Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Totalita na silnicích - budeme muset jezdit ve vláčku?!

Z mého pohledu velice obávaný projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), do něhož je zapojeno sedm evropských partnerů, byl údajně dokončen během loňského roku 2012. Projekt má zdůraznit potenciál zavedení silničních vlaků na běžných dálnicích, přičemž tato jízda v konvoji bude používána v kombinovaném prostředí s ostatními účastníky silničního provozu.

„Díky společnosti Volvo Car Corporation a dalším partnerům projektu silničního vlaku SARTRE budete moci brzy ve svém vlastním autě sundat ruce z volantu a nevěnovat se silnici – a přenechat automatické řízení moderním technologiím.“ takhle začíná tisková zpráva, kterou loni české zastoupení švédské automobilky Volvo rozesílalo redakcím motoristických médií.

Svět se už úplně a totálně zbláznil a já pomalu začínám přemýšlet, kterou jinou planetu osídlit. Jistý technický specialista Volva, Erik Coelingh tvrdí – „Silniční vlak představuje to nejlepší z obou možností dopravy. Za volantem vlastního vozu se můžete věnovat jiným činnostem stejně jako v hromadné dopravě. Je to dokonalý doplněk ke skutečnému potěšení, jakým je řídit si své volvo sám.“

Volvo je prozatím jediným výrobcem automobilů, který se projektu SARTRE účastní a tak je to celé ještě méně pochopitelné. Projekt silničního vlaku zahrnuje manuálně řízený vedoucí kamion, který následuje druhý kamion a tři automobily značky Volvo (S60, V60 a XC60). Všechny tyto následující vozy jsou řízeny autonomně při rychlosti až do 90 km/h – v některých případech s ne více než čtyřmetrovým rozestupem mezi vozidly. Tyto následující automobily kopírují pohyb hlavního vozidla. Aby se této věci dosáhlo, byla rozšířena kamerová, radarová a laserová technologie používaná v současných bezpečnostních a podpůrných systémech, jako je adaptivní tempomat, systém City Safety, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) a automatický parkovací asistent.

Mezi nové funkce patří – rozhraní člověk-stroj včetně dotykové obrazovky pro zobrazení důležitých informací a provádění požadavků, jako je připojení se k silničnímu vlaku a jeho opuštění a dále jde o prototyp komunikační jednotky vozidlo-vozidlo, který umožňuje všem automobilům v rámci konvoje vzájemně komunikovat.

Jak vypadá dlouhodobý cíl? Vize spočívá ve vytvoření dopravního systému, kde připojit se k silničnímu vlaku bude atraktivnější a pohodlnější, než nechávat auto doma a používat na delší cesty hromadnou dopravu. Můj názor? Musí se to dělat natolik vyčuraně, aby ovečky jako obvykle samy tento nesmysl uvítaly. Lidé zkrátka časem mohou přijít o jednu ze svých posledních skutečných svobod. Budeme prostě po dálnicích muset jezdit v konvoji. Kdo bude zodpovídat za případné nehody a ztráty životů? To nám zatím Volvo ani jiná společnost neosvětlili.

„Rezervace, připojení a opuštění silničního vlaku musí být snadné a hladké.“ To zní sice pěkně, ale buďte si jisti, že až tato věc projde důkladnými praktickými zkouškami v běžném provozu a bude to vypadat životaschopně a bezpečně, nějaká Evropská komise nám prostě nařídí, že budeme jezdit takto a takto v konvoji s těmito a těmito automobily. Zní to šíleně, ale můžeme si to přirovnat třeba k občanským průkazům. Jak je možné, že nám někdo nakazuje nosit u sebe osobní identifikaci s fotografií a mnohdy již i s biometrickými údaji? Zamysleli jste se někdy nad tím, jak jsou občanky ve své podstatě stupidní a o jakou jde buzeraci? Jsem přesvědčený, že v silniční dopravě to jednou dopadne podobně a projekt SARTRE je prvním krůčkem. Potom už nás ani nenapadne, že tady něco hodně smrdí a silniční vlaky i automatizovaná doprava nám budou připadat naprosto normální přesně jako je to už dnes s těmi „průkazy totožnosti“. Rozhodně se nyní nesnažím plivat na automobilku Volvo, ale spíš na celý ušmudlaný projekt Evropské unie a globalizace.

Dalším úkolem Volva bude nyní vytvoření systému, který řeší nákladové aspekty. Je logické, že jízda v silničním vlaku bude nákladovou nebo výnosovou položkou, v závislosti na tom, zda vlastníte vedoucí vozidlo nebo následující vozidlo.

„Potenciál úspory energie je 10–20 procent. To znamená, že vaše cesta na dovolenou bude nejen pohodlnější a bezpečnější. Za peníze, které ušetříte díky menší spotřebě paliva, si pak můžete dopřát oběd na pláži,“ usmívá se Erik Coelingh. No, nezlobte se pane Coelingh, ale toto je opravdu hodné výsměchu a díky vaší větě mě napadlo další přirovnání. Společnost je neustále zahlcována novými a novými kreditními kartami. Dříve jsme museli nosit v peněžence občanku, řidičák a bankovní kartu. Dnes už máme kromě toho deset dalších karet pro různé účely a stále nám přibývají. Celé to má jeden cíl. Ovcím bude předložena jedna superkarta nebo varianta implantace čipu pod kůži. Ať jedno nebo druhé, všechny potřebné údaje, hesla a informace budeme mít pěkně pohromadě a náš život bude mnohem, mnohem š’tastnější, jednoduší a krásnější. Společnost to sama uvítá. Sami vlezeme do pasti, jako už jsme to udělali nespočetněkrát. Nebo to tak není? Pro Boha…. Děsivé je, že projekt SARTRE financuje z většiny už zmíněná Evropská komise. Ta je jak známo plná znuděných a zpruzelých papalášů, neobolševiků a různého levičáckého odpadu. Je to ale skvělý mix není-liž pravda? Zaručeně z toho pro nás dýchá lepší zítřek. Jen ale nevím, proč se mi z toho všeho dělá špatně. Už jen ten název „Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí“ mi připadá nechutný…

