Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda. Ze Škody u nás nikdy žádná Dacia nebude!

Budoucnost výroby automobilů na území ČR byla již nalinkována a věrní zákazníci při zachování zájmu o tradiční značku si budou muset sáhnout do kapsy hlouběji. A nebo těžce zradit a podívat se blíže na auta od výrobců jiných...

Představitel koncernu Volkswagen v roce 2020 docela dost hanlivě prohlásil, že "ze Škody nikdy žádná Dacia nebude". Občanům Česka jinými slovy oznámil, že z výrobních linek VW na území ČR od časů skončení výroby Favoritů/Formanů nikdy žádná lidová vozítka za přijatelnou cenu sjíždět nebudou...  A důkazem jeho tvrzení bude letošní Fabia čtvrté generace. I když je původním odvážným skicám konstruktéra opět na 100 honů vzdálena a připomíná další tuctové vozidlo pro konzervativní zákazníky, proti předchozímu modelu bude o 11 cm delší, mít kufr větší o 50 litrů a bude vybavena nepotřebným příslušenstvím, bez jakého by se řada motoristů obešla - a její cena bude začínat na 330 tisících Kč...! Pro srovnání: konkurenční Renault Clio přijde na 315 a Dacia Sandero na 240 tisíc korun. Bližší údaje k tématu jsou ve starším zdrojovém článku "Škodovka změní kurz. Proč z ní nebude druhá Dacie" na https://www.penize.cz/doprava/419813-skodovka-zmeni-kurz-proc-z-ni-nebude-druha-dacie

Až se premiér další české vlády bude chtít chlubit, jak se nám tady všem pod jeho vedením skvěle daří, letošní velký ekonomický problém přeroste Česku přes hlavu i do roku příštího. Německá automobilka Volkswagen (jako jeden ze dvou údajných tahounů českého průmyslu) totiž nedávno začala kvůli nedostatku čipů odvážet na odstavné parkoviště letiště u Hradce Králové na návěsech nepojízdné, nedokončené vozy Škoda. Tam jich může (z nyní již nedokončeného počtu 33 tisíc vozů) odstavit až 1 800. Až se někdy budou výsledky firmy VW počítat nikoliv podle počtu vozů vyrobených, ale pouze prodaných, její výsledky budou vypadat jinak. Místo toho, aby se Škoda začala "chytře opičit" po firmě Renault, která bude na palubní desky pro stejný nedostatek čipů místo digitálních na čas instalovat klasické přístroje ručičkové, tak Škoda /k nemalé radosti konkurence/ se raději rozhodla výrobu zastavit...!! Bližší údaje jsou ve dvou zdrojových článcích "Škoda skladuje nedokončené vozy na královehradeckém letišti. Chybějí čipy" a "Škodovce chybí čipy, nedodělá pět tisíc aut týdně. Zruší proto desítky směn" na https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435 a https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/skoda-auto-nedostatek-cipu-dovolena-vyroba.A210623_085941_ekoakcie_mato

Ze dvou škodovek, které jsem dříve vlastnil, zmíním tu nejstarší. Tou byla Škoda 120 L s rokem výroby 1979 a s prodejní cenou 59 tisíc Kčs. Tento vůz bylo možné tehdy - třeba bohatost směsi a otáčky normálně seřizovat šroubovákem, což je v dnešní době elektronických řidících jednotek a u motorů bez karburátorů něco absolutně nemožného. Odmrazit a odmlžit u tohoto vozu s motorem vzadu čelní okno, vyžadovalo vždy velkou trpělivost. Řečeno ale jinak, škodovky modelové řady 105/120 topily normálně celoročně. Protože teplovodní hadice chlazení od motoru vzadu vedly chladicí kapalinu do chladiče na čelní masku a zpět pod podlahou kabiny pro posádku...! A když se dýchavičné škodovce v létě v kopcovitém terénu začala podle ručičky teploměru na palubní desce přehřívat voda, na její účinné zchlazení fungoval recept jediný - snížit rychlost jízdy, páčkou pustit topení a otevřít okna...!

Stejně, jako nebylo možné si vybírat škodovku podle vzhledu před 40 lety, není to snadné ani dnes. U značky Škoda předznamenaly modely Yeti, Rapid a Scala počátek historie fádní doby "kisnovité". Konstruktérovi možná posloužily pro inspiraci dodávkové a sanitní vozy Škoda 1202 STW /Station Wagon/ z let 1961-1971, lidově zvané stejšna. Od předloňska tak začaly z výrobních linek sjíždět celkově nezajímavé totožné tvary karoserií "crossover", vycházející z SUV v několika šířkách, výškách a délkách - což je nynější modelová řada vozů Škoda Kodiaq, Karoq a Kamiq. Kdo si chtěl v ČSSR ve 2. polovině 80. let pořídit na ježdění něco jiného než škodovku, mohl si tehdy koupit dost vysmívaný licenční Renault 12, pocházející z Rumunska pod názvem Dacia 1300 /později jako 1310, vyráběný až do roku 2006/.

