Tradice, které chránily, dnes terorizují
Musíme přihlédnout k jednomu důležitému rysu dnešního světa. Tím jsou extrémní rozdíly realizující se na malých vzdálenostech. Vezměme si třeba Turecko - zemi, která je učebnicovým příkladem státu, kde cestování sto kilometrů z východu na západ může poskytnout podobný zážitek jako cestování pomocí stroje času. Sto kilometrů může být jako sto let do minulosti, nebo do budoucnosti podle toho, odkud a kam jedete.
Státy, které mají na svém území takové regionální rozdíly jako Turecko, Írán nebo třeba Saúdská Arábie, mohou jen stěží stanovit nějaký jednotný vzorec přijímání a vynechávání koránských pravidel. Tradice, které v hlavním městě již nemají žádné opodstatnění, jsou v horských vesnicích ještě životně důležité. Navíc islám je silně tradicionalistické náboženství, které si na svých pravidlech a zvycích zakládá.
Ve Francii žije kolem 6 milionů muslimů (převážně jako již třetí generace bývalých gastarbeiterů, kteří přišli z hlavních kolonií Francie, z Alžírska, Maroka a Tuniska), v Německu jich žijí 3 miliony, v Británii 1,5 mil., v Itálii 1,4 milionů. Je obecným problémem, že tito obyvatelé žijí v sociálně nižších vrstvách, což je logickým důsledkem jejich neschopnosti, či nechuti se integrovat. Ve Francii uspořádala místní muslimská společnost v roce 1983 velký pochod do Paříže. Tehdy se jí účastnilo přes 100 000 mladých lidí. Chtěli, aby je společnost přijala a uznávala. Je otázkou, jestli takový způsob vyžadování společenského uznání může skutečně fungovat. Vždyť ti, kteří se těší určitému společenskému výsluní, jsou zpravidla jedinci, jež dobře chápou zákonitosti společnosti a naučili se jich efektivně využívat a jim také sloužit. Už jen pouhá představa toho, že bychom vešli k řediteli renomované prosperující firmy do kanceláře, oznámili mu, že chceme nastoupit již zítra, a vyžadovali již první měsíc alespoň takový plat, jako má přinejmenším průměrný zaměstnanec této firmy, včetně slušného osobního ohodnocení, aniž bychom prošli přijímacím řízením, nebo testem našich schopností, je... přinejmenším nereálná.
A tak se muslimské menšiny propadají na dno společenského žebříčku a ocitají se v začarovaném kruhu, ve kterém nechuť se integrovat do západní společnosti způsobuje nedostatečnou připravenost a schopnost zajistit si práci a lepší životní úroveň. Tam, kde vládne nespokojenost, nezaměstnanost a beznaděj, vzniká živná půda pro radikalizaci islámu a návrat k dodržování starých tradic. Tradice oddělují muslimy od společnosti, prohlubuje se propast nepochopení a nedůvěry. Ženy jsou zavírány doma, roste počet sňatků z donucení (samozřejmě s muslimem) a uzavírají se ghetta, jejichž zdi jsou čím dál nepropustnější. Tuhost, s jakou je vynucováno dodržování tradic, je v těchto ghettech často daleko nekompromisnější, než v původních mateřských zemích muslimů, kde se společnost již modernizuje! Důvodem návratu k tradicím je velmi emocionální záležitost, a tou je prostě ztráta identity v nové zemi. Identitu si touto cestou muslimové snaží získat zpět. A kruh se uzavírá. Hradba mezi Evropany a muslimy roste. Roste také negramotnost žen i nedostatečná kvalifikovanost mužů, kteří nejsou sto obstát na trhu práce. Roste nespokojenost a kriminalita, proti níž jsou (francouzští, němečtí, italští) policisté v ulicích ghett téměř bezmocní.
