Mrtví z I/43 žalují...

Silnice Brno – Svitavy, sobota dopoledne u Krhova: saab jedoucí od Svitav se na vrcholu stoupání střetává s vozem zn. Volkswagen Touran, dostává hodiny a naráží do protijedoucí oktávie. Umírají čtyři lidé, tři z nich uhoří…

Policie za pravděpodobného viníka označí řidiče saabu, který zřejmě nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky….jak se říká v policejní terminologii… V internetové diskusi idnes hledají čtenáři další příčiny:  řidič saabu jel velmi rychle, taky bylo náledí…a silnice je v tom místě rozšířená o jeden pruh ve stoupání a pruhy se sbíhají těsně za kopcem a v zatáčce… (hovoří se tam tentokrát s pietou a kulturně – a tak diskuse nebyla zablokována, na rozdíl od diskuse na Seznamu, kde se hned po uveřejnění zprávy objevily nechutné poznámky…ale to jen na okraj). Čtyři životy jsou ztraceny – a to by nám mělo stát nejen za krátkou zprávu  policejního komisařství, vysvětlující bezprostřední příčiny. Ať je ta informace sebepřesnější, vždycky zůstává ještě cosi navíc. Tím navíc je: kdyby…Kdyby se ten či onen stavil na kafi, kdyby se ten či onen zdržel tím, že před odjezdem ještě pohladí svou malou dcerku, nebo ženu…kdyby mezi Brnem a Svitavami byla dálnice… ¨ Kdyby byla dálnice… Promiňte titulek v úvodu článku. Je banální. Ale nic jiného mi nepřichází na mysl, když mám vyjádřit své rozhořčení nad letitými průtahy, které provázejí výstavbu rychlostní komunikace R 43 z jihu Moravy přes Brno směrem k Hradci Králové.  Kdyby už byla, jako že podle dřívějších předpokladů už měla stát, tak je velmi pravděpodobné, že přízvisko silnice smrti, které pro silnici I/43 použil krátce po nehodě i jihomoravský hejtman  Michal Hašek už dávno zmizelo z povědomí veřejnosti. O hejtmanovi a jeho slovech se zmiňuji záměrně – do své funkce nastoupil velmi razantně, ruší poplatky v krajských nemocnicích, vyjíždí na přepadové kontroly, organizuje na úřadě nové poradní struktury atd. atd., ale já ho nyní beru jako představitele profesní skupiny politiků. Já vím, že hejtman nemá co mluvit do stavu silnic I. třídy, kterou svitavská silnice je, ba ani do toho kudy povede dálnice, ale nerad bych se dočkal tohoto, že i tento politik se bude točit jako korouhvička, jen aby si udržel přízeň  voličů. Protože v případě R 43 to tak je a bylo, a je to jedna z příčin, proč ještě dálnice z Brna na Hradec Králové nestojí a proč každoročně na úzké a přetížené silnici do Svitav a dál k severu umírají lidé. Už slyším zelené aktivisty, případně politiky, kteří stojí s nimi ve jednom šiku, jak tvrdí, že to ne oni, ale špatná práce úředníků stojí za průtahy stavby. Byli to někteří lidé z magistrátu i z kraje, a z Ředitelství silnic a dálnic, ba i úředníci z ministerstva, kteří údajně nevzali v potaz všechny okolnosti, především zapomněli nebo považovali za nepodstatné zahrnout výstavbu dálnice či rychlostní komunikace R 43 do územního plánu Jihomoravského kraje, říkají aktivisté, a protože tam ta trasa není, nic nebrání, aby nevymysleli novou, mnohem lepší, která odvede dopravu z města Brna daleko za hradby panelového sídliště Bystrc. A ta nová trasa, která povede tzv. Boskovickou brázdou vyhoví i směrnici EU, která přikazuje, že silnice evropského významu nemají vést přes obydlené městské části, a tou Bystrc je. Aktivisté a Hnutí Brno 2006, i jinak sympatický senátor Zlatuška a zastupitelé za Zelené v magistrátu města Brna si proto za 6 milionů z městského rozpočtu dali vyhotovit studii vedení R 43 Boskovickou brázdou, kterážto dokazuje nejen, že by se zničilo jedinečné místo odpočinku, brněnská přehrada, a krajina téměř nedotčená severně od Brna, ale také, že Brno vlastně žádnou