Nečeským obchodům se v Česku líbí a často prodávají bezejmenné zboží

neznámého původu. Mohou se řídit zákony, které na rozdíl od ostatních zemí EU v ČR ještě neplatí, a proto zde může existovat různá kvalita potravin, která se díky neustále rostoucímu počtu supermarketů bude u nás rozšiřovat...

Zahraniční obchodní řetězce mají na území Česka dojem, že si zde mohou dělat co chtějí, a proto se jim zde tak ohromně líbí a stejně tak se jim v nich, a hlavně kvůli nízkým cenám, líbí také českým zákazníkům, kteří svoje chuťově oblíbené potraviny nakupují ve dvou typech marketů. V samoobslužných prodejnách prvního typu je zaveden pultový prodej různých druhů lahůdek na váhu podle přání zákazníků a se svými 224 prodejnami k nim od roku 1990 patří například řetězec Billa. A naopak prodejny druhého typu žádné obslužné prodejní pulty nemají a kromě ovoce a zeleniny prodávají potraviny od výrobců již zabalené a se svými 247 prodejnami k nim v ČR od roku 2003 patří diskontní řetězec Lidl.

Lahůdkové potraviny prodávané v pultovém prodeji na váhu v množství podle přání zákazníků, jako jsou uzeniny, paštiky, sýry, míchané svačinové saláty, nakládané ryby, grilovaná kuřata a podobně, některé řetězce s oblibou často považují za bezejmenné, když neuvádí výrobce a nebo dokonce ani zemi původu. Třeba v řetězci Billa u prodejního pultu na cenovce vedle údaje, že se jedná o debrecinku, nebo vídeňské párky a nebo sýr gouda, výrobce uveden není. Na vytištěné cenovce a současně etiketě, nalepené zákazníkovi u pultu na balíček, kde jsou uvedeny údaje o složení výrobku, je možné se dále dočíst, že výrobek "zabalil dne Billa, a nebo, že země původu je Polsko, Německo a nebo Slovensko atd.", ale nic víc! Tímto mazaným způsobem se v řetězcích s pultovým prodejem lahůdek mohou šikovně celoročně prodávat tisíce tun bezejmenných uzenářských výrobků s minimem masa - někteří čtenáři možná právě nyní dodávají, že se určitě jedná o výrobky původem z Agrofertu. Jenže, kdo chce v Bille prodávat zboží pod názvem své soukromé firmy trvale, musí vedení řetězce vedle poplatků za reklamu zaplatit nemalou částku za skladné a regálovné a smluvní zboží dodávat do všech 224 prodejen. A protože tak náročné požadavky žádní malí regionální výrobci splnit nemohou, v Bille trvale neprodávají a musí si počkat, až se dostanou na řadu při pravidelných týdenních slevových prodejních akcích.

Kromě všech mimořádných prodejních týdenních akcí zákazníci nakupují v Bille další sortiment masa a uzenin během celého roku "u fiktivního firemního řezníka pana Vocílky" (ve skutečnosti totožné zboží pro všech 224 pultových řeznictví a uzenářství v Bille vyrábí a nebo do nedávna ještě vyráběl masokombinát Planá nad Lužnicí). A protože sortiment potravin v Bille je asi převážně určen pro náročné české gurmány a labužníky, používá tento řetězec svůj speciální obchodní slogan "Přesně podle mého gusta". Další informace o nečestných způsobech chování řetězců na území ČR, jsou obsahem zdrojového článku "Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků" viz https:://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/ceny-potravin-podvod-tesco-billa-albert-pokuty-retezec-slevy-pokladna.A190504_171651_domaci_lesa

