Velorex? V celém širém světě nepřekonatelné vozidlo.
VŠECHNY FOTKY JSOU MOJE A VĚTŠINA KLIKACÍ
stop. Stačila lopata sypkého materiálu. Přejel jsem pohozenou testovací plochu a zjištění, že trojstopá vozidla v ceníku nejsou, mně dávalo dokonalý prostor ke smlouvání.
Zimní provoz však plachtě nepřirostl. I když byla cesta prohrnutá, ale uježděná, zadní kolo cestovalo od mantinelu k mantinelu a žádným vítězstvím nebyly ani dvě vyjeté koleje. Zadní kolo si střídavě a nekontrolovatelně vybírá svoji stopu, a tak mořskou nemocí by trpěl i protřelý kapitán ropného tankeru.
Ale v zimě se dal program slušně korigovat.
A nebo pěší návštěvou Brna.
Západní turisté, obdivující krásy Česka, cíl zásadně změnili, když je Velorex předjel. Od prvního úžasu, že něco takového vůbec může jezdit, až po uznalé pohledy k řidiči, ochotného usednout za volant.
Po bližším seznámení však byli šokováni technickým náskokem rozvíjejícího se socialismu. Tipnutí cigára ubroušením za jízdy o vozovku, mobilní sedadla do stanu místo nafukovacího lehátka, tachometr do 140 km za hodinu a klimatizace srolováním nebo odepnutím karoserie
a především nedostižné 4 rychlosti dozadu. Nad tím někteří i zkameněli. Zde na zahradě zámku ve Slavkově, viz samostatná fotoreportáž
Vozítko určené pro invalidy, se během chvilky může změnit v bojové vozidlo. Přimontovat kulomet na libovolnou trubku rámu není problém a výstup z převráceného vozidla je technicky stejný, jako tankovým poklopem, ale mnohem rychlejší. Pancéřování sice nedosahuje nejvyšší kvality, ale k základní výbavě patří šicí souprava. Hlavní devízou je však spolehlivost, dokonalá kouřová clona, nízká silueta, průchodnost terénem a především dechberoucí bojový vzhled.
Není divu, že Velorex přispěl ke světovému míru víc, než Střední skupina sovětských vojsk. Už jen možná rychlost mobilizace velorexových jednotek naháněla imperialistům hrůzu. Nastartovat se dal páčkou, pákou nebo rychlým rozběhnutím a nasednutím.
Ale svoje uplatnění našel především v mírové době a v mnoha případech byl nedostižný. Například svatební stuhy se špendlily přímo do karoserie.
Není tajemstvím, že dopravní policie měla pro řidiče velorexů slabost. To co by jinde řešila pokutou, u velorexů jen domluvou.
Další výhodou je, že se dá použít jako nakupovací taška s rozšířenou ložnou plochou. Do vozidla se vešly nadrozměrné náklady, aniž by bylo třeba na konec připevnit červený hadr.
Samozřejmě že Velorex má svoje muzea, například na zámku v Novém Městě nad Metují
nebo v České Třebové, kde vlastně vzniknul.
Revoluční stroj měl mnoho variant vylepšení nebo vybarvení,
ale zrovna tak se stále cení jeho originální podoba a
jako správná mediální hvězda se každý snaží o společné foto.
Zbývá už jen přezdívka. Jak libo. Plachťák, Hadrák, Prchající stan, Splašené trubky, Plátěný tatraplán, Montgomerák, Hadrolet, Hadroéro, Baťoh na mrzáky nebo krajkovaný gentleman.
Na závěr důkaz, že naše rodinné auto byl právě Velorex, i když na fotce nejsem přímo já, ale rodiče, švagrová a neteř.
fotoreportáž BRNO, DEFILÉ HISTORICKÝCH VOZIDEL
Jaromír Šiša
Litomyšl, famózní Lázně ducha a vyhlášené lavičky k tomu.
Každé lázně mají aspoň jeden pramen. Návštěvník, případně pacient popije a vrací se domů zdravej. V Litomyšli žádný pramen netryská, ale ducha umí zláznit báječně. Stačí den a člověk se uzdraví ještě víc, protože
Jaromír Šiša
Jsem důchodce a nemám věčně na nic čas.
V různých obměnách často slýchané a na první pohled nelogická hláška, má velice jednoduché vysvětlení. Důchodci totiž zahodili
Jaromír Šiša
O tom, jak jsem s foťákem kroužil kolem komína,
což znamenalo nastavit na kružítku 50 km, zabodnout doprostřed kuchyně, ohraničit prostor, nasednout a vyrazit. I když demarkační čáru jsem občas malinko i přejel. Výprava je inspirována dobou, kdy
Jaromír Šiša
Auto moto veteráni všude možně i jinde.
Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový život.
Jaromír Šiša
Hřebečské důlní stezky, parádní cyklo i pěšo výlet.
Sjezdy jsou příjemné, kopce kořením cyklistiky, tak to vezmeme nahoru dolu a místama se u zajímavostí i zastavíme. To vše přísně po vyznačených trasách, ať nikam nezahučíme, oblast je totiž prošpikována štolami. Původně se zde
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
KOMENTÁŘ: Evropa udělala osudovou chybu. Migrace je druh nevojenské expanze
Premium Věcně nesmyslnou teorií multikulturalismu Evropa rozpoutala migrační vlnu, která starý kontinent...
Polsko tíží migrační tlak z Běloruska. Na hranici si vybuduje opevnění
Polsko vybuduje opevnění na své hranici s Běloruskem, aby čelilo migračnímu tlaku, který podle něj...
Afghánistán zasáhly přívalové deště. Záplavy si vyžádaly nejméně 300 obětí
Záplavy na severu Afghánistánu, způsobené přívalovým dešti, si vyžádaly několik stovek obětí....
Moskva využije zpožděných dodávek zbraní, míní šéf ukrajinských pozemních sil
Válka proti Rusku vstoupí v příštích dvou měsících do kritické fáze, soudí velitel ukrajinských...
- Počet článků 552
- Celková karma 38,65
- Průměrná čtenost 3795x