Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Věnováno památce Oldřicha Uhlíka - nejlepšího českého karosáře

Výjimečný karosář s perfektním citem pro estetiku. Uhlík byl v první řadě slušný a čestný člověk - beze zbytku. Život mu připravil neskutečně těžkou životní cestu. Tak těžkou, že si to dnešní řemeslníci a živnostníci neumí ani představit. Chudoba, výcvik a následný boj na frontě první světové války, složité začátky, práce na vývoji firmy s nikdy nekončícími půjčkami. Je to možná pro někoho paradox, ale v protektorátu a za druhé světové války to nebylo pro Uhlíka a jeho karosárnu zdaleka tak zlé, jako potom, co následovalo. Rudej bolševickej teror! 

Komouši Uhlíka okradli doslova o všechen majetek, a na stará kolena, po tom všem, co dokázal, jej pod vymyšlenou a nesmyslnou záminkou zatknuli, poslali jej do pracovního koncentráku a následně jej z Prahy vystěhovali do šluknovského výběžku, které pro něj bylo v podstatě vyhnanstvím... 
Tentokrát jde o jednoduší materiál, protože věnovat článek celému životu Oldřicha Uhlíka, na to se chystám už dlouho, ale skvělý novinář a spisovatel Jan Králík o něm vypracoval celou knihu, takže to bude muset být mimořádně obsáhlá věc. Nejen protože by vám měl dát text ucelenou představu o rozsahu, obsahu a významu jeho práce, ale také by měl přinést emoce. Když sem dočetl výše zmíněný Uhlíkův životní příběh od J.Králíka, měl jsem v očích slzy. Z toho jak se k němu zachoval vlastní národ, mi bylo nejen smutno, ale taky jsem byl ještě asi tejden pěkně vzteklej...

Teď už ale k tomu, o čem chci psát. Jde mi o stručný popis a příklad toho, jakým způsobem v dílně Oldřicha Uhlíka vznikaly karoserie a využiji k tomu právě informace a slova z knihy Jana Králíka. 

 

Uhlík začínal v době, kdy se samozřejmě karoserie vyráběly ještě kompletně ze dřeva - tedy nejen jejich rám, ale také povrchové krycí části. Od konce ledna 1910 pracoval Uhlík v továrně Laurin a Klement, kde byla v té době technologie výroby pokročilejší než u významných firem ve Vídni. Hlavní důvod byl prostý - karoserie zde byly vyráběny v maličkých sériích po třech až šesti kusech. Uhlík si tu vydělal až 14 zlatých týdně, což byl opravdu výjimečně vysoký plat. Mladá Boleslav ale byla Uhlíkovi malá a on věděl, že chce jít dále. Po dvou letech odjel za 70 korun vlakem do Paříže, kde nastoupil ve firmě švýcarského podnikatele Wetzla. Pracovalo se ve skupinách tří až šesti dělníků, pod jejichž rukami zpravidla rostlo vždy pět shodných karoserií najednou. Tady měl Uhlík plat 115 franků, což byl v přepočtu dvojnásobek mzdy, kterou dostával v LaK. Následně chtěl odjet sbírat zkušenosti a praxi ještě do Anglie, ale kvůli zdravotním potížím se rozhodl pro návrat domu. Po třech měsících byl opět fit a našel si práci v Autosanatoriu, což byly čtyřpatrové garáže na Letné, kde nechyběly prostorné dílny. Uhlík měl třetí patro, vše si mohl zařídit podle sebe a k ruce mu byli tři dělníci. Na podzim 1913 to začalo a Uhlík začal tvořit. Začalo se výkresem v měřítku 1:10, na základě kterého Uhlík udělal nárys ve skutečné velikosti, což přineslo správnou představu o tvaru karoserie. Nechyběl půdorys a několik řezů. Lidé kolem jen zírali, byla to skoro senzace. V této době byl mladý Uhlík velmi spokojen, nicméně logicky chtěl vlastní podnik. Rok 1914 ale přinesl světovou válku. Do roku 1915 byl relativně v klidu, ale přišel odvod a on narukoval k pěšímu pluku v Litoměřicích. Na ruské frontě si v zákopech užil své, včetně zásahu do ruky, který jej naštěstí z fronty dostal pryč a do první linie už se pak nikdy nevrátil. V říjnu 1916 získal vůdčí list, takže mohl řídit automobily a do konce války přežil již s větším klidem coby opravář a karosář. Domu do Vrbna přijel v listopadu 1918. To mu už bylo třicet let a byl čas jít vpřed....

