jen za 49  Kč / 1. měsíc

Poslední ostrovy svobody

Svoboda je základní stavební kámen člověka. Je to způsob života, ke kterému byl stvořen a ke kterému ho vede jeho přirozenost a umožňuje mu být šťastný.

A protože svobody v našem byť demokraticky liberálním, ale přetechnizovaném světě ubývá, je třeba se čas od času za ní vydávat sám. Jako kdysi vyráželi muži s neklidem v srdci na širý oceán, protože někde tam je ostrov, kde to všechno leží.

Tato touha s námi zůstala i nadále a čím více je dokonalejší svět, který nás obklopuje, tím začíná být mnohdy otravnější. Někomu to třeba i tak vyhovuje, že svůj život proleží na gauči a pronadává v hospodě, ale mě tedy rozhodně ne.

A tak občas se podívám do mapy a tam uvidím nějaké hory. A tak jsem se do ní v zimě podíval a zjistil jsem, že ten zelený flek na ní se jmenuje Gorczański Park Narodowy a že mu vévodí nejvyšší hora Turbacz a když jsem zjistil, že nahoru vede cyklotrasa, kostky byly vrženy.

I když, samozřejmě cyklotrasa u nás a v Polsku nebo třeba v Rumunsku, to nejsou nebe a dudy, ale nebe a peklo. A přesně oboje chci pokaždé poznat. A tak jsem spískal další výpravu, kterou jsme absolvovali jen ve dvou s Kočísem a jednoho minulého pátečního dopoledne nás odnášel vláček kolejáček do Krakowa.

Do Krakowa proto, že nástupní bod na Turbacz je v Nowem Targu a dostat se tam není úplně jednoduché a tak to bereme s ubytkem v Krakowě čehož neželíme, prorotože Krakow je město plné života a zábavy a tak jsme den před túrou věnovali Krakowu a bylo to moc fajn.

Byla vepřová kolínka a jiné vychytávky, které z Polska dělají jeden z rájů na zemi a ráno jsme se příjemně vyspaní odebrali na nádr, kde už čekal další vláček kolejáček, který nás odvezl okružní cestou do Nowego Targu.

Tedy vypadli jsme tam na perón a nabrali si vodu do flašek, protože Karpaty jsou hory s kopci před nimiž zbledl již nejeden cyklista a nasedáme na kola a navigačka nás vede městem.

Projedeme ho a cesta se najednou zjančí a zhoupne se a Nowy Targ je nekonečný a tlapeme do kopce po asfaltce okolo rodinných domků, které nemají konce. Ale najednou, jako když utne, je tady šotolinová cesta a míjíme závoru u které nám tabule oznamuje, že vjíždíme do Gorců, jak se tomuto parku zkráceně přezdívá.

A hned první kopeček je z těch, kdy vás opouští smysl pro humor a hezky nás vykosťuje. Nu což, nezbývá než zatnout zuby a bojovat, protože na tuhle vojnu jsme se dali sami a dobrovolně.

A tak kloníme hlavy před velebností a mocí přírody a v porovnání s krpály ve kterých jsme, jsme jen malí mravenečci a Gorce si s námi hrají, jako kočka s myší. Protože jen co zdoláme jeden krpál a chvilku jedeme, přihodí nám do cesty další a ještě prudší a tak dál.

Ale cesta je poměrně civilizovaná a i když se šineme šnečí rychlostí, nelámeme si ani kotníky ani jiné kosti a mlčky supíme do kopce. Medvědy ani vlky nepotkáváme, protože ti mají na rozdíl od nás rozum a tyhle kotáry nám rádi přenechávají a dostáváme se do vyšších poloh, kde jsou smrky a taky i slunce a z pěšiny proti nám vylétávají motýli všech barev a velikostí a všechno krásně voní, takže to máme i s narkózou :-)

A je tady první výhled a Tatry na horizontu jsou monumentální a budou nás provázet celý den a když se na ně vynadíváme tak to bereme zase vzhůru, protože jinudy to není a rušíme velebné ticho těchto krásných hor jen monotónními nádechy a výdechy a blížíme se k vrcholu.

Potkáváme první turisty a krátíme si to úzkou kamenitou stezkou a otevírá se před námi prostranství s chatou na Turbaczi, kde se zastavujeme a kupujeme suvenýry a chlazené nápoje a chvíli sedíme, ale tolik lidí najednou nám nedělá dobře a tak opět vytahujeme kotvy a odrážíme se od břehů Turbacze do širého oceánu hor a míříme na poloniny.

Projíždíme je a Tatry jsou překrásné a výhledy berou dech a my se noříme opět do hlubin lesa, až na jeho dno a jedeme karpatskou houpačkou nahoru a dolů až se objevíme na místě, kde na nás cení zuby červený šlak rowerový, po kterém jedeme, ale tentokrát mu padáme do tlamy, protože to je sešup jako do propasti.

