Škoda. Ze Škody u nás nikdy žádná Dacia nebude!

Budoucnost výroby automobilů na území ČR byla již nalinkována a věrní zákazníci při zachování zájmu o tradiční značku si budou muset sáhnout do kapsy hlouběji. A nebo těžce zradit a podívat se blíže na auta od výrobců jiných...

Představitel koncernu Volkswagen v roce 2020 docela dost hanlivě prohlásil, že "ze Škody nikdy žádná Dacia nebude". Občanům Česka jinými slovy oznámil, že z výrobních linek VW na území ČR od časů skončení výroby Favoritů/Formanů nikdy žádná lidová vozítka za přijatelnou cenu sjíždět nebudou...  A důkazem jeho tvrzení bude letošní Fabia čtvrté generace. I když je původním odvážným skicám konstruktéra opět na 100 honů vzdálena a připomíná další tuctové vozidlo pro konzervativní zákazníky, proti předchozímu modelu bude o 11 cm delší, mít kufr větší o 50 litrů a bude vybavena nepotřebným příslušenstvím, bez jakého by se řada motoristů obešla - a její cena bude začínat na 330 tisících Kč...! Pro srovnání: konkurenční Renault Clio přijde na 315 a Dacia Sandero na 240 tisíc korun. Bližší údaje k tématu jsou ve starším zdrojovém článku "Škodovka změní kurz. Proč z ní nebude druhá Dacie" na https://www.penize.cz/doprava/419813-skodovka-zmeni-kurz-proc-z-ni-nebude-druha-dacie

Až se premiér další české vlády bude chtít chlubit, jak se nám tady všem pod jeho vedením skvěle daří, letošní velký ekonomický problém přeroste Česku přes hlavu i do roku příštího. Německá automobilka Volkswagen (jako jeden ze dvou údajných tahounů českého průmyslu) totiž nedávno začala kvůli nedostatku čipů odvážet na odstavné parkoviště letiště u Hradce Králové na návěsech nepojízdné, nedokončené vozy Škoda. Tam jich může (z nyní již nedokončeného počtu 33 tisíc vozů) odstavit až 1 800. Až se někdy budou výsledky firmy VW počítat nikoliv podle počtu vozů vyrobených, ale pouze prodaných, její výsledky budou vypadat jinak. Místo toho, aby se Škoda začala "chytře opičit" po firmě Renault, která bude na palubní desky pro stejný nedostatek čipů místo digitálních na čas instalovat klasické přístroje ručičkové, tak Škoda /k nemalé radosti konkurence/ se raději rozhodla výrobu zastavit...!! Bližší údaje jsou ve dvou zdrojových článcích "Škoda skladuje nedokončené vozy na královehradeckém letišti. Chybějí čipy" a "Škodovce chybí čipy, nedodělá pět tisíc aut týdně. Zruší proto desítky směn" na https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435 a https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/skoda-auto-nedostatek-cipu-dovolena-vyroba.A210623_085941_ekoakcie_mato

Ze dvou škodovek, které jsem dříve vlastnil, zmíním tu nejstarší. Tou byla Škoda 120 L s rokem výroby 1979 a s prodejní cenou 59 tisíc Kčs. Tento vůz bylo možné tehdy - třeba bohatost směsi a otáčky normálně seřizovat šroubovákem, což je v dnešní době elektronických řidících jednotek a u motorů bez karburátorů něco absolutně nemožného. Odmrazit a odmlžit u tohoto vozu s motorem vzadu čelní okno, vyžadovalo vždy velkou trpělivost. Řečeno ale jinak, škodovky modelové řady 105/120 topily normálně celoročně. Protože teplovodní hadice chlazení od motoru vzadu vedly chladicí kapalinu do chladiče na čelní masku a zpět pod podlahou kabiny pro posádku...! A když se dýchavičné škodovce v létě v kopcovitém terénu začala podle ručičky teploměru na palubní desce přehřívat voda, na její účinné zchlazení fungoval recept jediný - snížit rychlost jízdy, páčkou pustit topení a otevřít okna...!

Stejně, jako nebylo možné si vybírat škodovku podle vzhledu před 40 lety, není to snadné ani dnes. U značky Škoda předznamenaly modely Yeti, Rapid a Scala počátek historie fádní doby "kisnovité". Konstruktérovi možná posloužily pro inspiraci dodávkové a sanitní vozy Škoda 1202 STW /Station Wagon/ z let 1961-1971, lidově zvané stejšna. Od předloňska tak začaly z výrobních linek sjíždět celkově nezajímavé totožné tvary karoserií "crossover", vycházející z SUV v několika šířkách, výškách a délkách - což je nynější modelová řada vozů Škoda Kodiaq, Karoq a Kamiq. Kdo si chtěl v ČSSR ve 2. polovině 80. let pořídit na ježdění něco jiného než škodovku, mohl si tehdy koupit dost vysmívaný licenční Renault 12, pocházející z Rumunska pod názvem Dacia 1300 /později jako 1310, vyráběný až do roku 2006/.

