Ke školství do třetice
Uvědomili jste si někdy, že stát školství dotuje neuvěřitelnou částkou 1000 Kč na hlavu každý měsíc? A to počítám i bezdětné, státní zaměstnance, i batolata a starce. Jeden každý.
Pokud ten výpočet začneme očišťovat, pak abstrakcí nevýdělečných osob dojdeme k šílenému číslu 36 300 Kč ročně na jednu ekonomicky aktivní osobu, tedy měsíčně strká každý ekonomicky aktivní člověk přes tři tisíce korun do krku státu na to, aby je stát zcela neefektivně promrhal na účel, který nemá výsledky.
A to ani nemluvím o tom, že za ekonomicky aktivní pokládám pro tento výpočet i jen čisté „dobyvatele renty“ tedy obchodníky, právníky, notáře, neziskové organizace atd. Kdybych byl opravdu tvrdý, pak neefektivní státní školství udržované jen státním násilím dotuje jen hrstka lidí, která vytváří skutečný domácí produkt, ne jen dovedně přepočtená čísla.
Ale zpět k tématu školství: současný stát uplatňuje nadále nesmyslné pravidlo jakéhosi rakousko-uherského „Die Gleichschaltung“, ustejňování, krabičkování, uniformitu. Je přece jasné, že ten mechanismus postrádá prakticitu. Jen umožňuje státu jakousi pochybenou statistiku, čeho za ty vynaložené peníze dosáhl.
Dosáhl totiž po pravdě jen jediného: utratil cizí peníze za značné množství státních zaměstnanců, jejichž výstupem je populace neschopná obstát na trhu práce, neschopná samostatné činnosti, neschopná analyzovat situace. Jen populace vychované k poslušnosti ke státu.
Vychovává vlastně jen monokulturu. Kdokoliv se zabýval pěstitelstvím, nakonec nutně zjistil, že monokultury jsou zhoubné, bezbranné a sebezničující.
Hodnoty do společnosti přidávají jen lidé pracující, nebo ti, kteří tu práci umí vytvořit. Žádný úředník, žádný státní zaměstnanec. Nechci sklouznout do marxistické dělnické teorie. Ta vede jen do opačného nesmyslu.
Školství by tedy mělo produkovat lidi schopné kvalifikovaně pracovat, nebo nejlépe tu práci najít a poskytnout druhým. Opak je pravdou. Ani jedna větev státního školství tu úlohu neplní.
Absolventi základního školství jsou pologramotní, absolventi středního a vysokého školství jen baží po tom formálním titulu, se kterým se lépe hledá uplatnění, ale ta meta je dosažena jen prostým memorováním nějakých frází a nesouvisí se schopností je aplikovat.
Mohu to tvrzení ještě zesílit: kdyby státní vzdělávací systém opravdu fungoval, nezaměstnanost by neoscilovala někde kolem úředně spočítaných deseti, či patnácti procent (ve skutečnosti je po odečtu státních zaměstnanců někde v oblasti 35 až 40 procent).
Jinými slovy: státní vzdělávací systém neumí připravit jednotlivce na samostatný, odpovědný a produktivní život, ale vychovává státní závisláky. Závisláky na sociálních programech vlády, vychovává lidi tak, aby se bez sociálního státu neobešli.
Ovšem stát neustále potřebuje věci řídit, regulovat, dotovat, intervenovat všude, kde dojde k nějaké anomálii. A to je přesně nepochopení podstaty. Čím mnohabarevnější školský systém bude, tím více nejrůznějších uplatnění jedince umožní.
Vlastně mohu definovat, že současný školský systém pokračuje v tradici reálného socialismu a centrálního plánovitého režimu. Nějakým formálním způsobem připraví 6800 soustružníků, aniž by tušil, že je jich potřeba 33 800. Beztak těch 6800 nikdy u soustruhu nestálo, protože by jen zkazili materiál. Ale čtyři roky chodili do nějakého aparátu a poslouchali fráze.
Nemá smysl aplikovat vzdělávání pro vzdělávání, pak je to jen honba za tituly a ne kvalifikace.
Abych jen teoreticky nekritizoval nesmyslnost přetrvávajícího modelu, nabídnu nějaké koncepční řešení:
Dobře, se skřípěním zubů, ať tedy existuje za drahé a neefektivně vynaložené peníze nějaké základní školství na čtyři až pět let, které naučí větší část populace číst a psát.
Jakékoliv další školství musí být placené. Proto, aby si každý klient toho systému uvědomoval, že vzdělání není chozením do školy, ale požadavkem na smluvní dojednání: já platím, vy dodejte odpovídající hodnotu. Vyčistí to nejen ty neschopné rádobyučitele, ale i ty rádobystudenty.
Cílem totiž musí být naprostá decentralizace veškerého vzdělávání. Ne uniformita, ale naopak co nejvyšší variabilita uzpůsobená místním, regionálním podmínkám. Ne jakýchsi obskurních regionálních univerzit daných několika otitulovanými jedinci, kteří si ji založí (a pak také čerpají zase jen státní prostředky).
