Halík versus Piťha, novověk versus středověk

Ten konflikt je mnohem starší, než Istanbulskou smlouvu tepající kázání probošta Piťhy, a neskončil pokáráním pátera Halíka. Je to souboj moderního a středověkého pojetí katolické církve i náboženství jako takového. Kdo vítězí?

Aktuální spor však reálně nastartovalo svatováclavské kázáním profesora Petra Piťhy v chrámu sv. Víta. Probošt Piťha, bojovník za čistotu pohlaví a tradiční rodinu se opřel do Istambulské smlouvy, což vyvolalo poměrně masívní nevoli, ale také se slyšitelně ozvaly hlasy na jeho podporu a kritika jeho kritiků. Přečetl jsem si celý text Istambulské smlouvy (viz odkaz), kterou z pro mě nepochopitelných důvodů stále neratifikoval náš parlament, a dospěl jsem k názoru, že obecně odmítat ji může snad jen ortodoxní muslim.

Kázání pátera Piťhy mající charakter Janova zjevení, tedy Apokalypsy (viz odkaz), se v podstatě točí jen kolem definice pohlaví a společenské role muže a ženy. Tento dokument totiž ve snaze o co největší univerzálnost definuje pohlaví obecněji než jen na základě primárních sexuálních znaků a zároveň odmítá společenské stereotypy vnímání role muže a ženy. To vše ale s jediným záměrem, a to  je boj proti veškerým formám násilí páchaného na ženách. Dokument se také zaměřuje na prevenci, ochranu dětí a stíhání  pachatelů násilí. Jinými slovy chápu, že se někomu může nelíbit nějaká dílčí formulace, ale podstata a smysl celé Istanbulské smlouvy jsou, myslím, zcela akceptovatelné pro jakéhokoli civilizovaného člověka bez ohledu na rasu nebo náboženské vyznání.

Apokalyptické vize profesora Piťhy, jinak obecně respektovaného lingvisty, bohemisty a pedagoga, ve kterých, cituji: "vládnou homosexuálové heterosexuálům, tradiční rodina je nahrazena zvrácenými svazky osob stejného pohlaví a děti jsou vychovávány v pracovních táborech vyhlazovacího charakteru," by mohly působit směšně, kdyby se za ně  nepostavily konzervativní církevní autority  včele s českým primasem kardinálem Dukou. Je asi docela  pochopitelné, že se proti kázání i jeho podpoře naopak postavila osvícená část katolické církve, kterou pro širokou veřejnost reprezentuje Tomáš Halík, přestože je pouze jednou z mnoha takto smýšlejících osobností. I mně osobně přijde nepředstavitelné, že někdo může v 21. století v civilizované demokratické zemi zpochybňovat rovná práva všech lidských bytostí bez ohledu na pohlaví, sexuální orientaci a jakýkoli společenský status.

Katolická církev se obecně zmítá v určité krizi, kterou poznamenaly skandály kněží, které při nejlepší vůli nelze vnímat jen jako selhání jednotlivců, stejně jako viditelný rozkol uvnitř církve, který nastartoval nástup liberálního papeže Františka. Ortodoxní křesťané, fundamentalisté a bigotní věřící jsou konfrontováni s moderním pojetím náboženství, které se paradoxně vrací k jeho podstatě a nikoli k jeho středověkým dezinterpretacím. Nutno dodat, že ani osvícení křesťanští kněží, filosofové a sociologové nikterak nezpochybňují roli tradiční rodiny a tradičního manželství, chápou ji jako základ společnosti a státu, to ovšem neznamená, že by lidé žijící mimo tyto kategorie měli mít charakter druhořadých bytostí s omezenými právy. Není žádný důvod se domnívat, že by homosexualita či asexualita byly nakažlivé nemoci, která by se šířily společností, je to jen optický klam způsobený vystoupením těchto lidí z anonymity. 

Katolická církev, stejně jako křesťanství obecně, stejně jako jakékoli jiné náboženství nemá být očistným nástrojem společnosti, naopak církve se potřebují sami nejprve očistit a zbavit se svých dogmat, mocenských ambicí, respektovat sekulární charakter států a vydat se cestou pokory a služby lidem. Mělo by být naprostou samozřejmostí respektovat víru a náboženské smýšlení každého člověka, ale nelze respektovat  protispolečenské a nedemokratické projevy, což, jak je vidno, neplatí jen pro islám, ale i pro katolickou církev, jejíž část setrvává temnotách středověku. 

  

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/istanbulska-umluva-nasili-na-zenach-cely-obsah-text-zneni-smlouva-rada-evropy.A181108_094052_domaci_lesa

https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201810178273868-kazani-pitha-cesko-rodina-diktatura/

 

 

Autor: Jiří Turner | sobota 5.1.2019 11:23 | karma článku: 31,74 | přečteno: 4383x