- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Že má proces řízení o adopci velké nedostatky, je zřejmé z mnoha reakcí adoptivních rodičů, kteří už mají malinké doma, je ale zřejmé také ze stanovisek odborné části veřejnosti, která se přímo zabývá NRP(náhradní rodinná péče). Obecně rozděluji nedostatky v řízení žádostí o adopci do dvou rovin.
1. Proměnná, kde proměnnou jsou lidé. Značně variabilní, může (a taky to dělá) hodně ovlivnit průběh řízení žádosti o adopci dítěte a formovat ho do podoby kvalitního řízení, nebo naopak
a) přístup k adoptovanému dítěti
b) přístup k žadatelům o adopci dítěte
c) závěry a (ne)doporučení specializovaných odborných pracovníků v průběhu řízení žádosti o adopci
2. Konstantní, kde symbolem je zákon. Ze subjektivního pohledu nevariabilní rovina, která řízení žádosti o adopci dítěte neovlivňuje, zajišťuje legislativní část řízení
a) předpisy, nařízení
b) soudní rozhodnutí
Velmi stručně zde uvedu příklad, jak adopce probíhá. Záměrně nebudu rozlišovat přímou a nepřímou adopcí, není to v přehledu relevantní.
-vyžádání a podání vyplněné žádosti u sociálního odboru úřadu obce s rozšířenou působností v místě trvalého bydliště žadatele
-posouzení žádosti tamtéž/úřad, návštěvy pracovníka sociálního odboru v domácnosti žadatele
-postoupení žádosti krajskému úřadu/Magistrátu hl. města Prahy pracovníkem místního úřadu
-posuzování žádosti odbornými pracovníky krajského úřadu
-přípravné kurzy pro budoucí náhradní rodiče, psychologické testy, návštěvy dítěte -na základě odborného posouzení vydání rozhodnutí o zařazení (nebo nezařazení) do evidence žadatelů o náhradní rodinnou péči
-svěření dítěte před adopční péči žadateli
-po třech měsících PP podání žádosti o osvojení na příslušný soud
-soudní rozhodnutí, osvojení/adopce
Až na poslední bod příkladu je zřejmé, že se jedná o proces, který vyžaduje maximální součinnost všech zainteresovaných, jen tak lze, snad nejen podle mého názoru, adoptovanému dítěti zajistit šťastné a bezpečné dětství.
Proč tomu tak ale velmi často není? Protože proces zahajují, řídí, vyhodnocují a ukončují lidé. Vnášejí do procesu obecně lidské faktory, které v konečném důsledku řízení žádosti o adopci často hrají nepřípustnou roli.
-neprofesionalita příslušných terénních pracovníků sociálních odborů, často se neřídí Etickým kodexem sociálních pracovníků v ČR
-špatná součinnost orgánů činných v řízení, příliš mnoho rozhodujících, chybí smysluplná kooperace
-často se vyskytují jednosměrné psychosociální vazby, kdy se oblíbené "vhodné" dítě prostě k adopci z ústavu "nepustí"
-nedostatečná kontrola a dozor nad jednotlivými procesy řízení o adopci
Hm, co tedy vlastně ke zlepšení procesu, zrychlení řízení o adopci potřebujeme? Četl jsem hodně návrhů na zlepšení, laické i odborné veřejnosti, ale jen velmi málo, skoro vůbec, se do zlepšení zahrnovaly soudy, nebo soudci. A když ano, tak velmi opatrně.
Podle mého názoru má tento koncový orgán největší potenciál k využití na zlepšení této problematiky.
Vyprávějme si pohádku:
Soudci a soudní úředníci z několika měst se dohodli na tom, že už to takhle dál nejde, že by se s těmi adopcemi mělo něco udělat. Vždyť s několika stovkami žádostí o adopci dítěte ročně, si určitě poradí, i přes mizerné platy.
Ba co víc, projekt, určený pro děti, zcela jistě upevní spolupráci v soudnictví, o zlepšení důvěry u veřejnosti nemluvě.
I začali konečně pracovat. Bavilo je to, vždyť to bylo pro děti. Po dlouhé době představili vládě a především veřejnosti projekt s názvem Rychlá adopce.
Projekt má prý za úkol zlepšit spolupráci mezi orgány péče o dítě a soudního systému.
Od MZSV(ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí) projekt získal milionovou dotaci na rok. Dotace má sloužit mj. k financování procesních manažerů se soudní pravomocí, kteří zaštítí každou žádost o adopci.
Manažeři budou dohlížet na bezchybný průběh řízení a v součinnosti s poradními organizacemi, zabývající se NRP, povedou každou jednotlivou žádost ke zdárnému vyřízení.
Hm, pohádka...(?)
Další články autora |