- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vraťme se přibližně o deset let zpět. Můžeme i o patnáct či dvacet let. Vždy totiž bylo naše školství otloukánkem. Klín se vytloukal klínem. A tak tu nebylo na učebnice a pomůcky, jindy zase byly mzdy tak ubohé, že zaměstnanci ze škol odcházeli, aby vůbec uživili své rodiny. Vždy jsme problémy díky píli a nadšení učitelů škol zvládali.
Přišlo však období, kdy se politici jen proto, aby využili finance EU, rozhodli spustit v našich školách inkluzi. Marně jsme připomínkovali navržený systém. Marně jsme se jej snažili upravit do mantinelů tak, aby byl zvládnutelný a také ufinancovatelný. Vše marné. Naložili jsme učitelům základních škol vše na bedra. Jen se starejte. Systém bobtnal a vzdělávání bylo náročnější a náročnější. Když se do tohoto systému přidají děti cizinců, naprostý nedostatek financí na učebnice a pomůcky, co to asi může přinést. Vážení – maminky, tatínkové – kvalitu vzdělávání určitě ne.
Nesmíme také zapomínat, že se nám k tomu načítá silná generace, což vede k tomu, že ve třídách už nebývá 24 žáků, ale že jich učitelé musí vzdělávat i 32. Pokud je z toho počtu polovina žáků s poruchami učení či chování, dva až tři inkludovaní a tři až pět cizinců, není vzdělávání rozhodně srovnatelné s dřívější dobou.
Nic z toho politici neřeší!
Aby toho nebylo málo, upustila naše současná rodičovská generace od motta: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Snaží se dětem „vyšlapávat cestičku“, omlouvat je, „prát se za ně“, a to až do takové míry, že jim vlastně prokazují medvědí službu. Ona taková „opičí láska“ je opravdu těžce kontraproduktivní. Myslete na to maminky a tatínkové. Daleko lepší je totiž cesta spolupráce se školou. Vždyť máme společný cíl. Co nejlepší vzdělání a výchova našich dětí!
Bohužel všechny tyto body negativně ovlivňují celý systém. Již před rokem a půl jsem opakovaně varoval, že vysoký počet žáků chystajících se na střední školy bude velkým problémem. Jako ředitel střední školy, která dělá velmi detailní přijímací zkoušky, musím konstatovat, že vše zmíněné vedlo k poklesu znalostí a dovedností aktuálních uchazečů o studium na středních školách. Je mi z toho smutno. Sestupný trend je výrazný.
Píši tyto řádky zejména proto, že bychom se měli spojit v našem společném úsilí za kvalitní vzdělávání dětí. Co je k tomu potřeba? Musíme společně tlačit na politiky, aby přistoupili k následujícím krokům:
Závěrem bych rád zdůraznil, že nejsem odpůrce inkluze, vzdělávání ani efektivnějšího školství. Je však potřeba k těmto i dalším bodům přistupovat s citem, komplexně a rozumně. Tedy tak, abychom vzdělávání našich dětí dělali lépe a lépe. Maminky, tatínkové, kolegyně a kolegové, o to nám přeci všem jde.
Současný stav vzdělávání drží pedagogičtí pracovníci. Aby bylo lépe, musíme se spojit.
Nezapomeňme na heslo podzimu 1989: „V jednotě je síla“.
Další články autora |