-----
Podívejme se na to, jak se užitečnost pravidel ve společnosti vývojem civilizace mění. Ve starověku, před příchodem Proroka Muhammada, neměla žena větší cenu než dobytek. V 7. stol.n.l., když začal vznikat islám, přišel Muhammad s revoluční myšlenkou, že hlas ženy má váhu u soudu! Že znamená celou polovinu hlasu muže!! Jistě, v dnešní době, kdy hnutí za emancipaci ženy ušlo v Evropě obrovský kus cesty od 19. století, kdy se začalo vyvíjet, se nám tento poměr zdá nedostačující, ale v té době bylo toto nové chápání ženina postavení ve společnosti myšlenkou zcela převratnou. Dnes je islámsko-právní praxe, že hlas ženy je jen polovinou hlasu muže, naprosto zpátečnická. Nicméně bezezbytku praktikovaná. V konkrétním příkladu to funguje tak, že stojí-li proti sobě muž a žena u soudu (pokud se to dostane až do tak demokratické fáze!), je žena proti muži bezmocná, pokud k sobě nemá ještě další ženu, nebo jiné svědky, kteří její hlas posílí.
Dalším příkladem toho, jak se kdysi převratné a naprosto funkční společenské zvyky mění v tyranii, je příběh mladé Alžířanky, která žije ve Francii v jednom z tzv. Cité (předměstská sídliště, kde žijí potomci přistěhovalců z Maghrebu někdy zcela mimo francouzské zákony). Zmíněné dívce jednoho dne také přivedli manžela. Nikdy předtím ho neviděla. Její rodina žila podle „zlaté střední cesty“, byli otevření a osvětoví. Její matka dokonce nikdy nenosila šátek a chodila do práce. Najednou před ní stál muž, kterého si podle svých rodičů musela vzít, a vše se odehrálo tak rychle, že se ani nenadála a byla za něj provdána. Nedá se nic dělat, tradice je tradice. Muž to byl podle jejích slov údajně docela milý. Měla s ním dvě děti a průměrný život. Pak ho někdo zavraždil. Tehdy byla zrovna těhotná a podle tradice se musela provdat za mladšího bratra svého manžela. Nechtěla a utekla do Paříže. Takový útěk má v muslimské komunitě nedozírné následky. Dívka v tom momentě přetrhává veškeré vazby a vztahy se svou rodinou a má-li štěstí, její bratři se ji nevydají hledat, aby ji zabili a smyli tak rodinnou hanbu.
Vraťme se ale zpět k mladé Alžířance. V naší době a současné (evropské) společnosti, je představa, že bych si musela po smrti manžela vzít někoho, koho nemiluji, nepřijatelná. Ale představme si například Afghánistán, 8. století n.l., osamělá vesnice vysoko v horách. Nikde není nic. Jen kamenitá polopoušť. Do města jedině na oslu, několik dní cesty. Máte kupu dětí, jste těhotná a manžel je po smrti. Umřete.
Muslimská společnost pro tuto (ne zrovna ojedinělou) situaci přijala zákon, podle kterého si takovou ženu musí vzít za manželku nejbližší příbuzný zesnulého, aby se o ni postaral a zajistil tak život jí i potomkům svého bratra (nebo třeba strýce). Tleskám rukama! Není to geniální? Jako žena v této horské vesnici bych byla štěstím bez sebe. O něčem takovém by se nám v křesťanství mohlo jen zdát. Skončily bychom na ulici a děti by strádaly v sirotčinci. Brr.
Ranně středověká Evropa se v porovnání s tehdejším Orientem jen těžko ubrání přídomku „barbarská“. Použijeme-li současný slovník, nástroje sociálního systému tehdejší muslimské společnosti byly tehdy velmi funkční a účelné. S tím souvisí i polygamie. Úkolem muže ve společnosti bylo vždy zajistit bezpečnost a existenci rodiny. Proto je jejich doménou vnější svět. Jsou mimo dům, obstarávají obživu a nosí domů peníze. Ženám je přisouzeno místo v domácnosti. Zajišťují její chod, pečují o blaho, čistotu a výchovu dětí a manžela a rodí, dokud jim to zdraví dovolí. V neposlední řadě jsou ženy doma hlavně také v bezpečí. Muži vždy válčili, a bylo jich tím méně než žen. Neprovdaná žena je bezcenná, protože neplní své „ženské“ povinnosti. Ani kdyby zůstala v domě svých rodičů a pečovala o ně do jejich smrti, nebude taková žena společností uznána, protože tato role tradičně přísluší synům. Proto bylo dovoleno se oženit s vícero ženami a jejich počet závisel na schopnosti muže své ženy uživit. (V dnešní době islámský zákon dovoluje mít až čtyři manželky.)
