- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vražda Íš-bóšeta
Všem je jasné, že Íš-bóšet neumí velet vojsku a moc schopní nejsou ani jeho dva velitelé, které si vybral, když ho opustil Abnér: "Saulův syn měl dva muže, velitele houfů; jeden se jmenoval Baana a druhý Rekáb. Byli to synové Rimóna Beerótského z Benjamínovců; Beerót se totiž také počítá k Benjamínovi."(6)
Nálada mezi podřízenými Íš-bóšeta je stále horší. Jeho velitelé mají strach z toho, že by mohlo propuknout povstání, a tak se rozhodnou, že vezmou věci do svých rukou: "Synové Rimóna Beerótského, Rekáb a Baana, přišli za denního horka do Íš-bóšetova domu. Ten ležel za poledne na lůžku.
Vešli dovnitř do domu jakoby brát pšenici. Zasadili Íš-bóšetovi ránu pod žebra; potom Rekáb a jeho bratr Baana unikli. Když totiž vešli do domu, on ležel na svém lehátku ve své ložnici.
Ubili ho k smrti a uřízli mu hlavu; vzali ji a šli celou noc pustinou."(7)
Oba vrazi míří do Chebrónu. Jdou celou noc a ráno předstupují před Davida. Ptá se jich, proč přicházejí. Oba mu vyprávějí o tom, jak zabili svého krále a nakonec nabídnou Davidovi hlavu mrtvého krále.
Rekáb a Baana očekávají, že je král odmění a nabídne jim vlivné místo ve své armádě. To se ale mýlí: "Jakože živ je Hospodin, který vykoupil můj život ze všeho soužení, toho, který mi oznámil: »Hle, Saul je mrtev«, a pokládal se za zvěstovatele radosti, toho jsem v Siklagu jal a popravil. To jsem mu dal za tu zvěst.
Jakpak když svévolníci zavraždí spravedlivého v jeho domě a na jeho lůžku?
To bych vás teď neměl volat k odpovědnosti za jeho krev? To bych vás teď neměl vymýtit ze země?"(8)
Král má o jejich osudu jasno. V židovské kronice proto můžeme číst: "David přikázal družině, aby je popravili. Usekli jim ruce i nohy a pověsili je u rybníka v Chebrónu. Hlavu Íš-bóšetovu vzali a pohřbili v Abnérově hrobě v Chebrónu."(9)
Judský král svým jednáním vysílá signály o tom, jak bude vypadat jeho vláda.
Korunovace v Chebrónu
Krátce po Íš-bóšetově smrti dostává David v Chebrónu vzácnou návštěvu. Přichází delegace jedenácti kmenů. Obracejí se na něho s žádostí: "Hle, jsme tvá krev a tvé tělo. Už tenkrát, když králem nad námi byl Saul, vyváděl a přiváděl jsi Izraele ty. Tobě Hospodin řekl: »Ty budeš pást Izraele, můj lid, ty budeš vévodou nad Izraelem.«"(10)
David jejich nabídku přijímá. Souhlasí s tím, že bude jejich králem. Má ale podmínku. Uzavřou spolu písemnou smlouvu, kterou pak stvrdí za přítomnosti Hospodinova kněze i před svým Bohem. Zástupci všech kmenů s jeho návrhem souhlasí.
Na Davidovu korunovaci se schází celý Izrael.
"David byl oděn do královského roucha. Velekněz mu pomazal čelo svatým olejem, protože pomazání Samuelem bylo prorockým předobrazem toho, co se odehraje při korunovaci na krále. Nadešel čas a David byl oddělen ke svému úřadu jako Boží zástupce. Do rukou mu bylo dáno žezlo. Byla sepsána smlouva o jeho právní svrchovanosti a lid mu slíbil svou věrnost. Izrael dostal krále, kterého ustanovil Bůh."(11)
Po sedmi letech vlády nad Judou se David ve svých třiceti sedmi letech stává králem celého Izraele.
___________
(6)2.Sam.4,2-3; (7)2.Sam.4,5-6; (8)2.Sam.4,9-11; (9)2.Sam.4,12; (10)2.Sam.5,1-2; (11)Na úsvitu dějin str.344;
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!