Londýn není úplně vhodným příkladem pro Prahu IV
Londýnské vlaky jsou poměrně čisté a jezdí na čas. Přeplněné jsou víceméně jen v období dopravních špiček. Mají úrovňové nastupování z nástupišť a jsou tedy bezbariérové. Informace o zpoždění a dobách jízdy jsou přehledně uvedeny a aktualizovány na světelných tabulích v každé stanici. Nádraží jsou jak průjezdná tak i hlavová. Ta druhá jsou obzvláště komfortní. Všechna velká nádraží vypadají jako modernizovaná část hlavního nádraží v Praze. Jsou pravidelně čištěna pojízdnými četami s roboty. Jsou plná krámků s občerstvením a dobrůtkami, stejně jako s oblečením a cetkami (accessories).
S trochou nadsázky se dá říct následující: Bez vlaků by londýnská veřejná doprava nejspíše totálně zkolabovala. Je to asi jediný z místních dopravních prostředků, který se Vám ani při pravidelném používaní nezprotiví. Naopak, oblíbíte si jej.
Praha se chystá vlaková nádraží rušit. Hlavové Masarykovo nádraží považuje za přežitek. Jako náhradu za něj plánuje (plánovala) dvoupatrový komplex ve stanici hlavní nádraží. Už dříve se podařilo prodat takovou cennost (lokalitu), jako např. nádraží Vyšehrad na Albertově. O dalších nádražích ani nemluvě – Podbaba, Černý most, Pankrác. Mimo rekonstruované pražské hlavní nádraží jsou to v podstatě místa pro bezdomovce a pro ostudu. Ne nadarmo studie ukazují, že člověk chodí tam, kde je mu dobře, což platí bohužel všesměrně.
V rámci výzkumu na univerzitě se mi už několikrát povedlo prokázat, že zóny dojížďky do Prahy jsou zejména podél železnic, nikoli podél dálnic. Problém však je, že pokud se v Praze uvažuje o vlacích, tak pouze jako součást spojení se Středočeským krajem. Přitom situace obyvatel Řep, tedy místa UVNITŘ Prahy, kteří si z důvodu oprav tramvají a silnic v letošním roce velmi rychle zvykli na kvalitní a rychlou dopravu do centra, mluví za vše.
O politické neschopnosti svědčí i tahanice ohledně vlaku na letiště a následná nekoncepční rozhodnutí vedoucí k pokračování stavby metra A. Vlak by opravdu posloužil lépe, viz naprostá většina odborných studií. Dodatkem, už slovo rychlodráha je prázdným pojmem. Evidentně je v Česku označení „vlak“ pejorativní. To je však pravděpodobně ještě pozůstatek rychlíků či osobních vlaků s červenými sedadly. Přitom ty jsou už dávnou minulostí.
Pro rozvoj kolejové dopravy, stejně jako v případě veřejné dopravy obecně, záleží její využití na třech faktorech: cena, kvalita a rychlost. Ve všech vlak vyniká. A nejen v Praze. Tak v čem byl dosud problém? Trochu v majetkových vztazích a trochu ve vlastnické struktuře. Vlaky provozuje téměř monopolně na českém území společnost České dráhy. O železniční infrastrukturu se zase stará Správa dopravní železniční cesty (SŽDC). Praha mimo pozemků nemůže vlastně nijak pomoci. Jakýkoli posun je tedy závislý na dohodě, nikoli na rozhodnutích. Ale o tom je také správa města, ne?
Londýn u kolejové dopravy uštědřuje Praze přímo políček. Pročpak si tady Praha nebere příklad? Příště již po čtvrté, tentokrát o tramvajích a autobusech.
* Elektřinu je samozřejmě třeba někde vyrobit. Toto se však neděje v koncentrované zástavbě již tak emisemi přetíženého městského prostředí.
Světlo na konci tunelu
Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...
„Gigaeskalátor“
V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.
Teskný zpěv Kolibříka
V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.
Co věděl prezident a kdy to věděl?
Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“
ANO? Ne, děkuji!
Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...