Projekt Šikana
„Když slyším slovo projekt, sahám po revolveru,“ parafrázoval před lety kamarád, vysokoškolský učitel, známý výrok nacistického pohlavára. Tenkrát jsem nechápala – na středních školách bylo projektové vyučování v plenkách, opíralo se o individuální nasazení učitelů a poskytovalo možnost vymýšlet i realizovat mnoho nových, zajímavých věcí.
Dnes už rozumím. Z projektů se během let stala „instituce“, úkol, který je třeba splnit a vykázat - něco jako lampionový průvod a malování Aurory v dobách našeho dospívání.
Přesto projektové vyučování nezavrhuji. I Jan Amos Komenský tvořil své reformy na bázi nápadů, které sám realizoval. Jen by možná měl zajít na návštěvu do českých škol a připomenout ředitelům, že projekty mají vyrůstat zdola, ze zájmů a schopností učitelů, nikoli být nadirigovány shůry. A že povinný celoškolní projekt má stejný potenciál jako povinná celoškolní úcta a láska (o povinném sexu ani nemluvím)...
Loni v září jsem po dlouhé projektové abstinenci měla konečně zase jednou projektový nápad. Navrhla jsem, aby naše škola spustila projekt o šikaně. Respektive o podhoubí a příčinách, z nichž šikana vyrůstá, o jejích projevech i způsobech obrany proti ní.
Mnoho lidí se domnívá, že šikana je nějaký strašidelný jev, který se vyskytuje pouze v narušených kolektivech, především u dětí, a vyžaduje si péči odborníků všeho druhu. Opak je pravdou. Různé formy šikany s vykytují prakticky všude – ve školách, v pracovních kolektivech vzdělaných lidí, v zájmových skupinách… Slyšela jsem o šikaně lékařů v prestižní porodnici. Zažila jsem šikanu v nemocničním pokoji i v zaměstnání. Četla jsem o šikaně výjimečných a invenčních jedinců…
Začíná to už v dětství. Tři kamarádky se sejdou na pokoji a jedna zůstane sama. Většinou to obrečí, někdy odstůně. S dospíváním přichází složitější vztahy ve třídě; kolektiv má často tendenci vyčleňovat na okraj určité jedince - handicapované, odlišné i ty s mimořádnými schopnostmi. Ostatně, kolik umělců, vynálezců a reformátorů se muselo v životě poprat s nepochopením a odvržením. Mnohdy měly projevy veřejnosti jasné projevy šikany.
Při úvahách o možném projektu jsem tedy vycházela z předpokladu, že zárodky šikany jsou potenciálně přítomny v našem každodenním životě. Zvolila jsem několik klíčových slov: LHOSTEJNOST - NEPOCHOPENÍ - VÝSMĚCH - OSTRAKISMUS - ŠIKANA.
A zde jsou možnosti či cesty pro učitele, skupiny, obory:
1. MOŽNOST (pro všechny předměty): Najděme v různých oborech lidi, kteří viděli dále a byli za to (či v souvislosti s tím) ostrakizováni, vyčleněni, sešikanováni. Pojmenujme příčiny a důsledky (co viděli, objevili či hlásali; jak to přijala veřejnost; kdo a proč je likvidoval).
SÓKRATÉS - bořil falešné autority a učil mladé lidi přemýšlet.
SV. VOJTĚCH - vystupoval proti falešné morálce a dvojakosti v církvi.
Ignác Filip SEMMELWEIS - objevil horečku omladnic.
Alan TURING - pravděpodobně sestrojil první počítač.
Karel Havlíček BOROVSKÝ - kritizoval přerušení cesty k demokracii.
T. G. MASARYK - likvidoval falešné národních iluze.
Karel ČAPEK - pojmenoval rozdělování společnosti v pretotalitním období.
W. CHURCHILL - jako jeden z prvních rozpoznal znaky nových totalitních režimů.
Příkladem, respektive výsledkem organizované a vyhraněné šikany jsou potom projevy jakékoli totality, která drsně potírá a likviduje své oponenty - nacismus i komunismus měly mnoho prostředků, jak ovládat kolektivní vědomí (počínaje demagogickou propagandou a konče strachem z táborů a trestů smrti)
2. MOŽNOST (ČJL, případně jazyky): Hledejme znaky ostrakismu a šikany v literatuře a ve filmu:
Bible (Josef a jeho bratři; Kristus na Veliký pátek)
