Děkujeme za pochopení.
J75a77n 63A95n96d67r11l46e
mozna to bylo neprofesionalni, ale nas stredoskolsky ucitel matiky s nami chlastat chodil, praktikuje to dodnes a muj vztah k matematice to vzdy spise vylepsovalo, to byly a jsou uzasne debaty nad zejdlikem...
J21i15ř70í 82J30i83r47o51u78d24e53k
,,Učitel má být profesionál. Ale co to znamená?" Přidám jinou otázku. Je kantořina profesí, či ,,jenom" posláním
P22e51t23r 52L17u18k27e50š
Učitel profesionál? Jeden z našich pánů profesorů to shrnul do jednoduchého hesla: Komenský-Frištenský.
P47e93t29r 77B27r27o81d31s77k85ý
..... takový novodobý "Kantor ideál"! Netroufám si ani odhadovat, kolik učitelů v praxi může splňovat daná kritéria(?). Jsem však přesvědčen o tom, že by cca 40-50% opravdových profesionálů, z celkového pedagogického stavu, stačilo na to, aby rozmetalo INKLUZI na prach(!),- ....... což se ale, bohužel, nestalo
P91a39v22e27l 81C23h42m34e33l94í41k
Spíše než profesionalitu by měl mít učitel stále na paměti LIDSKOST - od té se vše odvíjí, obzvláště pak při práci s dětmi.
Děti se dokážou povznést nad případné odborné kiksy učitele, ale nikdy se nesmíří s jeho nespravedlností, povýšeností, netaktností, náladovostí, arogancí apod.
A jaký by učitel NEMĚL být? Vnitřně nevyrovnaný - odtud totiž pramení veškerá negativa, poznamenávající jeho práci, na která pak (mnohdy bohužel celoživotně) doplácejí nevinné, bezbranné děti.
V26e72r92o52n89i58k58a 16V23a26l31í12k35o21v35á 76Š47u63b84o92v58á
Úvaha o tom, proč ředitelé (včetně MŠ) raději zaměstnávají poslušné úředníky než tvořivé samorosty, bude příště. Díky.
J36a45r67o29s46l41a89v 27L25i42m30a
Vazena pani Veroniko Valíkova. Vase desatero je unikatni. Doufam ve vase nalezeni takoveho cloveka. Mel jsem mnoho ucitelu a mohu rici, zadny nevyhovoval ani v peti casti desatera.
Pochazim ze Zlina, kde skola byla jeste v rukou mesta. Jeste jsme nazyvali vse presne, jak za Marie Terezie. "Obecna" petitridka a potom "Mestanska", ktera nas dotlacila aspon do rozhodnuti, co se svym zivotem udelame.
Ucitele byli vybirani radou mesta a i financni odmeny byly dane mestem. Dulezitou skutecnosti ve Zline, bylo starostovani panem Batou (seniorem) a jeho snaha postavit skolstvi ihned za vedeni zavodu. Postaveni budov v modernim stylu predbehl trend republiky mnohokrat.
Tento zajem starosty prilakal osobnosti k ucitelke profesi se silnou ochotou pracovat ve vychove zaku. Vysledek byl videt. I tito ucitele nesplnovali vsech deset casti desatera, ale v mnoha castech je i prekracovali. Zde platila k ucinosti ucitele i kontrola jejich cinnosti, ale take kontrola zaku v oblasi chovani, jejich citeni pro studium a take k lasce k vlasti atd. Nazev techto cinitelu kontroly byl jednoduchy. Inspektor. A verte, to byla ta hybna paka jak pro ucitele a take pro zaka a jeho rodinu.
Touto poznamkou davam dik tem zlinskym "profesionalum" kteri mne ucily
V14e89r23o48n33i39k33a 82V75a27l81í25k95o49v90á 65Š46u49b47o38v79á
Děkuji.
M19i52r89o36s34l32a52v 27B67u87č96e82k
Dobré Desatero. Nicméně takový člověk neexistuje. Už pojem snaha,jest záludným - Snaha jest projev neschopnosti. Jistě, polehčující okolnost,nicméně pro Profesionála to není.Život a konání - to není o snaze ...
Profík?Je ten,který má prokazatelné výsledky. Docílil jich. Za dodržení atributů - Mravna, etiky a legality. Výsledný produkt? Zřejmě mladý člověk, (doma vlastní dítě). Drží identické rámce svého učitele. Může se s ním identifikovat. Má živý, hmotný vzor,v není pak samo. Nežije ve virtualitě ...
Aby profík prosíkem byl? Vzdělaný teoretik, který se konfrontuje s praxí. Ona ovlivňuje jeho a naopak. Profík si je vědom - ví, že nic neví. Pochybuje o sobě. Svou zdravou nejistotu mírní, neustálým vzděláváním se - Cosi, jako atestace. Čím více je oblíben?Jasný důkaz, že jde o amatéra. Je z toho zklamán a trápí se? Opět, zpětná vazba jeho slabošství s potvrzením. Spokojený profík s naplněním? Jednoduché a logické - Když jeho opečovávaný produkt úspěšně prostupuje trhem. Ze studenta jsou vykřesávány obrysy. Slušného a vzdělaného člověka. Samostatně myslí, je teoreticky slušně vybaven. Zbývá mu to poslední - Použít to v praxi ,ovlivnit a nabalit na sebe ty další . Prokázat se výsledcky ....
Jak říkám - Takový ideální člověk neexistuje. Jde o nekonečný a bolestivý proces. Ne zřídka s úskalím. Právě ten dospělý, je pohlcen sám sebou. Je přece profík a nikdo si toho ještě nepovšiml. Ba,ani neocenil. Opět jednoduché - Může jít do praxe. Klasika,nejde ...
M26i40r53k30a 70P78a54n74t52l77í77k14o50v94á
Dobrý učitel by měl dokázat "být nad věcí" - a nesnižovat se k malichernostem. A měl by umět rozpoznat nadání a schopnost žáka, které jsou i často skryty. )Báseň Jedna lomená jednou ze sbírky Květ šípkový od Petra Křičky.
V47e32r22o97n16i79k65a 17V39a83l41í95k52o56v67á 59Š95u39b96o78v91á
Děkuji.
- Počet článků 462
- Celková karma 28,10
- Průměrná čtenost 1669x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky