:
Petr Závladský
One way ticket
Xenofobie je strachem z neznámého, ale my jsme (i díky informatice) velmi dobře informováni! Tedy se jedná o strach naopak ze známého, o strach z reálného nebezpečí. A samozřejmě pociťujeme odpor proti hrozícímu násilí.
Petr Závladský
Maličko o kavkách a také o lidech
Jsem jen z donucení filosof. Chtěl jsem si původně jen tak klidně žít své dny a dívat se na květiny jak kvetou a voní, vidět stromy jak kvetou a plodí, a sledovat ptáky jak zpívají, vidět, jak neúprosně po podzimu přichází zima...
Další články autora |
Aralské jezero vstává z mrtvých. Voda se vrací a do ní i život
Objem vody v severní části Aralského jezera se od roku 2008 zvýšil téměř o polovinu, uvedly...
Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí
Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové...
Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných
Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....
Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci
Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá...
„Ukrajina přestane existovat už letos.“ Kreml předpovídá i zánik Moldavska
Bývalý šéf ruské tajné služby FSB a jeden z nejbližších poradců diktátora Vladimira Putina Nikolaj...
RECENZE: Stará stodola nejlíp hoří. Nahá Kidmanová si vyzkouší pár odstínů šedi
Premium Nicole Kidmanová se v erotickém thrilleru Babygirl svlékla, dovedla svou stárnoucí hrdinku od...
Policisté zadrželi v pražské střední škole žáka. Hrozilo, že použije zbraň
Policisté s dlouhými zbraněmi zadrželi dnes ráno na střední škole v Ječné ulici v Praze 2...
Byl by to konec jedné éry, smutní nad osudem Ypsilonky Lábus a Nový
Ač k tomu nakonec nedojde už letos, zpráva o blížícím se konci Studia Ypsilon rozesmutnila herecké...
Za odebrání dětí zapálil úřednici dům a auta, soudí muže. Přiznání dnes popřel
U Okresního soudu v Karviné dnes odmítl obvinění a popřel i své dřívější doznání osmačtyřicetiletý...
Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?
Mít správně vybavenou domácí lékárničku je velice důležité pro efektivní poskytnutí první pomoci, zejména dětem. Bez ohledu na to, zda se jedná o...
- Počet článků 651
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1690x
Ale vidím, že se do toho „socíku“ chce většina lidí v tomto státě vrátit.
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- Bohatý táta, chudý táta (Robert T. Kiyosaki)
- Co je vidět a co není vidět (Frédéric Bastiat)
- Liberalismus (Ludwig von Mises)
- Cesta do otroctví (F. A. Hayek)
- Kapitalismus a svoboda (Milton Friedman)