S vědomím, že zavedení technologie silničních vlaků na evropské dálnice není výhradně technickou záležitostí, projekt SARTRE zahrnuje také obsáhlou studii, která si klade za cíl zjistit, jaké změny budou zapotřebí k tomu, aby se jízda automobilů v konvojích stala realitou. Ne že bych nevěřil schopnostem lidí od Volva, ale jsem opravdu zvědavý jak tohle dopadne. A proto, že mi připadá celý nápad opravdu zavrženíhodný, tak trochu si přeji, aby se žádné funkční rešení nikdy nenašlo..

Přeji vám hezký advent. Ať vás na silnicích doprovází váš anděl strážný, jezděte v klidu a pohodě podle svých možností a užívejte silnice, dokud na nich není moc destruktivní soli. Svůj příští blog už zajisté naplním větší dávkou optimismu a lepší nálady. Alespoň  doufám.... X♥ X

Autor: Vojtěch Hlavatý | čtvrtek 5.12.2013 8:04 | karma článku: 11,28 | přečteno: 763x
  • Další články autora

Vojtěch Hlavatý

Příběh vozů Aston Martin - Nezestárnou.....

Aston Martin loni oslavil 100.výročí od založení automobilky. V dnešní rychlé online době s neustálým připojením ke stále většímu počtu sociálních sítí už jste to jistě zaznamenali a něco na toto téma jste si jistě přečetli. Pojďme se ale nad touto velkolepou a skutečně významnou oslavou narozenin alespoň na okamžik zamyslet trochu analagově. Připravil jsem pro vás skromný výlet po dlouhé čáře života jednoho z nejpozoruhodnějších automobilových výrobců světa.

24.2.2014 v 14:18 | Karma: 11,26 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ostatní

Vojtěch Hlavatý

Prubířský kámen pravice! Církev není jen kostel!

V poslední době je toho všude plno. Především na stránkách levicověji zaměřených mainstreamových médií se objevují polemické materiály týkající se vrácení církevního majetku. Téměř ve všech takovýchto článcích se používá stereotypní argumentace, která se dá ve stručnosti vyjádřit jednou větou: Církev má být chudá...

27.12.2013 v 15:43 | Karma: 42,92 | Přečteno: 7717x | Diskuse| Společnost

Vojtěch Hlavatý

"Miluju věci, co jsou strop, ne prostřední..."

Asi přesně nevím jak správně by měl tento blog začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou Alfa Romeo T33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie.

22.12.2013 v 23:16 | Karma: 8,50 | Přečteno: 423x | Diskuse| Věda

Vojtěch Hlavatý

Věnováno památce Oldřicha Uhlíka - nejlepšího českého karosáře

Výjimečný karosář s perfektním citem pro estetiku. Uhlík byl v první řadě slušný a čestný člověk - beze zbytku. Život mu připravil neskutečně těžkou životní cestu. Tak těžkou, že si to dnešní řemeslníci a živnostníci neumí ani představit. Chudoba, výcvik a následný boj na frontě první světové války, složité začátky, práce na vývoji firmy s nikdy nekončícími půjčkami. Je to možná pro někoho paradox, ale v protektorátu a za druhé světové války to nebylo pro Uhlíka a jeho karosárnu zdaleka tak zlé, jako potom, co následovalo. Rudej bolševickej teror!

22.12.2013 v 22:09 | Karma: 16,53 | Přečteno: 720x | Diskuse| Ostatní

Vojtěch Hlavatý

Ať žije Panna Maria Guadalupská! Ať žije Kristus Král! X♥ X

Ve čtvrtek 12.prosince katolíci slaví svátek Panny Marie Guadalupské. Zjevení Panny Marie v Mexiku v roce 1531 napomohlo k dokončení evangelizace Mexika. Panna Maria se zjevila indiánovi Juanu Diegovi na kopci Tepeyac. Zanechala u něj vzkaz pro místního biskupa v němž od něj žádala, aby na místě zjevení postavil kostelík. Biskup indiánovi nejprve nevěřil a chtěl od něj alespoň nějaký jednoduchý důkaz. Diego si logicky nevěděl rady, ale Panna Maria se mu zjevila po druhé a poslala ho na vrchol kopce Tepevac, kde rostly růže. Diego je měl natrhat, uschovat pod svůj plášť a donést je biskupovi.

11.12.2013 v 16:31 | Karma: 20,71 | Přečteno: 1027x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1230x
Dalo by se říct, že mám nějaký zásady... Jihočech, konzervativní milovník automobilové krásy, technologie, rychlosti a historie. Jsem katolík - spíše tradicionalista. Pořád hledám svoje místo na tomhle světě. Lidí, kteří mě inspirují je nepřeberné množství. Za všechny vyjmenuji tyto: Ayrton Senna, James Dean, James Hunt, Syd Mead, Jaroslav Juhan, Oldřich Uhlík, Václav Zapadlík, Vladimir 518, Cormac McCarthy, J.R.R. Tolkien, Enzo Ferrari, Ettore Bugatti, Francisko Franco. Pro někoho dost nesourodá skupina, pro mě lidé, kteří znamenaj svět....

"God gives me strength. Life is a present that God has given us and we must treat it with care and respect." - Ayrton Senna

Seznam rubrik