Přitom nescházelo opravdu mnoho a místo Volkswagenu mohl majetkově do AZNP v Mladé Boleslavi začátkem 90. let minulého století vstoupit právě Renault. Je určitě zajímavé, že automobilka Dacia byla založena v roce 1966 právě s pomocí francouzské automobilky Renault - a že společnost Renault v roce 1999 Dacii koupila. Není proto žádnou záhadou, že na čelní místa prodejů nových vozů se dostává právě Dacia. A bude to možná díky tomu, že do některých modelů, jako je třeba Duster, se začaly montovat komponenty japonské automobilky Nissan. A o kterém typu škodovky je možné dnes prohlásit, že má běžně japonskou převodovku?? Další údaje o vozech Dacia včetně fotografií všech starších modelů, které se k nám vůbec nikdy ani nedovážely, jsou na https://cs.wikipedia.org/wiki/Dacia_(automobilka)

S elektrickým pohonem počítá samozřejmě i Dacia. Její o něco málo kratší Sandero přijde v ČR do prodeje letos na podzim pod názvem Spring za přibližně 330 tisíc korun. A v případě zbytečně velkého rodinného korábu Škoda "Enyaq iV" v základní ceně přes milion korun /s deštníkem zdarma/ nastanou odbytové potíže velmi brzy hned potom, co se počáteční zájem několika tisíců českých zájemců o tento vůz během druhého roku výroby nasytí...! Další údaje k tématu jsou ve zdrojovém článku z 27. 5. "Auta rychle zdražují, včetně ojetin. Na nové si počkáte klidně rok" na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ceny-auta-zdrazeni-ojetina.A210526_173152_automoto_fdv

Foto u perexu a článku: autor

Autor: Petr Šindelář | pondělí 28.6.2021 9:52 | karma článku: 17,61 | přečteno: 610x
  • Další články autora

Petr Šindelář

Téměř přesně podle rčení Kdo seje vítr, sklízí bouři

se vládě daří naštvávat tisíce lidí sliby, že tiskopisy žádostí o dávky zjednoduší a zdigitalizuje. A nebo, když se 3 mobilní operátoři rozhodli, že svoje zákazníky přinutí komunikovat nejen přes sociální sítě, ale hlavně přes...

18.4.2024 v 9:52 | Karma: 25,97 | Přečteno: 748x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Nechat se přepadnout? A nebo se raději účinně ubránit!?

Kdo v noci nejezdí domů taxíkem či autem a na pěší cestu nemá doprovod, musí počítat s napadením. Nechat si vzít peníze, mobil a ještě utrpět zranění, si každý rozmyslí. Nebezpečí ale číhá také v lese a každý hledá způsoby jak...

2.4.2024 v 9:52 | Karma: 13,78 | Přečteno: 537x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Jurečka bez změn v zákonech a ústavě touží zvýšit zaměstnanost!

Na pomoc si vzal počítače a na výběr vzdělávacích kurzů zavedl e-shop. Nárok na dávky chce ztížit a zájem o práci na venkově naopak zvýšit. Premiér ale tvrdí, že 2 miliardy korun ve prospěch venkova nevydá a státní rozpočet...

18.3.2024 v 9:52 | Karma: 14,62 | Přečteno: 306x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!

Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...

4.3.2024 v 9:52 | Karma: 16,13 | Přečteno: 297x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (počtvrté)

Obě státní cestovní kanceláře České republiky Úřad vlády a Poslanecká sněmovna pořádají pro vyvolené zájezdy do ciziny o 106. Vyvolení prý přivážejí pro občany z ciziny neznámé metody práce a přizpůsobují je stylu života u nás...

20.2.2024 v 9:52 | Karma: 26,75 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 322
  • Celková karma 21,05
  • Průměrná čtenost 1155x
Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nejsem členem žádné politické strany a ani hnutí - a protože je pokládám za zbytečné, od roku 2016 nechodím k žádným volbám. Podle osobní zkušenosti se řídím heslem: "Všechno zlé je k něčemu dobré". Nyní jsem důchodce (ročník 1949, Blíženec).