Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Absurdní ekonomika globálního kapitalismu

Kvalita ovzduší v Česku je vysoce ohrožující zdraví populace a dále se zhoršuje. Dokazují to dlouhodobá měření exhalací plynů, aerosolů a prachů, statistika respiračních chorob a alergií, zvlášť varovná u mladších generačních ročníků.

To má odezvu i v občanských aktivitách a protestech proti tolerantnímu posuzování dosavadních zdrojů znečištění a v povolování zdrojů nových.

Jedním z nejvýznamnějších a nejnebezpečnějších zdrojů jsou exhalace výfukových plynů a prachových částic ze spalovacích motorů automobilů všeho druhu. Ty jsou vedle toho také zdrojem zdraví škodlivého hluku. V tomto typu zdrojů emisí vysoce převládají kamiony dopravy vnitrostátní, ale zejména dopravy tranzitní, pro které je trasa přes Česko ekonomicky i časově výhodná.

Je pozoruhodné, že hnutí ochránců přírody se málo angažují pro minimalizaci tohoto druhu dálkové dopravy a její nahrazování dopravními systémy méně škodícími životnímu prostředí. Zřejmě i zde významně působí lobbing firem, které v tomto odvětví podnikají nebo jej zásobují a poskytují mu služby.

Primární příčinou tohoto stavu je iracionální honba globálního kapitálu za ziskem a jeho růstem a absence regulace těchto nepříznivých jevů ze strany států. Státní a mezinárodní regulace chybí nebo je nedůrazná proto, že vlády se podřizují trvalému tlaku korporací na růst HDP, bez ohledu na devastaci životního prostředí a překotné vyčerpávání neobnovitelných primárních zdrojů, včetně nezpoplatněných externalit.

Globální kapitalismus pro své zisky využívá láci pracovní síly ve vzdálených zemích, jejichž komparativní výhodou je sociální dumping. Tam pracovní síla pracuje v podmínkách raného kapitalismu. S dlouhou pracovní dobou, v nezdravých a nebezpečných podmínkách, bez zdravotního, sociálního a starobního pojištění, se zaměstnáváním dětí. Příznivý vliv na nákladovost má také nízký nebo chybějící státní dozor na nutriční a zdravotní nezávadností produktů. Proto se globálním korporacím vyplácí převádět výrobu do takových zemí a produkci převážet na obrovské vzdálenosti. Vhodná je k tomu právě kamionová doprava, která je variabilnější, rychlejš a investičně méně náročná, než ostatní druhy dopravy.

To má nežádoucí důsledky nejen pro poškozování životního prostředí, ale také pro zaměstnanost, pro kvalitu spotřebního zboží a pro zahraniční platební bilanci sídelních zemí globalizovaných korporací. V nich je rušena výroba spotřebního zboží a redukována zemědělská výroba. V masových rozměrech jsou propouštěni jejich zaměstnanci a ruinováni drobní podnikatelé. Tradiční plantáže nebo sady nejsou sklízeny a ošetřovány a postupně zanikají. Práci tím ztrácejí i sezonní zaměstnanci - nezaměstnaní, důchodci, studenti apod., kteří dříve bývali odměňování také sklizenými plody, které si podomácku zpracovávali. Ti jsou dnes odkázáni na sociální dávky a nakupují nekvalitní a nezdravé potravinové náhražky z ciziny v supermarketech.

Podobně ekonomicky zhoubné dopady to má na zánik opravárenství spotřebního zboží. Korporace nemají zájem na výrobě a distribuci drobných náhradních dílů, ale dávají přednost výměně celých komponent za řádově vyšší ceny, tudíž i s řádově vyšší marží. Nemají zájem na dlouhé životnosti a spolehlivosti svých výrobků, ale na jejich co nejrychlejší obměně za výrobky nové. Zaniká proto i opravárenství a ještě použitelné výrobky zahlcují skládky nebezpečným odpadem. Přírodní suroviny jsou tak zcela zbytečně rabovány.

Růst lehčí automobilové dopravy je vyvoláván i přechodem dřívějších zaměstnanců do „podnikatelské sféry“. Jako houby po dešti rostou (ale také bankrotují) menší podniky a živnosti, mnohdy zbytečných služeb a další zbytečné mezistupně v obchodních sítích, které neprodukují žádnou užitečnou přidanou hodnotu, ale jen se přiživují na jejím přerozdělování.

