Dáma na rozcestí – a to nám to pěkně začíná

To ráno se moc nevydařilo. Lilo. Nabrala jsem zpoždění, ještě než jsem vyrazila.  Na nádraží jsem dorazila mokrá jako myš a pozdě. Na moje poměry.

Koupila jsem si jízdenku a vyhlížela kamarádku.  Do odjezdu vlaku zbývalo pět minut.  To bylo pozdě i na ni.  Konečně dorazila.  Vlak jsme stihly. Jen to od rána tak nějak drhlo. To to pěkně začíná….

Vlak uháněl na jih. Čekala nás trasa od Vyššího Brodu po Opatské stezce vzhůru, přes  Studánky do nejjižnějšího bodu České republiky. Pak dál podél  hranic, přes Horní a Dolní Dvořiště a  přespat někde mezi nimi.  Odhadem do 30ti kilometrů.  Další dny pak podél hranic na východ. Kam to půjde a jak to půjde. V ideálním případě do Znojma.

Ve vlaku jsme s kamarádkou probraly novinky.  Pořídila si nový lehký stan.  Pro dva.  Je moc hodná, nabídla mi ubytování v případě nouze.  Rozhodně jsem se nebránila.  Můj tarp  má hodně výhod, ale  teplo v něm není.  Klidně  se může stát, že v průběhu cesty  budu u kamarádky  prosit o ubytování.

Pořídila si i nové boty. V minulých letech si pokaždé  vyrobila puchýře  hned v prvních dnech cesty.  Tentokrát vsadila na opravdu  kvalitní značku. Chodila v nich týden po Šumavě.  Nic  nepodcenila. Tak uvidíme…

Přestávalo pršet. Ve vyšším Brodě bylo už jen zataženo. Tomu říkám klika!  Po cestě přes most kamarádka namířila turistickou hůlkou na hospůdku za řekou a  nekompromisně prohlásila: „ Tady se nasnídáme!“  Bylo brzy ráno, městečko spalo.  Námitky jsem si nechala pro sebe.  Zkušenost mě naučila v  těchto věcech kamarádce neodporovat.  Najde kavárnu i uprostřed lesa.

Městečko spalo, hospůdka  ne.  Patřila k vodáckému kempu a nabízela od rána možnost snídaně. Absolutní luxus! Tak takhle jsme naši cestu ještě nikdy nezačínaly.

Po snídani s výhledem na řeku jsme nahodily batohy a vyrazily. Brzy bylo znát, že  se v posledním  roce  pomyslné nůžky naší kondice začaly rozevírat. Zatímco v  době koronavirové sezony  ona  poctivě onemocněla, já  chodila běhat.  Uběhla jsem si  jen tak pro radost půlmaraton.  Tak uvidíme, jak to půjde …

Cestu na Opatskou stezku  jsme znaly,  povídaly si, nedávaly pozor, takže jsme  pochopitelně minuly odbočku. Zašly jsme si  asi  půl kilometru krásnou  kaštanovou alejí.  Žádná tragédie. Vrátily jsme se a pokračovaly podél vody vzhůru.

Pak přes rozcestí, kde jsme před lety šly při přechodu Šumavy. Vyrážely jsme tenkrát ze Železné Rudy,  do Německa přes Roklany, zpět do Čech podél  hranic a dál okolo Lipna na Maria Rast am Stein   a do Vyššího Brodu. To byl i důvod, proč jsme tam nyní začaly.

Nepršelo, bylo dusno, obloha zatažená. Stoupaly jsme k Martínkovské  rotě.  Šla jsem kolem ní  nedávno. Pokaždé mě ale překvapí , jak se v krásné krajině mezi lesy a loukami  tak najednou objeví  obrovské, nevzhledné , šedé budovy za rezavým plotem.  Vypadá to  jako obří kravín. Bývalá vojenská rota patří na Šumavě k těm novějším. Příliš nová na zbourání, příliš velká a příliš daleko na rozumné využití. Před lety tam zkoušeli nadšenci provozovat muzeum  Železné opony.  Jen chyběli  návštěvníci.