dálnici z jihu na sever, tedy z Vídně přes Mikulov, Brno, Hradec Králové a dále na Polsko či Německo nepotřebuje, protože tak skoro žádné náklaďáky nejezdí a když už, tak by bylo výhodnější, kdyby jely tou brázdou, což v terénu samozřejmě žádná brázda není, to je jen geologické pojmenování horninových útvarů, jinak je to terén více zvlněný než trasa přes Bystrc, které se také říká Hitlerova dálnice, nota bene už od počátku čtyřicátých let předpřipravená, s vykoupenými pozemky a řadou staveb, které jsou tak důkladné a takových parametrů, že se ještě dají využít. Pod tou studií jsou podepsáni odborníci i soudní znalec. Tak.  Není znalec jako znalec  Ale i já mohu citovat znalce z oboru dopravy, prof. ing. Zdeňka Kolíbala CSc., z brněnského Vysokého učení technického, který upozorňuje, že odpůrci bystrcké trasy jakoby zapomněli, že s dálnicí přes Bystrce se počítalo už při výstavbě sídliště, že její koridor je dostatečně široký, dokonce, že obytné místnosti v sídlišti jsou orientovány tak, aby byly odkloněny od zdrojů hluku, ostatně, že celá trasa vedoucí sídlištěm má být překryta zeleným kobercem s keři a lavičkami. Upozorňuje i na to, že, ať si o stavitelích Hitlerovy dálnice myslíme cokoli, je vedena s velkou citlivostí ke krajině, dokonce s návrhovou rychlostí 160 km/h, což bylo v roce 1940 skutečné odvážné…Já vím, můžete namítnout – co těch údajných pětatřicet tisíc podpisů občanů bystrckých? Nemá jejich mínění větší váhu než ekonomické propočty? Než jakkoli úspěšná tranzitní doprava? Přesto, že jsem občan bystrcký, žádnou petici jsem nepodepsal. Proč? Je to, s prominutím, jako s těmi poplatky, které se staly zástupným problémem nespokojenců. A žádnou petici nepodepíšu, protože vím, že pokud se nepostaví trasa přes Bystrc a dál přes Kuřim a na Svitavy, tak všechny náklaďáky i osobáky, které pojedou k severu z Brna, nebo třeba z Vídně, to vezmou nejkratší cestou, přes město, novými tunely přes Žabovřesky a Královo Pole a žádný si nezajede dalších třicet či kolik km kamsi k západu, přes onu Boskovickou brázdu. A vím taky ještě něco. A to mám od prof. Kolíbala, který to na plná ústa napsal nedávno v Žabovřesském zpravodaji (č.6/2008). Dovolil si tam, pan profesor hodně: jménem označil osůbku, která stojí za celou slavnou peticí: občané bystrčtí ji znají – paní Janu Pálkovou, která vede občanské sdružení brojící proti bystrcké variantě. Paní Pálková má totiž  v plánované trase chatu. A dalším z aktivních odpůrců je třeba pan Štěpán Friča z Troubska, jehož dům stojí poblíž trasy, anebo pan Petr Firbas, který koupil poblíž dálnice pozemky.Je ovšem pravda, že petice, byť ji podepsalo sebevíce občanů, nemá v této fázi projednávání žádnou právní váhu, občané mohou vstoupit do jednání až jako účastnící stavebního řízení, ale ta váha je přesto patrná: v podstatě žádný z bystrckých politiků ve vedení radnice se nikdy neodvážil razantně vystoupit se svým názorem, více méně všichni, až na radikální odpůrce, lavírují kdesi na pomezí, aby si nerozházeli ty ani ony…Oklikou jsem se dostal na počátek: k politikům – jsem, zvědav co udělá nové vedení kraje. Zda se poveze na vlně podbízivosti a popularity, nebo vezme rozum do hrsti a k tomu připočítá i ty sobotní mrtvé na silnici I/43… Ladislav Vencálek

Autor: Ladislav Vencálek | neděle 11.1.2009 20:16 | karma článku: 16,28 | přečteno: 1197x
  • Další články autora

Ladislav Vencálek

Škoda, že se Kája nepral

10.7.2009 v 14:07 | Karma: 16,14

Ladislav Vencálek

Připijme jazzfestubrno

26.4.2009 v 19:32 | Karma: 7,97

Ladislav Vencálek

Naposledy spolu

26.4.2009 v 19:26 | Karma: 7,35

Ladislav Vencálek

Pohlednice z Vídně

19.4.2009 v 22:10 | Karma: 10,28