 

V roce 1921 se konečně rozhodl osamostatnit a vybudoval dílnu v Holešovicích, v Plynární ulici (ulice byla v oblasti dnešní křižovatky s dnešní Argentinskou ulicí). Prvním zákazníkem byl zámožný závodník a petrolhead Hugo Urban-Emmerich, který chtěl na šasi Austro-Daimler postavit čtyřmístnou otevřenou sportovní karoserii. Uhlík měl na práci zoufale málo času protože Emmerich chtěl s autem jet v nadcházejícím závodě v Karlových Varech. Bylo na to 14 dní, a Uhlík to díky čtyřem nově příchozím řemeslníkům zvládl s tím, že poslední tři dny se jelo non-stop. Po dvou týdnech měl už ve vlastní společnosti s názvem Karosa šest dělníků a také pár mistrů, kteří měli na starosti jednotlivé oblasti od klempířiny po lakování.
Nejprve se vypočítala orientační cena pro zákazníka a pak se mohlo začít. Vzalo se dané konkrétní šasi a práce mohly začít. Začalo se zhotovením obrysu karoserie z tenkých lišt, přičemž vše muselo odpovídat základním rozměrům, vzdálenost mezi sedačkami a stropem nevyjímaje. Tvar - tedy i charakter a koncepci vozu nakreslil v začátcích vždy sám Uhlík na překližkovou desku s napnutým papírem. Jak už bylo zmíněno, dělal se nárys a půdorys s bokorysem v měřítku 1:1. Nic dalšího se víceméně již nerýsovalo. Vypracovaly se šablony boků, sloupků, dveří, střechy a také kapoty. Ve skladu řeziva byl všechen potřebný materiál včetně vzácných palisandrových, mahagonových, dubových a bukových dřev a na interiéry nechyběla dřeva z ořechu. Zřejmě si dokážete představit, jak nádherně to muselo vonět. Podle zmíněných šablon se nahrubo nařezaly nosné prvky včetně svlaků. Žebra o síle kolem 40 mm se neohýbala, některá se tedy musela sklížit i z několika dílů. Metoda ohýbání se využívala pouze u větších sérií karoserií. Na šasi tedy vznikla kostra a na té se vyznačily požadované konečné tvary. Potom vše opět rozebrat a v truhlářské dílně načisto zbrousit, zahoblovat, vyfrézovat a začistit. Tento rám byl včetně nosníků a výztuh nejčastěji z jasanového nebo levnějšího bukového dřeva. Součásti se spojily pomocí sklížení, svlaků a častokrát se i sešroubovaly. Kostra se po složení mohla doladit menšími částmi z měkkého dřeva. Následovalo nezbytné napuštění fermeží a ošetření olejovým lakem. Na takto připravený rám se zpočátků výroby klížily desky silné 8 až 10 mm, které musely být předem vytvarovány namáčením a nahříváním nad kamny nebo s pomocí letovací lampy a poté se horkým klihem přilepily. Takovýto polotovar byl posazen na bok a hoblovalo se do tvarů podle šablon a nakonec se opět brousilo a čistilo cidlinou. Následný postup tvořilo polepení kalikem, což byla řídká látka, jejímž úkolem bylo bránit proti praskání a kroucení. Další krok byl velmi speciální, protože karoserie se poprvé usadila na šasi. Tím to však samozřejmě ani zdaleka neskončilo, protože na karoserii se montovaly plechové části - tedy samozřejmě blatníky, kapoty nebo třeba stupačky. Úplně nakonec se vyrobily rámy sedadel, které se obvykle připevňovaly do vozu za přítomnosti zákazníka, kvůli správnému umístění. A když už byl majitel vozu v dílně, mohly se definitivně dohodnout i věci jako odstín laku nebo druh a materiál vnitřního čalounění. Na výběr bylo vždy i mnoho doplňků jako odkládací schránky, věšáčky, vázičky nebo popelníky...
Tímto způsobem - tedy téměř výhradně se dřevem, se karoserie vyráběly do začátků 20 let, pak již byly dřevěné desky nahrazeny hlubokotažným tvárným ocelovým plechem, nejčastěji o tloušťce 1 mm. 
Tady se pro tentokrát rozloučím, ale pokračování si budete moci přečíst už brzy zde na mém blogu a rovněž na mé stránce pro automobilové entuziasty - Temple of Speed (https://www.facebook.com/TempleofSpeed) ... Příjemný večer. 

zdroj: http://www.jankralik.cz/portfolio/karosar-oldrich-uhlik/

Autor: Vojtěch Hlavatý | neděle 22.12.2013 22:09 | karma článku: 16,53 | přečteno: 720x
  • Další články autora

Vojtěch Hlavatý

Příběh vozů Aston Martin - Nezestárnou.....

