Ministr Jurečka: Proti neúrodě si postavíme přehrady

Aby se farmáři nevymlouvali, že se jim kvůli suchu či povodním nic neurodí, ministr zemědělství chce vložit do výstavby malých přehrad stovky milionů korun. Jak zajistí návratnost celé investice, ale zatím ještě...

neuvedl. Oproti loňskému roku o čtvrtinu vyšší úroda

brambor v ČR ještě nemusí znamenat, že jich bude na

trhu za nízkou cenu hodně. Farmářům se dost směšná

výkupní cena 3 Kč/kg nelíbí a požadují o korunu více!!

Někteří již spekulují způsobem (podobně, jako zde po

válce hospodařili sedláci "kulaci"), že si svoje brambory přes zimu schovají a do obchodů je dají až na jaře, kdy je jich málo a cena stoupá. A nedostatek brambor na pultech obchodů v ČR v zimních měsících by se podle nich měl zase řešit jednoduše stejně jako v letech minulých - dovozem z ciziny! Pro příští rok navíc kalkulují, protože se jim jejich pěstování za těchto likvidačních podmínek u nás vůbec nevyplatí, že je už zkrátka nevysadí...!

V českém nekoncepčním zemědělství se mnohým farmářům celkem úspěšně daří se vymlouvat na neúrodu kvůli suchu a nebo naopak povodním a za ztráty požadovat finanční náhrady! Učinit tomu částečně přítrž, chce stavbami malých přehrad na jižní Moravě, Rakovnicku a Žatecku (pro začátek ve výši 150 milionů korun), ministr zemědělství Jurečka (KDU-ČSL). Jenže bez smluvních záruk, že všechno, co se s pomocí státu soukromým pěstitelům na polích potom urodí - musí bezpodmínečně dodat výkupnám nebo dalším výrobcům, takovou investici realizovat nelze - a v případě potíží by se ministr musel snad znovu vydat cestou zakládání "státních statků"... Zdroj: eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/x2014_sucho-a-nedostatek-vodnich-zdroju-v-cr.html

V jiné situaci jsou "velkofarmáři", kteří o dobrou sklizeň naopak usilují a bez čekání až jim na pole snad někdy naprší, si vlastní zavlažovací zařízení dávno pořídili. Na trh už většinou nedodávají jen syrové plodiny (zeleninu, ovoce, brambory), ale s přidanou hodnotou z nich vyrábí další hotové zboží - sterilované saláty, džemy, kompoty, knedlíky, hranolky, instantní těsta a podobně.

Mezi sliby ČSSD o fungujícím státu patřila před loňskými předčasnými volbami "regulace supermarketů" (měly by povinnost prodávat více českých potravin!). Slib se začíná jevit jako hodně nereálný, což v rozhovoru (pro deník Právo 1.11.2014) potvrdil ministr Jurečka. Jde totiž o asi stejnou naivitu ideologů ČSSD, jako kdyby vláda ČR chtěla svým nařízením do autosalonů s luxusními zahraničními vozy, které si zde firmy postavily na vlastní náklady pro sebe, "přifařit" a vnutit do prodeje od českých výrobců dětské kočárky, autosedačky a nákupní tašky na kolečkách...

Nová soutěž ministra zemědělství www.vanocni-soutez.cz chce na podporu českých výrobců potravin přilákat k nákupu jejich zboží tisíce zákazníků. Jenže zisky z prodeje řady potravin a nápojů, které byly vyrobeny u nás, putují do ciziny! Vedle pivovarů v ČR dalších, to u pojmu "české pivo" nejvíce viditelně platí pro Plzeňský Prazdroj (a také Radegast a Velké Popovice). Smutným důkazem, že nám tady po cinkání klíčů (kromě památkově chráněných budov pivovaru!) z toho našeho plzeňského pokladu, jak tvrdí televizní reklama, už nic nepatří - je fakt, že 100 procent zisku z výrobních nákladů z každého prodaného půllitru těchto tří pivovarů odchází již od roku 2005 do Jihoafrické republiky, na účet pivovarnického koncernu SABMiller.

Jiná současná televizní reklama "Z lásky k Česku" (od v roce 1930 založeného německého řetězce Kaufland, patřící k "Lidl & Schwarz Gruppe"), provozující se stejnou dávkou lásky k vlastnímu zisku hypermarkety také v Polsku, Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku, vyznívá velmi rozpačitě, až trapně. Řetězec působící v ČR od roku 1998 a dnes zde s více než 100 filiálkami, v minulosti známý falšovanými víny, hmyzem, červy a listeriemi ve zboží, nám chce nyní přes TV obrazovky hezky namluvit, jak nesmírně rád se o spokojenost českých zákazníků postará - což v překladu mezi řádky zhruba znamená: "Všechno, co si díky nám jako podřadná členská země EU vyrábět už sami nesmíte, vám rádi dovezeme z našeho prosperujícího Německa - a co sami nemáme, tak ze zbytku světa".

Pokud se firma Kaufland s 84-letou tradicí cítí na našem území (s textem písničky "Tady jsem doma, tady je má zem!") vyloženě jako doma, tak pravděpodobně možná asi proto, že jako naše stará dobrá známá nám tady potraviny svoje a z koloniálních zemí úspěšně vozila pro Sudety a Protektorát "Böhmen und Mähren" již v době německé okupace v letech 1939-1945.

Foto u perexu a článku: autor.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šindelář | čtvrtek 20.11.2014 9:55 | karma článku: 12,47 | přečteno: 672x