- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
mozna to bylo neprofesionalni, ale nas stredoskolsky ucitel matiky s nami chlastat chodil, praktikuje to dodnes a muj vztah k matematice to vzdy spise vylepsovalo, to byly a jsou uzasne debaty nad zejdlikem...
,,Učitel má být profesionál. Ale co to znamená?" Přidám jinou otázku. Je kantořina profesí, či ,,jenom" posláním
Učitel profesionál? Jeden z našich pánů profesorů to shrnul do jednoduchého hesla: Komenský-Frištenský.
..... takový novodobý "Kantor ideál"! Netroufám si ani odhadovat, kolik učitelů v praxi může splňovat daná kritéria(?). Jsem však přesvědčen o tom, že by cca 40-50% opravdových profesionálů, z celkového pedagogického stavu, stačilo na to, aby rozmetalo INKLUZI na prach(!),- ....... což se ale, bohužel, nestalo
Spíše než profesionalitu by měl mít učitel stále na paměti LIDSKOST - od té se vše odvíjí, obzvláště pak při práci s dětmi.
Děti se dokážou povznést nad případné odborné kiksy učitele, ale nikdy se nesmíří s jeho nespravedlností, povýšeností, netaktností, náladovostí, arogancí apod.
A jaký by učitel NEMĚL být? Vnitřně nevyrovnaný - odtud totiž pramení veškerá negativa, poznamenávající jeho práci, na která pak (mnohdy bohužel celoživotně) doplácejí nevinné, bezbranné děti.
Úvaha o tom, proč ředitelé (včetně MŠ) raději zaměstnávají poslušné úředníky než tvořivé samorosty, bude příště. Díky.
Vazena pani Veroniko Valíkova. Vase desatero je unikatni. Doufam ve vase nalezeni takoveho cloveka. Mel jsem mnoho ucitelu a mohu rici, zadny nevyhovoval ani v peti casti desatera.
Pochazim ze Zlina, kde skola byla jeste v rukou mesta. Jeste jsme nazyvali vse presne, jak za Marie Terezie. "Obecna" petitridka a potom "Mestanska", ktera nas dotlacila aspon do rozhodnuti, co se svym zivotem udelame.
Ucitele byli vybirani radou mesta a i financni odmeny byly dane mestem. Dulezitou skutecnosti ve Zline, bylo starostovani panem Batou (seniorem) a jeho snaha postavit skolstvi ihned za vedeni zavodu. Postaveni budov v modernim stylu predbehl trend republiky mnohokrat.
Tento zajem starosty prilakal osobnosti k ucitelke profesi se silnou ochotou pracovat ve vychove zaku. Vysledek byl videt. I tito ucitele nesplnovali vsech deset casti desatera, ale v mnoha castech je i prekracovali. Zde platila k ucinosti ucitele i kontrola jejich cinnosti, ale take kontrola zaku v oblasi chovani, jejich citeni pro studium a take k lasce k vlasti atd. Nazev techto cinitelu kontroly byl jednoduchy. Inspektor. A verte, to byla ta hybna paka jak pro ucitele a take pro zaka a jeho rodinu.
Touto poznamkou davam dik tem zlinskym "profesionalum" kteri mne ucily
Děkuji.
Dobré Desatero. Nicméně takový člověk neexistuje. Už pojem snaha,jest záludným - Snaha jest projev neschopnosti. Jistě, polehčující okolnost,nicméně pro Profesionála to není.Život a konání - to není o snaze ...
Profík?Je ten,který má prokazatelné výsledky. Docílil jich. Za dodržení atributů - Mravna, etiky a legality. Výsledný produkt? Zřejmě mladý člověk, (doma vlastní dítě). Drží identické rámce svého učitele. Může se s ním identifikovat. Má živý, hmotný vzor,v není pak samo. Nežije ve virtualitě ...
Aby profík prosíkem byl? Vzdělaný teoretik, který se konfrontuje s praxí. Ona ovlivňuje jeho a naopak. Profík si je vědom - ví, že nic neví. Pochybuje o sobě. Svou zdravou nejistotu mírní, neustálým vzděláváním se - Cosi, jako atestace. Čím více je oblíben?Jasný důkaz, že jde o amatéra. Je z toho zklamán a trápí se? Opět, zpětná vazba jeho slabošství s potvrzením. Spokojený profík s naplněním? Jednoduché a logické - Když jeho opečovávaný produkt úspěšně prostupuje trhem. Ze studenta jsou vykřesávány obrysy. Slušného a vzdělaného člověka. Samostatně myslí, je teoreticky slušně vybaven. Zbývá mu to poslední - Použít to v praxi ,ovlivnit a nabalit na sebe ty další . Prokázat se výsledcky ....
Jak říkám - Takový ideální člověk neexistuje. Jde o nekonečný a bolestivý proces. Ne zřídka s úskalím. Právě ten dospělý, je pohlcen sám sebou. Je přece profík a nikdo si toho ještě nepovšiml. Ba,ani neocenil. Opět jednoduché - Může jít do praxe. Klasika,nejde ...
Dobrý učitel by měl dokázat "být nad věcí" - a nesnižovat se k malichernostem. A měl by umět rozpoznat nadání a schopnost žáka, které jsou i často skryty. )Báseň Jedna lomená jednou ze sbírky Květ šípkový od Petra Křičky.
Děkuji.