Škoda. Ze Škody u nás nikdy žádná Dacia nebude!

Budoucnost výroby automobilů na území ČR byla již nalinkována a věrní zákazníci při zachování zájmu o tradiční značku si budou muset sáhnout do kapsy hlouběji. A nebo těžce zradit a podívat se blíže na auta od výrobců jiných...

Představitel koncernu Volkswagen v roce 2020 docela dost hanlivě prohlásil, že "ze Škody nikdy žádná Dacia nebude". Občanům Česka jinými slovy oznámil, že z výrobních linek VW na území ČR od časů skončení výroby Favoritů/Formanů nikdy žádná lidová vozítka za přijatelnou cenu sjíždět nebudou...  A důkazem jeho tvrzení bude letošní Fabia čtvrté generace. I když je původním odvážným skicám konstruktéra opět na 100 honů vzdálena a připomíná další tuctové vozidlo pro konzervativní zákazníky, proti předchozímu modelu bude o 11 cm delší, mít kufr větší o 50 litrů a bude vybavena nepotřebným příslušenstvím, bez jakého by se řada motoristů obešla - a její cena bude začínat na 330 tisících Kč...! Pro srovnání: konkurenční Renault Clio přijde na 315 a Dacia Sandero na 240 tisíc korun. Bližší údaje k tématu jsou ve starším zdrojovém článku "Škodovka změní kurz. Proč z ní nebude druhá Dacie" na https://www.penize.cz/doprava/419813-skodovka-zmeni-kurz-proc-z-ni-nebude-druha-dacie

Až se premiér další české vlády bude chtít chlubit, jak se nám tady všem pod jeho vedením skvěle daří, letošní velký ekonomický problém přeroste Česku přes hlavu i do roku příštího. Německá automobilka Volkswagen (jako jeden ze dvou údajných tahounů českého průmyslu) totiž nedávno začala kvůli nedostatku čipů odvážet na odstavné parkoviště letiště u Hradce Králové na návěsech nepojízdné, nedokončené vozy Škoda. Tam jich může (z nyní již nedokončeného počtu 33 tisíc vozů) odstavit až 1 800. Až se někdy budou výsledky firmy VW počítat nikoliv podle počtu vozů vyrobených, ale pouze prodaných, její výsledky budou vypadat jinak. Místo toho, aby se Škoda začala "chytře opičit" po firmě Renault, která bude na palubní desky pro stejný nedostatek čipů místo digitálních na čas instalovat klasické přístroje ručičkové, tak Škoda /k nemalé radosti konkurence/ se raději rozhodla výrobu zastavit...!! Bližší údaje jsou ve dvou zdrojových článcích "Škoda skladuje nedokončené vozy na královehradeckém letišti. Chybějí čipy" a "Škodovce chybí čipy, nedodělá pět tisíc aut týdně. Zruší proto desítky směn" na https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435 a https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/skoda-auto-nedostatek-cipu-dovolena-vyroba.A210623_085941_ekoakcie_mato

Ze dvou škodovek, které jsem dříve vlastnil, zmíním tu nejstarší. Tou byla Škoda 120 L s rokem výroby 1979 a s prodejní cenou 59 tisíc Kčs. Tento vůz bylo možné tehdy - třeba bohatost směsi a otáčky normálně seřizovat šroubovákem, což je v dnešní době elektronických řidících jednotek a u motorů bez karburátorů něco absolutně nemožného. Odmrazit a odmlžit u tohoto vozu s motorem vzadu čelní okno, vyžadovalo vždy velkou trpělivost. Řečeno ale jinak, škodovky modelové řady 105/120 topily normálně celoročně. Protože teplovodní hadice chlazení od motoru vzadu vedly chladicí kapalinu do chladiče na čelní masku a zpět pod podlahou kabiny pro posádku...! A když se dýchavičné škodovce v létě v kopcovitém terénu začala podle ručičky teploměru na palubní desce přehřívat voda, na její účinné zchlazení fungoval recept jediný - snížit rychlost jízdy, páčkou pustit topení a otevřít okna...!

Stejně, jako nebylo možné si vybírat škodovku podle vzhledu před 40 lety, není to snadné ani dnes. U značky Škoda předznamenaly modely Yeti, Rapid a Scala počátek historie fádní doby "kisnovité". Konstruktérovi možná posloužily pro inspiraci dodávkové a sanitní vozy Škoda 1202 STW /Station Wagon/ z let 1961-1971, lidově zvané stejšna. Od předloňska tak začaly z výrobních linek sjíždět celkově nezajímavé totožné tvary karoserií "crossover", vycházející z SUV v několika šířkách, výškách a délkách - což je nynější modelová řada vozů Škoda Kodiaq, Karoq a Kamiq. Kdo si chtěl v ČSSR ve 2. polovině 80. let pořídit na ježdění něco jiného než škodovku, mohl si tehdy koupit dost vysmívaný licenční Renault 12, pocházející z Rumunska pod názvem Dacia 1300 /později jako 1310, vyráběný až do roku 2006/.

Přitom nescházelo opravdu mnoho a místo Volkswagenu mohl majetkově do AZNP v Mladé Boleslavi začátkem 90. let minulého století vstoupit právě Renault. Je určitě zajímavé, že automobilka Dacia byla založena v roce 1966 právě s pomocí francouzské automobilky Renault - a že společnost Renault v roce 1999 Dacii koupila. Není proto žádnou záhadou, že na čelní místa prodejů nových vozů se dostává právě Dacia. A bude to možná díky tomu, že do některých modelů, jako je třeba Duster, se začaly montovat komponenty japonské automobilky Nissan. A o kterém typu škodovky je možné dnes prohlásit, že má běžně japonskou převodovku?? Další údaje o vozech Dacia včetně fotografií všech starších modelů, které se k nám vůbec nikdy ani nedovážely, jsou na https://cs.wikipedia.org/wiki/Dacia_(automobilka)

S elektrickým pohonem počítá samozřejmě i Dacia. Její o něco málo kratší Sandero přijde v ČR do prodeje letos na podzim pod názvem Spring za přibližně 330 tisíc korun. A v případě zbytečně velkého rodinného korábu Škoda "Enyaq iV" v základní ceně přes milion korun /s deštníkem zdarma/ nastanou odbytové potíže velmi brzy hned potom, co se počáteční zájem několika tisíců českých zájemců o tento vůz během druhého roku výroby nasytí...! Další údaje k tématu jsou ve zdrojovém článku z 27. 5. "Auta rychle zdražují, včetně ojetin. Na nové si počkáte klidně rok" na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ceny-auta-zdrazeni-ojetina.A210526_173152_automoto_fdv

Foto u perexu a článku: autor

Autor: Petr Šindelář | pondělí 28.6.2021 9:52 | karma článku: 17,61 | přečteno: 610x