Dnes polygamie ztrácí svůj účel úměrně s rostoucí ekonomickou a sociální emancipací muslimských žen. Ta velmi pomalu ale jistě probíhá, stačí se podívat na aktivity íránských, francouzských, syrských a německých muslimek. Některé životní příběhy iniciujících žen jsou popsány ve dvou knihách, které editovala Magdalena Frouzová: Závoj a džíny vydaná v roce 2005, a Mříže v ráji, 2006.
Současný islám se potýká s obrovským rozporem mezi modernizací a tradicí. V době, kdy vznikl, znamenal jednoznačný pokrok a nevídané pozitivní společenské změny. Postupem věků se však uzavřel ve svých doktrínách a demagogiích tak, že začal stagnovat a degenerovat. V současné době působí islám ve své „tradiční“ podobě značné potíže zvláště proto, že expandoval do neislámských prostředí, kde působí jako „ledová kra uprostřed pokoje“.
Má-li se islám stát skutečně užitečným náboženstvím a poskytnout tak pravou identitu současným i budoucím generacím muslimů, musí obrousit svoje hrany a navrátit se především k základnímu principu, na jehož základě islám vlastně vznikl, a tím je … pokrok.
Tereza Šírová
Hurá, můj syn je nachlazený!
Moderní lékařství si už poradilo s mnohými hrozbami. Jak si poradí se zájmy farmaceutického průmyslu a obhájí si skutečnou vědeckost a Hippokratovu přísahu, to se necháme překvapit.
Tereza Šírová
O přítomnost tolik nejde. Jde o to, jak to bude vypadat na fejsbůku
O tom, že co je důležité, se odkládá na později. Například taková PŘÍTOMNOST. TADY a TEĎ.
Tereza Šírová
Děravá hlava, děravé srdce - díky Bohu!
Zapomínání většině z nás ztěžuje život. Ale co je ve skutečnosti horší, je neschopnost zapomenout, i kdybychom třeba i stokrát chtěli.
Tereza Šírová
Krev není voda
Nikdy jsem se necítila silnější a stabilnější. Nikdy jsem necítila takový pocit integrity jako teď. Strávila jsem spoustu hodin nad rodinnými alby a vychutnala si dlouhé rozpravy s nejstaršími členy rodiny. Stopovala jsem svou krev až k přelomu 17. století.
Tereza Šírová
3 věci, které je nutno koupit v Ugandě
Cesta do Afriky byla fajn. Letěli jsme letadlem. Výstup na letišti byl drastický kulturní šok, a od té doby už vše bylo jenom jedno dlouhé duchovní cvičení. Ale nechci, tady dneska moc filozofovat. Takže čistě prakticky.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Skončí Veselý v Radě ČT za urážky Vášáryové? Ani nevím, kdo to je, říká herečka
Slovy člena Rady České televize Lubomíra Xavera Veselého vůči bývalé velvyslankyni v Rakousku,...
Flandry jsou opět naše, hlásají separatisté. S africkou modelkou na plakátech
Krajně pravicová strana Vlámský zájem dlouhodobě usiluje o odtržení severní části Belgie. V kampani...
Prodavač si ve stánku zapojil svůj terminál, řeznictví okradl o sedm milionů
Mezi milionáře se svojí zlodějskou pílí vypracoval muž z Tachova, který podle policie...
Novorozená štěňata kdosi hodil do kontejneru, ujala se jich adoptivní matka
Šest asi dvoudenních štěňat někdo vyhodil do kontejneru na okraji Zbraslavic na Kutnohorsku. Z...
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...
Seznam rubrik
- Ze života novomanželky
- Má bedlivá pozorování
- Zcela zásadní lekce života
- (Ne)skutečné (ne)události
- Afrikou na kole
- Skleněným okem
- Osobní
- Nezařazené