Pražskou MHD nezlepší populismus, ale odborný přístup
http://www.applesvet.cz/userfiles/image/DOPRAVA%20ZDARMA%20Z.jpg
Problematické je už slovíčko „zdarma“. U veřejné dopravy možná může někoho napadnout, že pokud dopravní prostředek již jede a skutečnost, že jeden pasažér (žák) místo zlevněného jízdného nebude platit vůbec, žádné náklady nepřinese. Tento názor však vychází z předpokladu, že daný spoj pojede, a tedy se bude jednat opravdu o pouze jednoho žáka. Vedení dopravních linek však vychází z velmi důkladných analýz zdrojové a cílové poptávky po dopravě (respektive mělo by – viz dodatek). Vzhledem k tomu, že změna penězovodu ze strany cestujících tímto zasahuje nejen do ekonomiky provozovaných spojů, ale také i do samotné poptávky po veřejné dopravě, dané opatření by mohlo znamenat poměrně rozsáhlý zásah do celého systému pražské integrované dopravy.
Pojďme se však podívat podrobněji na podpůrné argumenty. Není jich mnoho. Počáteční ztráta (v prvním roce 80 miliónů) se prý bude postupně snižovat tím, že opatření přiláká k používání MHD celé rodiny. Na toto však neexistují žádné analýzy. Kolik z těchto rodičů už dnes veřejnou dopravu a dlouhodobé jízdenky využívá? Nebo pokud nám jde o zvýšení podílu cestujících, kteří namísto svého auta využijí MHD, pak jsou namístě důležitější a také užitnější opatření – zbavení přetíženosti linku C (nové metro D) a tramvajový úsek okolo Karlova náměstí (propojení Vinohrad a ulice Jindřišská přes Václavské náměstí).
Jediný další argument zazněl z úst současného lídra ODS v Otázkách Václava Moravce. Opatření významně podpoří mobilitu žáků, kteří nebudou pro výběr školy vázáni okolím svého bydliště a ti talentování tedy budou dojíždět do kvalitních škol, které jsou dnes pro ně daleko. Netřeba asi ani komentáře. I kdyby se toto však opravdu událo, jednalo by se řádově o jednotlivce a nákladnost změny absolutně neodpovídá vyřčenému efektu.
Při pohledu na analýzy pražského DP a srovnání ceny dlouhodobých jízdenek s ostatními západními metropolemi jako Berlín, Budapešť (obě téměř 2x dražší), Vídeň, Brusel, Hamburg, Amsterdam, Mnichov či Varšava je navíc zřejmé, že ceny jsou opravdu velmi nízké. V případě ročních jízdenek je Praha ze sledovaných měst úplně nejlevnější, zatímco u měsíčního předplatného je mírně levnější jen Milán. Dokonce i v rámci Česka, kde délka pražských linek a počtu přepravených osob násobně převyšuje další velká města (Brno a Ostravu) má například Ostrava vyšší cenu ročního předplatného. Teď jsme však už trochu odběhli od jízdného zdarma pro mládež.
Ačkoli tedy pražská ODS před volbami dělá doslova psí kusy, oranžové masáže obyvatel ohledně cen jízdenek ještě naštěstí zdaleka nedosahuje. Tady totiž zaznívá ještě radikálnější stanovisko – veřejná doprava zdarma zcela. Kdo by to platil, už se však z úst představitelů ČSSD nedozvíme. Stejně tak, jestli by byla zdarma jen pro obyvatele města (nejméně 5 mld. z rozpočtu města!) nebo se to bude týkat i dojíždějících. O morální devastaci, tedy opětovnému učení obyvatel o kolektivním vlastnictví a věcech zdarma, zbytečné mluvit.
Že v rámci předvolebního boje zaznívá ledacos, jsme si už zvykli, ale v kontextu veřejné dopravy se to letos celé poněkud posunulo více doleva, což je nebezpečný precedens. Otázkou je proč? Doprava nejen v Praze je komplexní problém a neuvážených zásahů do jejího fungování bylo v minulých obdobích již uděláno dost (viz současné rozšíření metra A, prodloužení C linky do Letňan, tramvaje 14T, čalouněné sedačky a další). Co se tak konečně zabývat opravdovými problémy, které přinesou užitek všem?
Dodatek
Dopravní studie ÚDI Praha ohledně nynější stavby metra A prokázaly, že vyhovující interval metra A ve špičce se pohybuje v řádu nad 10 minut a obsazenost jednoho vlaku metra pod hranicí 60 osob. Jeden vlak metra pojme kolem 1000 lidí, jde tedy o závažné předimenzování dopravního systému ve směru, který není dostatečně vytížený a má tak téměř výhradně funkci obsluhy pouze jedné městské části. Poptávka po metru v úseku Motol – Petřiny je tedy nižší než po dvojici tramvajových linek v ulici Korunní.
Náklady na stavbu metra byly navíc dosud vždy ospravedlněny následnými úsporami v povrchové dopravě (snížení ekologické zátěže díky omezení provozu autobusů v okolí nových stanic metra). Trasa případně prodlouženého metra A až na letiště tedy ve finální podobě nemůže nabídnout ani kratší intervalovou nabídku než autobus 119.
Světlo na konci tunelu
Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...
„Gigaeskalátor“
V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.
Teskný zpěv Kolibříka
V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.
Co věděl prezident a kdy to věděl?
Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“
ANO? Ne, děkuji!
Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Od 60 let jsou bez šance, míní Maláčová. Pomůže rekvalifikace, říká Pertold
Podcast Vláda v úterý schválila návrh důchodové reformy. Počítá se zvyšováním důchodového věku nad 65 let...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
Tuleja vzdal nominaci na ministra, připustil selhání. Politici to uvítali
Pavel Tuleja se vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Připustil selhání v...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....