Aby se "cizácké" obchodní řetězce na území Česka nežádoucí konkurence jednoduše zbavily, vybraným českým výrobcům potravin prodej jejich produktů u sebe umožní, ale převážně pod podmínkou, že nebudou prodávány pod jejich skutečnými jmény ani pod názvy firem, ale výhradně pod privátní značkou příslušného řetězce. Například laciný malinový sirup od českého výrobce se podle údajů na etiketách nalepených na plastových lahvích stal sirupem bezejmenným a je zařazen pod privátní značku Clever (pod kterou se laciné zboží v Bille prodává záměrně). Zmíněný malinový sirup navíc neobsahuje ani půl gramu malin, neboť se jedná jen o chemicky ochucenou, oslazenou a obarvenou vodu - a navíc výrazně červené barvivo způsobuje po konzumaci dětem únavu! A protože se našemu ministerstvu zemědělství dost podivné praktiky zahraničních řetězců, jejímž cílem není nic jiného než "systematická likvidace výroby a prodeje českého zboží" - již dlouho opravdu nelíbí, rozhodlo se zasáhnout. Další informace k tématu jsou ve zdrojovém článku "Potraviny bez adresy skončí, ministerstvo chce přísnější značení" viz https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zbozi-potraviny-obal-vyrobce-etiketa-ministerstvo-zemedelstvi-toman.A181113_193252_ekonomika_mato

Vzhledem ke smutné pravdě, že premiér Babiš všechny ministry své druhé vlády úplně na 100 procent spolehlivé nemá a logicky sám všechno nestihne, nikdo se nemůže divit, že jeho vláda nefunguje jak by měla a pracuje velmi pomalu. Místo toho, aby dvojí kvalitu potravin dovážených do ČR dokázali pokaždé samostatně a odborně vyřešit ministři zemědělství, průmyslu a obchodu a případně zdravotnictví, musí rozhovory se šéfy obchodních řetězců (které přitom dodnes pořádně nechápou, co po nich vlastně česká strana chce!) - vést sám premiér Babiš - který je navíc v nepříjemné pozici, protože Česká republika je vůči cizím obchodním řetězcům neustále v méněcenné, podřízené roli...! Bližší údaje jsou ve zdrojovém článku "Babiš slíbil skoncovat s tím, že na český trh míří zboží jiné, horší kvality" viz https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/dvoji-kvalita-potravin-babis-obchodni-retezce-vlada.A190506_091230_domaci_kop

Přestože se Andrej Babiš hlavní heslo svého hnutí "ANO - bude líp" všemožně snaží osobně naplňovat, občané se na straně druhé mohou členů ANO po několika letech jejich vládnutí oprávněně ptát - "ano, fajn, ale líp bude kdy a komu??". Jak se předsedovi české vlády jeho potravinářské aktivity daří plnit, detailně posoudit nelze, ale rozdílná kvalita potravin se konečně po delší době stala předmětem zájmu Evropské komise - když pomocí 1.380 kusů předložených vzorků byl v 19 členských zemích EU proveden test 128 druhů potravin. Výsledkem je překvapivé zjištění, že nestejná kvalita není pouze jen záležitostí nových zemí EU, ale vyskytuje se také v zemích starých "na Západě" Evropy...! Bližší údaje k tématu jsou uvedeny ve zdrojovém článku "Velký test dvojí kvality potravin: Evropská komise zjistila, jak je na tom Česko" viz https://www.extra.cz/velky-test-dvoji-kvality-potravin-evropska-komise-zjistila-jak-je-na-tom-cesko

A koho snad na závěr ještě zajímá, jaké mají zahraničním řetězce v Česku smělé plány (rozmnožovat se zejména v místech s počtem obyvatel kolem 25 tisíc), najde bližší informace ve zdrojovém článku "Řetezce Penny, Lidl ani Billa s expanzí nekončí, Tesco se zaměří na Žabky" viz https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/obchod-obchodni-retezec-nakupovani-expanze-penny-lidl-billa-tesco-albert-kaufland-globus.A190625_174050_ekoakcie_rko

Foto u perexu a článku: staženo z https://pixabay.com

 

Autor: Petr Šindelář | úterý 9.7.2019 9:52 | karma článku: 20,84 | přečteno: 1484x