Přitom nescházelo opravdu mnoho a místo Volkswagenu mohl majetkově do AZNP v Mladé Boleslavi začátkem 90. let minulého století vstoupit právě Renault. Je určitě zajímavé, že automobilka Dacia byla založena v roce 1966 právě s pomocí francouzské automobilky Renault - a že společnost Renault v roce 1999 Dacii koupila. Není proto žádnou záhadou, že na čelní místa prodejů nových vozů se dostává právě Dacia. A bude to možná díky tomu, že do některých modelů, jako je třeba Duster, se začaly montovat komponenty japonské automobilky Nissan. A o kterém typu škodovky je možné dnes prohlásit, že má běžně japonskou převodovku?? Další údaje o vozech Dacia včetně fotografií všech starších modelů, které se k nám vůbec nikdy ani nedovážely, jsou na https://cs.wikipedia.org/wiki/Dacia_(automobilka)

S elektrickým pohonem počítá samozřejmě i Dacia. Její o něco málo kratší Sandero přijde v ČR do prodeje letos na podzim pod názvem Spring za přibližně 330 tisíc korun. A v případě zbytečně velkého rodinného korábu Škoda "Enyaq iV" v základní ceně přes milion korun /s deštníkem zdarma/ nastanou odbytové potíže velmi brzy hned potom, co se počáteční zájem několika tisíců českých zájemců o tento vůz během druhého roku výroby nasytí...! Další údaje k tématu jsou ve zdrojovém článku z 27. 5. "Auta rychle zdražují, včetně ojetin. Na nové si počkáte klidně rok" na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ceny-auta-zdrazeni-ojetina.A210526_173152_automoto_fdv

Foto u perexu a článku: autor

Autor: Petr Šindelář | pondělí 28.6.2021 9:52 | karma článku: 17,61 | přečteno: 610x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Petr Šindelář

Česko nebude žádná montovna, ale mozkovna (4)

Sliboval v prosinci 2021 premiér Fiala při vstupu do Úřadu vlády. Realizaci jeho snu brání vadné zákony, byrokracie, umělá zaměstnanost a kopce lží. Slíbené peníze na platy pro hasiče, policisty, učitele a soudce vláda...

6.5.2025 v 9:52 | Karma: 23,59 | Přečteno: 408x | Společnost

Petr Šindelář

Komu se nelení, tomu se tady možná občas i zazelení!

Fialoví motýli budou zelení, pivo, co bývalo zelené před Velikonocemi jen ve čtvrtek, bude zelené stále? Když se Evropa rozhodla Zelený úděl rozjet, začne si zvykat, že si časem obarví do zelena všechno? Jahodová zmrzlina snad...

22.4.2025 v 9:53 | Karma: 6,45 | Přečteno: 122x | Diskuse | Společnost

Petr Šindelář

Téměř přesně podle rčení Samochvála ani trochu nevoní

se Fialova vláda rozhodla stavět byty metodou „Hup na krávu a tele je tu“. Ekonomika se prý letos zvedne, i když firmy propouští, a nebo, jak se vládě ohromně daří v digitalizaci, když premiér u voleb místo OP použil...

7.4.2025 v 9:52 | Karma: 24,35 | Přečteno: 446x | Diskuse | Společnost

Petr Šindelář

Co se v České republice změnilo za 10 let?

Prosadit Dobře fungující stát slíbila v letech 2014-2017 Sobotkova vláda. Klíčovým měl být zákon o sociálním bydlení, ale ani přes hory slibů nikdy schválen nebyl a schváleny nebyly ani zákony jiné. Původní ČSSD...

18.3.2025 v 9:52 | Karma: 13,88 | Přečteno: 236x | Diskuse | Společnost

Petr Šindelář

Obliba Fialovy vlády roste neustále každým dnem (5)

ale, zda pozitivně nahoru nebo negativně dolů, si musí každý určit sám. Původní záměr, posmívat se úspěchům Babišovy vlády se ministrům 4Kolky nedaří a budou muset najít viníky jinde. Jak radostně přijal Petr...

3.3.2025 v 9:52 | Karma: 25,26 | Přečteno: 523x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.

8. května 2025  18:45,  aktualizováno  19:54

Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...

Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu

8. května 2025  13:53

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy

9. května 2025  12:08

Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....

Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku

7. května 2025  14:42,  aktualizováno  21:42

Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...

Viděli jsme výrazný pokrok, řekl premiér Fiala ke stavbě Pražského okruhu

14. května 2025  5:10,  aktualizováno  17:25

Přímý přenos Vláda se vydala na výjezdní zasedání do Kutné Hory. Ve Vlašském dvoře jednala o výstavbě a přípravě...

Za zabití Velšana lahví v Praze dostal Němec sedm let. Soud provázely výhrůžky

14. května 2025  17:17

Městský soud v Praze poslal na sedm let do vězení sedmadvacetiletého Němce, který loni na pražské...

Správce náplavky se soudí s restaurací o nájem. Nechtějí platit tržní cenu, tvrdí

14. května 2025  17:15

Pražská městská firma Trade Centre Praha (TCP) vede soudní spor s provozovateli restaurace Vltava...

V případě útoku na Česko by ho většina lidí bránila, ukázal průzkum

14. května 2025  16:37

Česko je jednou ze zemí střední a východní Evropy, kde by v případě zahraničního útoku nejvíce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 348
  • Celková karma 18,78
  • Průměrná čtenost 1093x
Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nejsem členem žádné politické strany a ani hnutí - a protože je považuji za zbytečné, od roku 2016 nechodím k žádným volbám. Podle osobní zkušenosti se řídím heslem: "Všechno zlé je k něčemu dobré". Nyní jsem důchodce (ročník 1949, Blíženec). 

 

 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.