Řešením těchto problémů, alespoň v rámci Evropské unie, by mělo být progresivní mýtné se stoupající vzdáleností dopravy. Např. nad 500 km by mělo stále příkřeji stoupat. Tak, aby pro větší vzdálenosti byla nákladově výhodnější alternativní doprava, ekologicky méně škodící (železniční, lodní, případně kombinovaná s kontejnerovou). To by ekonomickým tlakem mělo potlačit výše uvedené absurdity ekonomiky, které bezohlednou honbou za maximalizací zisku vyvolávají neodůvodněné ztráty v oblasti externalit.  

Autor: Zdeněk Trinkewitz | středa 28.3.2012 15:40 | karma článku: 12,25 | přečteno: 794x
  • Další články autora

Zdeněk Trinkewitz

Koronavir, jsou opatření vlády dostatečná?

V nedělních pořadech V.Moravce účastníci diskutují o opatřeních vlády, která jsou podle jejich tvrzení dostatečná. O tom je možno úspěšně pochybovat. Jsem toho názoru, že nemluví pravdu.

25.3.2020 v 17:03 | Karma: 7,39 | Přečteno: 432x | Diskuse| Miniblogy

Zdeněk Trinkewitz

CBC News oznamuje televizní přenos z britské vlastenecké demonstrace.

Na adres uvedené v textu vysílala televize CBC News pořad v uvedeném datu a času. Byť jde již jen o historii, může být pro nás i dnes zajímavý.

2.1.2020 v 17:15 | Karma: 7,09 | Přečteno: 732x | Miniblogy

Zdeněk Trinkewitz

Je tato republika demokratická, nebo je oligarchií chamtivých psychopatů?

K napsání tohoto blogu mne vyprovokovaly oslavy výročí historického vzniku ČSR a z nich konkrétně udílení státních vyznamenání prezidentem Zemanem, doprovázeného jeho projevem, který byl pro mne prvním impulsem.

1.11.2019 v 18:19 | Karma: 24,26 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Politika

Zdeněk Trinkewitz

28. říjen a 17. listopad – čas k oslavám, nebo k bilancování?

Nikoli k oslavám, ale k bilancování! Vládnoucí „sestava“, ovládaná parlamentními partajemi je v nekončící politické krizi a bude se snažit udržet si své postavení dalšími populistickými sliby a čelit kritice nespokojených občanů.

25.10.2019 v 23:24 | Karma: 10,41 | Přečteno: 342x | Diskuse| Politika

Zdeněk Trinkewitz

MÁTE SLOVO s Jílkovou o ekologické zkáze světa

Na ČT 1 ve čtvrtek 17. října 2019 se polemizovalo, zda se svět řítí do ekologické sebezkázy, nebo jde jen o panické záchvaty pomatených vědců, nebo lidových ekologických aktivistů.

18.10.2019 v 13:22 | Karma: 24,76 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Assange u amerického soudu přiznal vinu v případu vyzrazení tajných informací

26. června 2024  2:15

Zakladatel WikiLeaks Assange u amerického soudu přiznal vinu v případu vyzrazení tajných informací...

Padouch, nebo hrdina? Sága Assange po dvanácti letech končí

26. června 2024

Premium Zakladatel serveru WikiLeaks Julian Assange se dohodl s americkou justicí a přizná se k porušení...

I s rakovinou slinivky lze žít mnoho let. Nový program odhalí nádor včas

26. června 2024

Premium Lidé ohrožení zákeřnou rakovinou slinivky mají naději, že nezemřou do roka a půl od zjištění...

Ministři obrany USA a Ruska si zvedli telefon, poprvé od loňského března

25. června 2024  21:47,  aktualizováno  21:55

Americký ministr obrany Lloyd Austin po telefonu hovořil se svým ruským protějškem Andrejem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 493
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1082x
Ročník 1934. Důchodce od r. 2003. Ing. absolvent elektrotechnické fakulty ČVUT. Průmyslový manažer od r. 1970. Po převratu 1989 topmanažer velkých podniků. Jeden ze zakladatelů a čelných funkcionářů Svazu průmyslu ČR. Amatérský publicista. Autor knih z oborů elektrotechniky a managementu.

Autor knihy SVĚDECTVÍ SOUČASNÍKA - nakladatelství MAREK BELZA, 2016 - výběr mé publicistiky 1978 až 2015

webová stránka:  http://trinkewitz.cz

mail:   trinkewitz.zdenek@seznam.cz

Seznam rubrik