Zrušme tělocvik a další zbytečné předměty na školách

Začal nový školní rok a neustále se mluví o neostatku peněz ve školství, o platech učitelů, kuchařek, družinářek, školníků, uklízeček. Všem se musí platy zachovat, nejlépe přidat a proto je potřeba do školství nalít ještě více peněz. Hlavně se nesmí šetřit. Přitom i školství je oblast, kde se nebetyčně plýtvá. Nedalo by se prosím i zde trochu ušetřit?

Jako velmi zásadní úspora by mi přišlo zrušení povinné tělesné výchovy na všech typech škol. Ne že by děti nebyly otylé, po večerech se místo blbnutí venku neválely u počítačů a ty větší i po hospodách. Ale opravdu si nemyslím, že by zdraví a fyzičku děti načerpaly v hodinách TV. Naopak - povinný tělocvik ve škole pohyb dětem spíše zoškliví. Osobně jsem prošel několik škol, a to i základních, a musím přiznat, že normálního tělocvikáře jsem nepoznal, spíše to byli takoví chytřejší lampasáci. Všechno to byli fanatici, kteří prostě nechápali, že jsou tělocvičné aktivity, kterými dětem otravují život. Příkladem jsou různé atletické disciplíny a gymnastika. K čemu je dětem cvičení na hrazdě, skok přes švédskou bednu nebo cvičení na kruzích? A musí se nutně při sportu závodit a soutěžit? Co s dětmi, co závodit nechtějí a atletické náčiní a pořadová cvičení je vůbec nebaví?

Místo toho, abychom děti k pohybu přiváděli a motivovali je, škola je zase jen otravuje a buzeruje. Osobně si myslím, že tělesná výchova je jeden z předmětů, které by šly na školách zrušit. Školy by ušetřily za údržbu, vytápění a investice do školních tělocvičen (ty stávající by mohly komerčně pronajmout) a nemusely by živit armády tělocvikářů.

Samozřejmě, že si nemyslím, že by se děti měly přestat hýbat. Jen škola není určitě tou institucí, která děti k pohybu popostrčí. Kouzlo je myslím v tom, že by si škola hodiny TV pořizovala jinde, outsourcovala. Řešení je myslím zrušení TV jako takové a zavedení povinně-volitelné pohybové mimoškolní aktivity.

Žáci a studenti by si prostě vybrali sportovní kroužek podle svého gusta (a lokální nabídky) a věnovali by se sportu, který je baví. Ti sportovnější by se věnovali výkonnostnímu sportu, ostatní by pak provozovali sport rekreační - bez závodů, bodování a  soutěží. Nevidím důvod, proč místo na tělocvik by dítě nemohlo chodit třeba do skauta, do cyklooddílu, na plavání, na turistiku nebo vodáckého oddílu. Takto by děti určitě děti věnovaly sportu podstatně více času než dnes. A s chutí. A velmi rychle by se jistě i rozšířila nabídka sportovních kroužků.

Součástí systému by určitě byla povinná docházka žáka/studenta do jím vybraného kroužku. Akreditovaná sportovní organizace by škole určitě musela hlásit docházku žáka - alespoň v rozsahu původní tělesné výchovy. Jinak by určitě docházelo k tomu, že část dětí by do svého oddílu časem nechodila.

Jistě by se musela i upravit i politika státu směrem k tělovýchovným organizacím a sportovním klubům. Část jich dnes stát nějak podporuje, hodně jich ale funguje bez státního příspěvku, jen z peněz rodičů a sponzorů. Řada trenérů a vedoucích svoji činnost vykonává zdarma, jako koníček ve svém volném čase. Tohle myslím není v pořádku, stejně jako to, že stát dnes v podstatě nepodporuje žádnou formu rekreačního sportu.

Související články:

Český sport. Co to je a potřebujeme jej?

Jsem pro školné i na základní škole

Pokud jde o další předměty ke zrušení, myslím, že to jsou další výchovy - pracovní vyučování / vaření (kolik jen stojí pořizování a údržba těch dílen), možná i hudební a výtvarná výchova. Co se děti v těchto hodinách reálně naučí? Myslím, že nic. Na druhou stranu dnes škola v dětech nepěstuje počítačovou gramotnost - tedy neusměrňuje je tím směrem, který je žádoucí.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Voříšek | sobota 3.9.2011 19:55 | karma článku: 44,13 | přečteno: 23031x