Bez pozornosti bychom neměli nechat podnikové (firemní) vzdělávání, které dnes de facto neexistuje, protože nezapadá do konceptu státního vzdělávání. Neexistuje, aby otec vyučil svého syna nějakému řemeslu. Dal by mu to nejlepší ze svých zkušeností, ještě s konkurenčními výhodami specifických znalostí a dovedností. Ne. Musí jej poslat do stádního systému vzdělávání s nulovým efektem.
Zmiňme nakonec Baťovské školy práce. To bylo pochopení podstaty vzdělávání. Bez zbytečných glejtů, bez zbytečných obstrukcí, si uměl T. Baťa vyučit, nebo dovzdělat potřebné zaměstnance. Dokonce na vlastní náklady, protože věděl, že je to jeho soukromá investice, která se vrátí oběma stranám mnohonásobně.
To vše současný státní vzdělávací systém nechce. Státnímu školství totiž o vzdělanost nějakých dílčích lidí vůbec nejde. Státní systém totiž aplikuje jen sám sebe a pro sebe.
Pane Chládku, jestli to nevíte, nebo neumíte pochopit, jděte pryč. Škodíte lidem! Vy vlastně škodíte dětem, což je ještě horší. Děti jsou budoucností každého národa. A vy se politicky staráte o to, aby žádnou budoucnost neměly. Aby jejich osudem bylo dřít se v cizích fabrikách.
Je mi vás líto, že jste tak sobecký, nebo slepý.
Článek byl původně napsán pro portál Svobodný svět.
Petr Závladský
K poučení z krizového polistopadového vývoje ve straně a společnosti
Úspěšně znormalizovaný Ústav pro studium totalitních režimů vydal ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci na sklonku roku 2015 sborník odborných prací „Každodenní život v Československu 1945/48–1989“.
Petr Závladský
Dobrý den, můj přítel,
Je to občas veselé, když člověk někde zveřejní svou mailovou adresu, jak se dobré duše celého světa hned starají, aby člověk neživořil, nedřel tady za nějaký mrzký peníz, ...
Petr Závladský
Zálohování dat
Před pár dny tady uveřejnila paní Zuzana Součková článek o nutnosti zálohování dat. Jak pod jejím původním článkem, tak i na FB se objevila řada podnětů typu: „zálohoval bych, ale nevím kam“. Stručný přehled je takovýto:
Petr Závladský
One way ticket
Xenofobie je strachem z neznámého, ale my jsme (i díky informatice) velmi dobře informováni! Tedy se jedná o strach naopak ze známého, o strach z reálného nebezpečí. A samozřejmě pociťujeme odpor proti hrozícímu násilí.
Petr Závladský
Maličko o kavkách a také o lidech
Jsem jen z donucení filosof. Chtěl jsem si původně jen tak klidně žít své dny a dívat se na květiny jak kvetou a voní, vidět stromy jak kvetou a plodí, a sledovat ptáky jak zpívají, vidět, jak neúprosně po podzimu přichází zima...
Další články autora |
Fiala zničil tuto zemi, Pavel je loutka vládnoucí moci, říká v Rozstřelu Zeman
Rozstřel Miloš Zeman přijal pozvání do pořadu Rozstřel na iDNES.cz. V rozsáhlém rozhovoru s moderátorem...
V Mostě uhořelo šest lidí. Restaurace byla v jednom plameni, popsal hasič
Přímý přenos Při výbuchu a požáru v restauraci U Kojota v ulici Františka Halase v Mostě zemřelo nejméně šest...
Za chybějící papíry k domu pokuta. Polovině Čechů hrozí sankce až 400 tisíc
Premium Je projektová dokumentace k vašemu domu zastaralá a neaktuální? Anebo ji vůbec nemáte? Pak budete...
Aralské jezero vstává z mrtvých. Voda se vrací a do ní i život
Objem vody v severní části Aralského jezera se od roku 2008 zvýšil téměř o polovinu, uvedly...
Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí
Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové...
Kuba propustila přes 30 politických vězňů, včetně disidenta Ferrera
Kubánský režim od úterý propustil přes třicet politických vězňů, je mezi nimi i přední kubánský...
V Německu grilovali ještě před volbami členy vlády kvůli jaderným elektrárnám
Necelých šest týdnů před volbami si vyšetřovací výbor německého Spolkového sněmu předvolal kancléře...
Vítr v Los Angeles se uklidnil. Hasiči dostávají požáry pod kontrolu
Extrémně ničivé požáry, které vypukly před více než týdnem a zaplavily Los Angeles, dále polevují....
Stát zlikviduje tuny ochranných pomůcek a testů z covidu. Expirovaly
V době covidu byly respirátory, ochranné obleky či testy nedostatkovým zbožím. Pokud se je podařilo...
Prodej řadového rodinného domu 128 m2, pozemek 253 m2 Borohrádek
Boženy Němcové, Borohrádek, okres Rychnov nad Kněžnou
4 800 000 Kč
- Počet článků 651
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1690x
Ale vidím, že se do toho „socíku“ chce většina lidí v tomto státě vrátit.
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- Bohatý táta, chudý táta (Robert T. Kiyosaki)
- Co je vidět a co není vidět (Frédéric Bastiat)
- Liberalismus (Ludwig von Mises)
- Cesta do otroctví (F. A. Hayek)
- Kapitalismus a svoboda (Milton Friedman)