Báje o Orfeovi
W. Shakespeare: Kupec benátský
S. King: Carrie;
F. S. Fitzgerald: Berenika stříhá vlasy
I. B. Singer: Silní (Světnice, kde otec soudil)
J. Irving: Modlitba za Owena Meanyho
CH. Dickens: David Copperfield
CH. Bronteová: Jana Eyrová
H. Ibsen: Nepřítel lidu
B. Němcová: Divá Bára
J. Rowlingová: Harry Potter
E. Hunter: Džungle před tabulí
filmy: Kód Enigma
Králova řeč
Vlna
3. MOŽNOST (ZSV, OV, psychologie): Pojmenujme příčiny a projevy školní a pracovní šikany (mobbing, bossing)
4. MOŽNOST (dramatická výchova, OV, ČJL): Ztvárněme divadelními prostředky konkrétní projevy ostrakismu a šikany.
5. MOŽNOST (IVT): Hledejme příklady a typy internetové šikany
6. MOŽNOST (biologie): Sledujme chování živočišných druhů k jedincům s odlišnými dispozicemi (Bílé vrány, černé labutě...)
7. MOŽNOST: Stanfordský experiment…
A co by mělo být cílem projektu?
Pochopení a přijetí faktu, že jedinci, kteří se jakýmkoli způsobem odlišují od zbytku společnosti, kteří vykazují různé znaky „jinosti“ a nepřizpůsobivosti, nejsou pro ostatní hrozbou. Mnohdy dokážou rozkrýt a pojmenovat problémy, otevřít nové cesty a posunout vývoj lidského druhu. Stejnost a nehybnost může fungovat pouze ve smrti a v totalitních strukturách.
A jakkoli jsou demokracie i řízení úspěšných struktur založeny na majoritě názorů a společenském konsenzu, je zdravé naslouchat hlasu „jiných“ a vnímat jejich podněty. Už mnohokrát právě potenciální i faktické oběti ostrakismu a šikany zachránily svět před velkými problémy.
Posilování kolektivního vědomí se však opět stává prioritou českého školství. A to mě trochu děsí…
PS: Možná by vás zajímalo, jak vypadal náš letošní celoškolní projekt :) ... inu, šikanou se nezabýval.
Tak třeba příští rok…
Veronika Valíková Šubová
Ruskou hlásnou troubou můžeš být už zítra třeba i ty
Ve vyhrocené diskusi o válce a míru přirovnala Alena Schillerová Markétu Pekarovou Adamovou k Marje Zacharovové, mluvčí ruského ministra zahraničí. A premiér Fiala žádá omluvu.
Veronika Valíková Šubová
Veřejnost má právo znát fakta o zásahu na FF UK i motivech pachatele
Hlavně si od nikoho nenechte namluvit, že nám ohled na oběti střelce z Palachova náměstí brání zjišťovat si informace a chtít po policii i politicích, aby byl případ co nejdříve objasněn a veřejnost dostatečně informována.
Veronika Valíková Šubová
Havel, Klaus, Zeman, Pavel a projevy o šťastných zítřcích
Tři první polistopadoví prezidenti byli výrazné osobnosti, s nimiž nemusel každý vždy a ve všem souhlasit, ale celému národu bylo většinou naprosto jasné, jaký vztah zaujímá úřadující hlava státu k zásadním problémům naší země.
Veronika Valíková Šubová
Jáchym
Letos mám ještě jeden restík. Zatímco mé Kristýnce bylo v listopadu pětadvacet, mému Jáchymovi bylo v srpnu třicet. Trochu jsme se poškorpili, ale poslední dny snad přinesly klid po bouři. Oba jsme hodně tvrdohlaví.
Veronika Valíková Šubová
Typologie urážek v diskusích a na blogu
Slepice, sebestředný primitiv, soudružka učitelka, Putinova dívka, udavačka ... jen malá ochutnávka laskavostí, které se tady na mě snesly v posledním týdnu. Většinu z nich admini smazali. Ale ty urážky si zaslouží roztřídit.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Hasiči při pálení čarodějnic zasahovali u dvacítky požárů, často zbytečně
Na mnoha místech Česka se během včerejšího posledního dubnového večera rozhořely ohně při tradičním...
VIDEO: V jižní Číně se propadla dálnice, o život přišlo nejméně 19 lidí
Nejméně devatenáct lidí zahynulo při propadu části dálnice na jihu Číny. Informovala o tom místní...
Bitva o Kolumbijskou univerzitu. Policie udeřila na zabarikádované studenty
Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...
Úprava pravidel čištění odpadních vod v EU bude mít zřejmě vliv na cenu léků
Na čištění městských odpadních vod by se od roku 2045 měly podílet největší znečišťovatelé, tedy...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 461
- Celková karma 25,74
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky