jen za 49  Kč / 1. měsíc

Sláva i bláto Visegrádu

Roztál sníh a jako každý rok, mne začaly svrbět jisté části těla. Především chodidla, protože ta jsou pro cyklistu nejdůležitější.

A tak jsem začal přemítat o tom, co jsem ještě v té naší krásné střední Evropě neprojel, když tu blesklo mi hlavou, že v Maďarsku jsi přeci nejednou cestou do hlubin této země projížděl krásným údolím Dunaje, kde se z břehů vzpínají hustě zalesněné kopce, které slibují, že si tam cyklista udělá to svoje.

Inu zbuntoval jsem tedy i mé dva kamarády, kteří přislíbili účast, zvláště když jsem jim vylíčil tento trip v těch nejhezčích barvách a pak už jsem jen udělal ubytko, zakoupil lupeny na vlak a nastal den D.

Krása střední Evropy nespočívá jen v jejích památkách, městech a přírodě, ale i v tom, že člověk ráno před pátou vleze v Šumperku do vláčku. A ten ho po dvou hoďkách a něco vyplivne v Brně, kde si dá kafe před nádrem, kde mají dobré cappuccino a pak vleze do rychlíku Praha – Budapešť a před dvanáctou ho to zase vyplivne v Nagymarosi.

Tedy i nás tři tam vlak zanechal a odjel dál do Panonie a my se vydali k přívozu, který tam jezdí přes Dunaj mezi oběma břehy. A samozřejmě jako každý převozník si i tento žádá, aby mu duše cyklistů zaplatily a tak jsme si v kase koupili lístek, nalodili se a přívoz se vydal na plavbu.

Motor vrněl a loď se mírně pohupovala a víry v Dunaji tančily okolo a bylo to krásné i když spadnout bych tam nechtěl, protože by mě takový vír vcucl do sebe a vycucl by mě až někde ve své deltě a to bych si na kole moc nezajezdil. Ale už je tady druhý břeh a cyklistické družstvo ho bere ztečí, jako při operaci Overlord, ale vzápětí se zakopává, protože z první maďarské hospody na cestě to náramně voní.

A tak si dáváme někdo halászlé, někdo rybu a já palačinky s ovocem a poté, co platíme vyrážíme vstříc zeleným kopcům tam nad námi. Projíždíme Nagymarosem podle navigace a cesta začíná mizet pod stromy a zdvíhá se nahoru.

Míjíme krásný vodopád, kde se zastavuji a mezi stromy prosvítají vrcholy kopců a tak se také zastavuji a pak se zastavuji u kamenného útvaru a když se dávám opět do pohybu zjišťuji, že kamarádi mezitím ujeli a my bychom ale měli jet úplně jinudy, jak mi říká navigačka a tak si říkám Inšallah, vypínám ji a vydávám se jinou cestou za nimi.

Když je dojíždím domlouváme se, že trasu tedy budeme tvořit průběžně, salam alejkum a tak stoupáme po cestě, která se kroutí pořád vzhůru. Pod plášti našich horských kol ubíhá asfaltečka a občas se proti nám mihnou maďarští kolaři na silničkách a tak se zdravíme a jedeme vzhůru.

Najednou se nad námi rozestoupí zelená obloha korun stromů a my jsme na planině, kde se za plotem pasou koně a tak mi celá scenérie připomíná mé milované Rumunsko, z čehož si Kočís s Himselfem, jak se nazýváme podle přezdívek dělají prdel. Tedy legraci, aby si někdo nemyslel, že mluvím sprostě!

A to zcela zaslouženě, protože Rumunsko vidívám v krajině poměrně často a tak to samozřejmě pokaždé sděluji svému okolí. Jako i teď a abych nezapomněl, já jsem Šunes. Což je cigánsky, poslouchej.

Díváme se tedy v „Rumunsku“ do mapy a napadá nás, že to vezmeme touhle cestou do džungle a pak na hrad. Protože dominanta Visegrádského hradu je nepřehlédnutelná a tyčí se nad Dunajem jako hnízdo, kam snáší svá vejce bájný pták Noh.

A tak jeden za druhým vjíždíme do lesních cest, které jsou tvořeny na rozdíl od předcházejícího asfaltu pro změnu zase blátem. A taky jak je zvykem, cesta jde nahoru a dolů a tak pořád dokola, což uondá dříve nebo později každého. A tak jdeme na to, prověříme své schopnosti fyzické i psychické a za chvíli jsme pokryti blátem od hlavy až k patě, což by nás v případě přemnožení komárů bezpečně před tímto hmyzem uchránilo, ale ten se ještě nevylíhl, tudíž visegrádskému blátu lajeme.

A jedeme a jedeme, když vtom, objeví se na lesní cestě, která je hluboko v tamních teplomilných lesích kůň bez jezdce. Zastaví se, my také a děláme mu na úzké lesní cestě místo a dáváme mu tak přednost a on kolem nás majestátně prochází. Asi zdrhl majiteli z té „rumunské“ pastviny a my opět nasedáme na kola a jedeme podle navigace.

A ta nás najednou vede velmi podivně, počíná ukazovat ryze fantazijní trasy, jakoby ji očaroval sám Dědul maďárul a my zjišťujeme, že jsme měli odbočit předtím úplně jinam a tak raději namísto doživotního ježdění podle momentální nálady navigačky se vracíme a ta se najednou rozpomíná a vede nás správně.

Přijíždíme na místo ukryté pod lesními velikány a čekáme, že se odněkud vynoří Frodo Pytlík, ale přes cestu přebíhá jen zvědavá srna a tak pojíme něco tyčinek a popijeme ionťáků a zase sedláme naše bajky a tentokrát je to kopeček hodně svižný a hodně blátivý.

Ale prý tam za chvíli budeme a tak si naposledy tento den zatlačíme kola a zatneme zuby a vyjíždíme na louku a dole pod ní je cesta, která nás vede na hrad. Vjíždíme do brány, kupujeme si lístky a procházíme hrad zvenčí i zevnitř a kocháme se dech beroucími výhledy z ochozu pod hradem.

Tam dole na Dunaji jezdí malé lodičky a po březích zase malá autíčka a tak si člověk připadá, jakoby byl v hračkářství a o bleškách lidí ani nemluvě. Tak vysoko je hrad na skále a my vidíme i zlověstnou hradbu protějších vrchů, kam se chystáme zítra.

Když ukazuji v dálce vrcholy, které budeme dobývat zítra, pozoruji na Kočísovi s Himselfem jistou pokleslost ducha, ale pozvedávám je na něm, že zítra to bude brnkačka a oni mi odpovídají, že jako obvykle v takovém případě lžu, což je pravda a tak se zábava na ochozu Visegrádského hradu nese ve veselé rovině a pak to balíme, protože je žíža a ta se musí zahnat. A to bahnem, protože je třeba pozvednout morálku.

A tak dole kousek od přívozu zastavujeme v putyce se slibným slovem gulyás v názvu a protože máme čtyřicet minut do vyplutí trajektu zobneme pivečko a Unicum a tělem se rozhostí klid a mír.

A pak se opět vydáváme na plavbu, ale už zůstáváme na břehu, kde zastavuje vláček, protože Šunes není blbej a dobře to naplánoval, abychom na odjezdu nemuseli řešit jak přes Dunaj.

Přijíždíme do ubytka, které je vysoko nad řekou a paní majitelka nám přináší přistýlku pro Himselfa a nic za to nechce, takže ten to má zadara a sjíždíme zase dolů a vyhledáváme nějakou dobrou hospodu, což se nám daří záhy, protože na dobré hospody máme čuch a tak si dáváme dobré jídlo a dobré pivečko a protože jsme na nábřeží tak slyšíme jak šplouchá Dunaj a náramně si medíme.

Tak ještě jedno a vyjedeme zase nahoru a jde se do betle.

Zítra nás čeká jiná zábava.

Těch dnešních petačtyřicet kilásků a sedm set výškových metrů bylo jen kočkování!

Šumperk

Autor: Miroslav Václavek | úterý 7.5.2024 17:00 | karma článku: 10,37 | přečteno: 234x

Miroslav Václavek

ANO, vajíčko z kterého se vylíhlo hnědé kuřátko

Majitel hnutí ANO, pan Andrej Babiš se konečně odhodlal ke svému politickému coming outu a strhl si masku demokrata s liberální tváří.

11.7.2024 v 17:00 | Karma: 40,28 | Přečteno: 3885x | Diskuse | Politika

Miroslav Václavek

Neříkejte nám pane Fialo, že je všechno v pořádku!

Ano, na první pohled se zdá, že vláda Petra Fialy vykazuje profesionální výsledky. Inflace je těsně nad dvěma procenty, nezaměstnanost klesá ke třem procentům.

20.6.2024 v 17:00 | Karma: 34,22 | Přečteno: 4875x | Diskuse | Politika

Miroslav Václavek

Liebengrad, příběh lásky těch, kteří se měli nenávidět

Liebengrad, to je název mé nové knihy, na které ještě pracuji. Její název je složen z německého liebe, tedy láska a grad jako Stalingrad a jak již název evokuje, odehrává se v Rusku.

29.5.2024 v 17:00 | Karma: 8,87 | Přečteno: 282x | Diskuse | Poezie a próza

Poslední ostrovy svobody

Svoboda je základní stavební kámen člověka. Je to způsob života, ke kterému byl stvořen a ke kterému ho vede jeho přirozenost a umožňuje mu být šťastný.

22.5.2024 v 17:00 | Karma: 14,15 | Přečteno: 434x | Diskuse | Cestování

Miroslav Václavek

Potkali jsme pořádnou svini...

Tedy, abych to upřesnil, potkali jsme pořádnou bachyni. Ale abych nepředbíhal, protože teprve vstáváme a oknem se dere dovnitř maďarské slunce.

9.5.2024 v 18:00 | Karma: 10,42 | Přečteno: 606x | Diskuse | Cestování

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - OLOMOUC (A12493)