Aston Martin loni oslavil 100.výročí od založení automobilky. V dnešní rychlé online době s neustálým připojením ke stále většímu počtu sociálních sítí už jste to jistě zaznamenali a něco na toto téma jste si jistě přečetli. Pojďme se ale nad touto velkolepou a skutečně významnou oslavou narozenin alespoň na okamžik zamyslet trochu analagově. Připravil jsem pro vás skromný výlet po dlouhé čáře života jednoho z nejpozoruhodnějších automobilových výrobců světa.

24.2.2014 v 14:18 | Karma: 11,26 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ostatní

Vojtěch Hlavatý

Prubířský kámen pravice! Církev není jen kostel!

V poslední době je toho všude plno. Především na stránkách levicověji zaměřených mainstreamových médií se objevují polemické materiály týkající se vrácení církevního majetku. Téměř ve všech takovýchto článcích se používá stereotypní argumentace, která se dá ve stručnosti vyjádřit jednou větou: Církev má být chudá...

27.12.2013 v 15:43 | Karma: 42,92 | Přečteno: 7717x | Diskuse| Společnost

Vojtěch Hlavatý

"Miluju věci, co jsou strop, ne prostřední..."

Asi přesně nevím jak správně by měl tento blog začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou Alfa Romeo T33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie.

22.12.2013 v 23:16 | Karma: 8,50 | Přečteno: 423x | Diskuse| Věda

Vojtěch Hlavatý

Ať žije Panna Maria Guadalupská! Ať žije Kristus Král! X♥ X

Ve čtvrtek 12.prosince katolíci slaví svátek Panny Marie Guadalupské. Zjevení Panny Marie v Mexiku v roce 1531 napomohlo k dokončení evangelizace Mexika. Panna Maria se zjevila indiánovi Juanu Diegovi na kopci Tepeyac. Zanechala u něj vzkaz pro místního biskupa v němž od něj žádala, aby na místě zjevení postavil kostelík. Biskup indiánovi nejprve nevěřil a chtěl od něj alespoň nějaký jednoduchý důkaz. Diego si logicky nevěděl rady, ale Panna Maria se mu zjevila po druhé a poslala ho na vrchol kopce Tepevac, kde rostly růže. Diego je měl natrhat, uschovat pod svůj plášť a donést je biskupovi.

11.12.2013 v 16:31 | Karma: 20,71 | Přečteno: 1027x | Diskuse| Společnost

Vojtěch Hlavatý

Restituce nejsou únosné? Pro společnost nebo pro KSČSSD?

Katolická církev diskriminuje stát? Že ani majetek fyzických osob nebyl restituován na základě principu "co bylo ukradeno má být vráceno", ale na základě toho, že vyrovnání bylo pro společnost únosné a pro mnohé možná dokonce žádoucí? Vrácení církevního majetku tedy není pro společnost únosné? Kdo představuje tu společnost? Snad ne ČSSD a KSČM? Vrácení církevního majetku není pro mnohé žádoucí? Z jakého důvodu, a kdo jsou ti mnozí? Snad ne komunisticko-podnikatelská mafie? Taková demagogie, jaká momentálně panuje nejen v českém mediálním mainstreamu, se v minulosti objevovala snad opravdu jen v komunistickém tisku.

10.12.2013 v 20:56 | Karma: 23,32 | Přečteno: 871x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:19

Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert

2. května 2024

Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1230x
Dalo by se říct, že mám nějaký zásady... Jihočech, konzervativní milovník automobilové krásy, technologie, rychlosti a historie. Jsem katolík - spíše tradicionalista. Pořád hledám svoje místo na tomhle světě. Lidí, kteří mě inspirují je nepřeberné množství. Za všechny vyjmenuji tyto: Ayrton Senna, James Dean, James Hunt, Syd Mead, Jaroslav Juhan, Oldřich Uhlík, Václav Zapadlík, Vladimir 518, Cormac McCarthy, J.R.R. Tolkien, Enzo Ferrari, Ettore Bugatti, Francisko Franco. Pro někoho dost nesourodá skupina, pro mě lidé, kteří znamenaj svět....

"God gives me strength. Life is a present that God has given us and we must treat it with care and respect." - Ayrton Senna

Seznam rubrik