Bývalá vojenská rota Martínkov

Asfaltovou cestu do Studánek jsme znala. Až  na kopeček  nad městečkem je to pohoda.  Čím blíže do centra, tím hůře. Vietnamské obchody, plastoví  trpaslíci. Ani kostelíček a malý pivovar  dojem nezachrání. Uháněla bych pryč. Kamarádka ale hlásila, že potřebuje zkontrolovat nohy. Jako by se hlásil puchýř. V duchu jsem zaúpěla: “ Po osmi kilometrech?! To to pěkně začíná!“  Kamarádka si dokoupila náplast.  Má své zkušenosti.

Do nejjižnějšího bodu České republiky  je cesta jednoduchá,  zpátky mě to  ale stejnou trasou nelákalo.  Zvolila jsem  cestu podél hranic, ale na rakouské straně.

Nejjižnější bod ČR

Kamarádky si povzdychla a souhlasila. Znala mé o něco delší zkratky.  Už měla také svůj  první, nový, velký puchýř. Věděla jsem, že nechce umřít v cizině. Čekalo na nás  jen pár  kilometrů po rakouské straně.  Nic zvláštního.

Nic zvláštního, pokud bych na jedné z křižovatek  místo na jih nešla  na sever.  Ale skoro za to nemůžu. Ono se to stalo tak nějak samo… Šly jsme krásnou  cestou podél rybníků a ta se rozdělovala  na cestu  vysypanou písem (stezka pro koně) a cestu asfaltovou.  Pochopitelně jsem zamířila na tu krásnou  koňskou stezku a do lesa. Šly jsme, povídaly si a najednou  jsme zjistily, že se od hranic vzdalujeme. Kamarádku to nepotěšilo.  Měla už několik puchýřů. Nepotěšilo ji  ani moje ujišťování, že to zase není tak velká zacházka a že uvidíme aspoň  o jednu hezkou vesničku navíc.

Zhluboka se povzdechla a vyrazila vpřed.

Pomyslela jsem si: "To to pěkně začíná!"

Autor: Blanka Veltrubská | pondělí 15.11.2021 8:00 | karma článku: 12,52 | přečteno: 248x

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a sen

Bylo podzimní deštivé ráno. Čekalo na mne devět hodin ve vlaku, k východní hranici, na konec Bílých Karpat a začátek Javorníků.

30.1.2023 v 7:30 | Karma: 14,85 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - kořeny a křídla

Za nějaké dva, tři týdny se vrátím na konec Bílých Karpat, abych došla ještě o kousek dál. Tam, kde se mi bude další rok dobře začínat. Tak jsem si to plánovala. Myslím, že jsem tím Osud náramně pobavila.

23.1.2023 v 8:00 | Karma: 14,17 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a jsou i důležitější věci

Kdysi jsem četla, že Bílé Karpaty jsou hory pro začátečníky, hory ideální na výlety pro děti. Na tuhle hloupost jsem si pokaždé vzpomněla, když jsem lezla do zvláště výživného kopce.

16.1.2023 v 8:00 | Karma: 14,84 | Přečteno: 367x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a vyhrát v loterii

Jemné šimrání slunečních paprsků, vůně posekané trávy, zurčení vody, zpěv ptáků. Takhle nějak bych si představovala ráno v luxusním hotelu. K tomu moře a skvělou snídani.

9.1.2023 v 8:00 | Karma: 12,88 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ona

Blanka Veltrubská

Dáma na rozcestí - a každý jde, jak umí

Ráno nebylo po bouřce ani památky. Snad jen trocha polámaných větví. Vzduch po dešti voněl, slunce vstávalo a já s ním.

2.1.2023 v 8:00 | Karma: 15,58 | Přečteno: 359x | Diskuse| Ona

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Jsem dáma v nejlepším věku. Mám slušné vzdělání a zajištěné postavení. Zblázním se jen párkrát do roka. Třeba tak, že vyrazím na toulky - nejenom Šumavou.