A má pořádně ostré zuby kamení, které nás koušou do nohou i do kol a tak je malá polonina vítaným odpočinkem, ale ouha, přichází chřtán odkud není úniku a my padáme Gorcům, až do žaludku. Ale dole to nějak zastavujeme a opět nasedáme a jedeme hustým pralesem, když v mírném stoupání Šunes, tedy já, láme přehazku, kterou mu nakousl některý ze zubů a šlak je to definitivní, protože mám z kola rázem kolobrndu, které visí u špic přehazovačka hrozící vletět do špic.

A tak ji fixuji k rámu, usedám na mého mongolského koně z duralu a užívám daru přítele Gravitace a mířím sjezdem k asfaltce, protože Šunes je připraven vždy a na všechno a tam, kde jede zná už dopředu každý výškový metr a kámen a pokračuje dál sjezdem do údolí, kde mě vítají první domy.

A když vidím u jednoho z nich několik facetů, tedy kluků v pekařství s dodávkami tak zastavuji a ukecávám je k tomu, aby mě i s Kočísem odvezli do Krośćienka nad Dunajcem, což je moc fajn, protože bych se jinak moc hezky prošel.

A tam jdu do hospody a vysvětluji dvěma starším facetům, že jsem w dupě czarnej a ptám se, kdo by mi to kolo tady spravil a oni mě posílají za tamtím facetem a já tam jdu a on vytáhne mobil a volá dalšímu facetovi, který přijde z Dunajce kde loví ryby a dá mi tam jinou přehazku takže můžu pendlovat od hodpody k hospodě, což je fajn, ale na to, abych se zítra přes Pieniny dosal do Popradu odkud nám jede vlak to nestačí a tak sháníme dalšího faceta, který nás tam zítra zaveze samochodem a je to.

Tedy, když nás druhý den ráno veze do Popradu je nám s Kočísem jasné, že jsme díky maléru s přehazkou potkali spoustu lidí, skrze které to vlastně projedeme podle původního plánu a že tak poznáváme Polsko a Slovensko z autentické stránky a že tam, kde jsou poslední konce světa a poslední ostrovy lidské svobody, jsou ti nejhodnější lidi na světě a že bychom jinak tudy profičeli a nevěděli bychom o tom nic.

Pak si v Popradu podáváme ruce a pán, co neužívá bezpečnostní pásy a za život najel sedm milionů kilometrů nás zve k sobě do hospody, až zase přijedeme a že i kořalky mocné vypijeme a tak už vymýšlím, kdy se tam opět vypravíme, protože to se nedá odmítnout.

Byla to krásná túra v Gorcích, kdy jsme k horám dostali darem i lidi a tady máte k tomu povídání i pár fotek a film, abyste viděli, že Šunes vám nekecá. Neříkám, že si někdy nepřisadí, ale vždycky prodává jak nakoupil a jestli si v tomhle supermarketu chcete nakoupit i vy, ty hory tam stojí a budou stát i dál. A dobrodružství, to k tomu dostanete zdarma!

Šumperk

Autor: Miroslav Václavek | středa 22.5.2024 17:00 | karma článku: 14,15 | přečteno: 434x

Miroslav Václavek

ANO, vajíčko z kterého se vylíhlo hnědé kuřátko

Majitel hnutí ANO, pan Andrej Babiš se konečně odhodlal ke svému politickému coming outu a strhl si masku demokrata s liberální tváří.

11.7.2024 v 17:00 | Karma: 40,28 | Přečteno: 3885x | Diskuse | Politika

Miroslav Václavek

Neříkejte nám pane Fialo, že je všechno v pořádku!

Ano, na první pohled se zdá, že vláda Petra Fialy vykazuje profesionální výsledky. Inflace je těsně nad dvěma procenty, nezaměstnanost klesá ke třem procentům.

20.6.2024 v 17:00 | Karma: 34,22 | Přečteno: 4875x | Diskuse | Politika

Miroslav Václavek

Liebengrad, příběh lásky těch, kteří se měli nenávidět

Liebengrad, to je název mé nové knihy, na které ještě pracuji. Její název je složen z německého liebe, tedy láska a grad jako Stalingrad a jak již název evokuje, odehrává se v Rusku.

29.5.2024 v 17:00 | Karma: 8,87 | Přečteno: 282x | Diskuse | Poezie a próza

Miroslav Václavek

Potkali jsme pořádnou svini...

Tedy, abych to upřesnil, potkali jsme pořádnou bachyni. Ale abych nepředbíhal, protože teprve vstáváme a oknem se dere dovnitř maďarské slunce.

9.5.2024 v 18:00 | Karma: 10,42 | Přečteno: 606x | Diskuse | Cestování

Sláva i bláto Visegrádu

Roztál sníh a jako každý rok, mne začaly svrbět jisté části těla. Především chodidla, protože ta jsou pro cyklistu nejdůležitější.

7.5.2024 v 17:00 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Diskuse | Cestování

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...