Ach, zase to hodnocení
V tu danou chvíli tomu zcela jistě neříkáme hodnocení a stejně tak nemáme vytvořen nějaký způsob, stanovené škály, kritéria. Hodnotíme pocitově, leckdy podle nálady, aktuálního rozpoložení či chuti. Hodnotíme délku šatů, barvy, jídlo v restauraci, kamarádovo kolo či klidně počasí…
Jinak tomu musí být ve škole, pokud jako učitel hodnotím práci žáka. Tam naopak musí jít sympatie, nálada a další subjektivita hodně do pozadí a já potřebuji objektivní kritéria. O hodnocení se poslední dobou hodně mluví, někdy až moc. Nezbytným se stalo používání tzv. hodnocení formativního, jehož základním principem je poskytování přesné nezraňující zpětné vazby důležité pro orientaci žáka i učitele, stejně tak důležité pro případné korekce vzdělávací cesty.
Musím ovšem zdůraznit dvě věci. Zaprvé efekt formativního hodnocení se naplno projeví pouze při správném a dlouhodobém používání, v procesu začínajícím stanovením cílů, k nim směřujících metod a způsobu práce. I sám ministr školství vysílá veřejnosti nesprávné signály tím, že klade rovnítko mezi formativní a slovní hodnocení. To lze jistě napravit, rád se k problému v jiném blogu vrátím. Je zde druhé ale, zásadnější.
Důležitý úředník MŠMT mající na starosti základní vzdělávání v polovině března řekl, že hodnocení žáka známkami deformuje jeho vztah k učení a že prosazuje jeho odstranění. Nechci se bavit o excesech špatného hodnocení, neprávem stanovených známek, bavím se o samotné motivaci tohoto tvrzení.
Kdy a komu vadí hodnocení a vůbec zpětná vazba na práci žáků? Tehdy, kdy pravdivě nastaví zrcadlo výsledkům, píli či ochotě na sobě pracovat, často vůbec něco v procesu učení aktivně dělat. Souhlasím, že hodnocení nesmí být nespravedlivé a nesmí ublížit. Jenže co v případě, kdy neubližuje hodnocení, ale postoj samotného žáka, mnohdy i rodiče? Pokud totiž hodnocení pojmenuje a je lhostejné zda číslem nebo slovy, že v tomto konkrétním případě jde o obyčejnou lenost, projevovanou nechuť, podcenění přístupu k přípravě – potom není na vině mechanismus hodnocení, že se žák cítí ve stresu.
Prosím neobjevujte Ameriku v tom, že budeme hodnotit práci žáka z více úhlů pohledu, všechno se mu samozřejmě nemusí vždy dařit. Jenže zkušená elementaristka již desetiletí zná a používá dílčí hodnocení pro čtení, psaní, opis, přepis, diktát a celkové hodnocení žáka z něj citlivě skládá..
Co na závěr? Hodnocení musí být hlavně autentické a otevřeně sdělující pravdu o postupu žáka na cestě ke vzdělávacím cílům. Zbavme se představy, že formativní přístup znamená nesdělování nepříjemných věcí nebo jejich balení do „růžových krabiček s mašlí“. Bavme se o tom, jakou slovní zásobou to dělat. Bavme se o tom, že zároveň se sdělením o konkrétním dílčím neúspěchu nabídneme jako učitelé cesty k jeho řešení a otevřeně deklarujme, že tou nejdůležitější částí cesty je žákovo úsilí a poctivá práce. Pokud bylo podceněno čtení, nebude reálné spočítat slovní úlohu a jakékoli další debaty jsou zbytečné. Pokud bylo podceněno psaní, nebude pro žáka reálné zachytit jeho vlastní myšlenky a bude odkázán pouze na jiné zdroje informací. Pokud bylo podceněno to zásadní, totiž že učení není libovolně probíhající bezenergetický výlet, nikdy se nám nebude jeho hodnocení líbit.
Václav Trojan
Michelangelovo řemeslo
Kde se bere v některých lidech ta drzost tvrdit, že učňovské obory nemají budoucnost? Kdo z těch, kteří se tak hlasitě otírají o prospěšnost a životaschopnost učňovských oborů nikdy nepotřeboval poctivého a pracovitého řemeslníka?
Václav Trojan
Cena vlastního dítěte
Pokud je pro některou dnešní mámu její dítě přítěží a nechce mu věnovat svůj čas, je něco hodně špatně...
Václav Trojan
Já chci, já chci, já chci…
Nechce se ani věřit, jakou hysterii vyvolaly nedávné přijímací zkoušky na střední školy a k jakým závěrům se mnozí komentátoři dostali.
Václav Trojan
Konečně to někdo povolaný řekl nahlas
Nedávná práva NKÚ naplno pojmenovala to, co se nerado slyší. Nejen ve vzdělávání se peníze házejí vidlemi z okna.
Václav Trojan
Krása klidného čtení
V rakouské horské vesnici obklopené horami se zbytky sněhu mne během blížícího se večera napadá, zdali dnešní děti budou umět v klidu a se skutečným porozuměním číst delší text.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Vláda nedodrží Fialovy sliby, bojí se lékaři. Hrozí dalšími protesty
Zástupci zdravotnických odborů a lékařů se obávají, že vláda nedodrží sliby, které jim v listopadu...
Opilý muž vrhal po lidech v supermarketu pomeranče, na strážníka hodil botu
Pod palbou pomerančů se ocitli zákazníci brněnského supermarketu. Ovocnou spoušť měl na svědomí muž...
Za Třincem havarovalo osm aut, včetně nákladních. Provoz na Slovensko stojí
U Bystřice na Frýdecko-Místecku došlo v pondělí odpoledne k hromadné dopravní nehodě. Podle hasičů...
Místo na gymnázia chce resort děti posílat na lycea. Není jich ale dost
S poptávkou po všeobecném vzdělání by gymnáziím mohla ulevit lycea. Ministerstvo školství...
Ciholový byt 1 KK
Kyjovice, okres Znojmo
2 390 000 Kč
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 489x