Ach, zase to hodnocení

Život plyne na můj vkus hodně rychle, přesto neuplyne snad ani hodina, abychom něco nebo někoho nehodnotili.

V tu danou chvíli tomu zcela jistě neříkáme hodnocení a stejně tak nemáme vytvořen nějaký způsob, stanovené škály, kritéria. Hodnotíme pocitově, leckdy podle nálady, aktuálního rozpoložení či chuti. Hodnotíme délku šatů, barvy, jídlo v restauraci, kamarádovo kolo či klidně počasí…

Jinak tomu musí být ve škole, pokud jako učitel hodnotím práci žáka. Tam naopak musí jít sympatie, nálada a další subjektivita hodně do pozadí a já potřebuji objektivní kritéria. O hodnocení se poslední dobou hodně mluví, někdy až moc. Nezbytným se stalo používání tzv. hodnocení formativního, jehož základním principem je poskytování přesné nezraňující zpětné vazby důležité pro orientaci žáka i učitele, stejně tak důležité pro případné korekce vzdělávací cesty.

Musím ovšem zdůraznit dvě věci. Zaprvé efekt formativního hodnocení se naplno projeví pouze při správném a dlouhodobém používání, v procesu začínajícím stanovením cílů, k nim směřujících metod a způsobu práce. I sám ministr školství vysílá veřejnosti nesprávné signály tím, že klade rovnítko mezi formativní a slovní hodnocení. To lze jistě napravit, rád se k problému v jiném blogu vrátím. Je zde druhé ale, zásadnější.

Důležitý úředník MŠMT mající na starosti základní vzdělávání v polovině března řekl, že hodnocení žáka známkami deformuje jeho vztah k učení a že prosazuje jeho odstranění. Nechci se bavit o excesech špatného hodnocení, neprávem stanovených známek, bavím se o samotné motivaci tohoto tvrzení.

Kdy a komu  vadí hodnocení a vůbec zpětná vazba na práci žáků? Tehdy, kdy pravdivě nastaví zrcadlo výsledkům, píli či ochotě na sobě pracovat, často vůbec něco v procesu učení aktivně dělat. Souhlasím, že hodnocení nesmí být nespravedlivé a nesmí ublížit. Jenže co v případě, kdy neubližuje hodnocení, ale postoj samotného žáka, mnohdy i rodiče? Pokud totiž hodnocení pojmenuje a je lhostejné zda číslem nebo slovy, že v tomto konkrétním případě jde o obyčejnou lenost, projevovanou nechuť, podcenění přístupu k přípravě – potom není na vině mechanismus hodnocení, že se žák cítí ve stresu.

Prosím neobjevujte Ameriku v tom, že budeme hodnotit práci žáka z více úhlů pohledu, všechno se mu samozřejmě nemusí vždy dařit. Jenže zkušená elementaristka již desetiletí zná a používá dílčí hodnocení pro čtení, psaní, opis, přepis, diktát a celkové hodnocení žáka z něj citlivě skládá..

Co na závěr? Hodnocení musí být hlavně autentické a otevřeně sdělující pravdu o postupu žáka na cestě ke vzdělávacím cílům. Zbavme se představy, že formativní přístup znamená nesdělování nepříjemných věcí nebo jejich balení do „růžových krabiček s mašlí“. Bavme se o tom, jakou slovní zásobou to dělat. Bavme se o tom, že zároveň se sdělením o konkrétním dílčím neúspěchu nabídneme jako učitelé cesty k jeho řešení a otevřeně deklarujme, že tou nejdůležitější částí cesty je žákovo úsilí a poctivá práce. Pokud bylo podceněno čtení, nebude reálné spočítat slovní úlohu a jakékoli další debaty jsou zbytečné. Pokud bylo podceněno psaní, nebude pro žáka reálné zachytit jeho vlastní myšlenky a bude odkázán pouze na jiné zdroje informací. Pokud bylo podceněno to zásadní, totiž že učení není libovolně probíhající bezenergetický výlet, nikdy se nám nebude jeho hodnocení líbit.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Trojan | úterý 4.4.2023 5:55 | karma článku: 11,52 | přečteno: 328x
  • Další články autora

Václav Trojan

Michelangelovo řemeslo

3.10.2023 v 5:55 | Karma: 13,29

Václav Trojan

Cena vlastního dítěte

23.5.2023 v 5:55 | Karma: 21,81

Václav Trojan

Já chci, já chci, já chci…

16.5.2023 v 5:55 | Karma: 32,89

Václav Trojan

Krása klidného čtení

28.3.2023 v 5:55 | Karma: 10,45